Mostly Harmless Games, en spelstudio från Skövde, har accepterat elefanten i VR-rummet och bestämt sig för att bygga spel som motverkar dess uppkomst. Jag pratar naturligtvis om illamåendet som kan uppstå vid VR-spel. Munch VR, studions andra spel, går ut på att hjälpa en liten fisk äta sig större. Nu i helgen ställer de ut Munch VR på Comic Con Stockholm i Kista.
– Vårt mål är att skapa VR-spel som är enkla, lättillgängliga och motverkar åksjuka, säger Alexander Milton, studions VD.
Alexander drabbas lätt av åksjuka, men det hindrar honom inte från att vilja göra spel i VR. Istället för att använda traditionell speldesign, som kan leda till illamående, förstod studion att tekniken krävde andra tillvägagångssätt, en ny speldesign. Insikten ledde till en rad olika teknikdemonstrationer, varav en blev Munch VR. Den enkla spelmekaniken gör att vem som helst kan uppleva potentialen i VR. Utan att magen skruvar sig.
Befinner ni er på Comic Con Stockholm kan vi rekommendera er att gå längst in i lokalen och pröva på.