Vi har länge haft problem med delar i spel som gömt sig bakom en betalvägg, antingen i form av season pass eller exempelvis karaktärspaket. Frustrationen har alltid funnits där. Men nu har vi kommit till en punkt där man behöver betala för att antingen få ta del av det fulla spelet eller ens kunna ha en chans att vinna.
Star Wars Battlefront II i fronten
EA’s Blake Jorgensen får dra det tunga lasset.
Det drag som fick bägaren att rinna över var EA’s lansering Star Wars Battlefront II. Företaget har fått enormt mycket kritik i media och från fans. Det har till och med gått så långt att värdet på deras aktier har sjunkit. Tidigare i veckan höll Nasdaq sin 37:e investerarkonferens och EA’s CFO Blake Jorgensen tog till orda för att informera att mikrotransaktionerna kan vara borta för gott i deras senaste release.
”Uppenbarligen så är vi väldigt fokuserade på att lyssna på våra konsumenter och att förstå vad konsumenten vill ha vilket konstant utvecklas.”, ”Men vi jobbar på att utveckla progressionssystemet. Vi stängde av MTX som en möjlighet att kunna arbeta på progressionssystemet inuti spelet. Vi fortsätter att göra det. Jag tror det kommer en uppdatering denna vecka och ännu en nästa vecka.”. Blake fortsätter, ”I sinom tid kommer vi att berätta om vi kommer att återinföra MTX eller inte till spelet och i vilken form vi bestämmer oss för att återinföra det.”.
Hawaii leder vägen
Detta var dock inte tillräckligt. I tisdags lade den hawaiianska politikern Chris Lee upp en video där han visar hur lagstiftning går till och bemöter problematiken med dagens system inom spelvärlden. Han vill införa lagar som gör att spel innehållande lootboxar inte får säljas till personer som är yngre än 21. Något som skulle vara en dödsdom för utvecklare om så pass många inte kan ta del av deras produkter. Precis som han själv säger i klippet så skulle det omfatta både köp i butik och online. Se videon själv här.
En syn som kan komma att vara ett minne blott i framtiden.
Uppenbarligen kommer inte en stats lagstiftning påverka hela världen, vem som anses vara myndig skiftar från land till land. Men detta kan leda till att utvecklarna måste fundera på nya sätt att tillfredsställa kunder och omvärdera det sätt de utvecklar sina spel på.
Vad tycker ni om lootboxar och mikrotransaktioner? Är denna utveckling något vi behöver eller ska vi behålla det gamla systemet? Låt oss höra i kommentarerna här nedanför.