Ny bok om svensk spelkultur

Det svenska spelundret har blivit ett välkänt begrepp. Spel som Minecraft, Candy Crush Saga och Battlefield-serien har alla sett dagen ljus i vårt avlånga land.

Men hur startade det och hur såg spelscenen ut innan dessa succéer? Det skall boken Svensk videospelsutveckling av Thomas “Sol” Sunhede och Martin Lindell called försöka svara på. Boken gör en djupdykning i svenska spel, ifrån tidiga experiment på 50- och 60-talen till studios som började blomstra under 90-talet fram till dagens globala stortitlar.

Här följer en intervju som är inspelad i samband med releasen av boken på Retrospelsfestivalen 2016 i Malmö:

Boken har tagit två år att skriva och bygger på 150 intervjuer med spelutvecklare och andra nyckelpersoner inom den svenska spelindustrin. Du kan läsa mer om boken här.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Spel är ett kall och en passion. Inget är mer avkopplande från livet som småbarnsfar som ett riktigt förtrollande spel. En tur i flygsimulatorn eller ett riktigt bra rollspel är mina självklara förstaval.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.