Gamex 2013: Förhandstitt på Assassin’s Creed IV

Förhandstittar av spel är en av de, i mina ögon, mest intressanta aspekterna med spelmässor. Att få testa spelen före resten av majoriteten av spelvärlden känns exklusivt och värdefullt. Ett av spelen jag faktiskt har tagit mig tid till att testa är Assassin’s Creed IV: Black Flag som har varit tillgängligt i Ubisofts monter under hela Gamex.

Jag hade redan observerat några spelomgångar av yngre spelare som kommit för att tävla om en tröja. Jag är inget större fan av Assassin’s Creed-serien och kände mig automatiskt skeptisk till det jag såg. Hela demon såg inte ut att kunna nå över mina förväntningar eller komma med några positiva överraskningar.

När jag väl satte mig ned vid en av de många, uppradade speldatorerna i båset vände snabbt min skepsis till positiv förundran. I början av demon får man i uppdrag att styra ett stort segelfartyg mot en hamnstad och överta denna från fienden, vilket inleds med en intensiv marin strid mot två andra fartyg och kanontorn i land. Dessa måste man besegra innan man kan hoppa av båten i stadens hamn och fortsätta striden mot vakterna där.

Saken är att fartyget hade sett väldigt lättsamt ut att styra när jag endast hade observerat andra spelare, men när jag själv tog kontrollerna och började manövrera det märkte jag snabbt att så inte var fallet. När jag drog i rodret och dök ned med fören i en flera meter hög våg kunde jag känna fartygets tyngd på ett väldigt realistiskt sett. Under mina år som matros i verkliga livet har jag vissa referenspunkter när det kommer till att styra stora båtar, och jag ger Assassin’s Creed IV min godkänd-stämpel när det kommer till känslan i att styra fartyg.

Assassins Creed 4 gameplay

Själva striden var mindre imponerande då det mer eller mindre mynnade ut till en klickfest där man langade salva efter salva kanonkulor mot de attackerande fartygen och tornen. När deras respektive livmätare sjunkit till noll och striden är över kan man gå i land för att ta sig in i staden. Självklart får man köra lite parkour för att ta sig förbi hinder och det kändes ungefär som förväntat, flytande och sömlöst.

Till sist skall man slå ihjäl en general som vaktar en port som man måste ta sig in i för att klara demon, och där mötte jag mitt bittra öde. Fiender verkar ha gjorts mycket mer aggressiva vilket stämmer helt överens med vad Jean-Sebastien Decant, speldesignern för spelet, berättade i min intervju med honom. Tanken är att man ska få större press på sig att smyga omkring istället för att slå sig fram.

Det mest positiva med Assassin’s Creed IV: Black Flag demon var styrningen i fartygen. Bara känslan när en våg slår upp över fören och vattnet sveper över däcket, i röken av svartkrutet från kanoner och den sega manövreringen, var väldigt trovärdig och intensiv på ett estetiskt sätt. Grafiken var såklart upphottad från Assassin’s Creed III men i övrigt kändes resten av spelet inte särskilt annorlunda vad gäller plattformande och strider. Det är ungefär vad man kan förvänta sig – så långt som demon räckte.

Håll utkik efter vår recension av spelet som lär dyka upp inom en snar framtid.

[youtube id=”Iys4wq7O_fQ” width=”600″ height=”350″]

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jag har två stora passioner i livet: Att spela och att skriva. Anser att spel är en uttrycksform och inte leksaker vilket jag försöker förmedla genom en strävan efter känslomässigt engagemang i spel. Pluggar till Technical Artist i Spel på Blekinge Tekniska Högskola och ser fram emot ett framtidsyrke som spelutvecklare.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.