Vi har länge känt till CD Project Reds kommande rollspel Cyberpunk 2077, men det var inte fören igår som The Witcher-studion avslöjade spelets gameplay. På E3 i Los Angeles, bakom stängda dörrar höll utvecklaren i en förhandsvisning av det efterlängtade spelet – och vi kan bara konstatera att det är väsensskilt från deras förra spel.
Ett rollspel
Demot utvecklaren visade började i karaktärsmenyn, där en relativt avancerad karaktärsskapare presenterades. Spelaren kan välja huvudkaraktärens utseende, kön, bakgrund och egenskaper. Där kön och utseende kanske inte har så stora effekter på berättelsen, gör karaktärens bakgrund det och påverkar hur resten av spelets värld bemöter hen. Karaktärsegenskaperna styrka, tålighet, intelligens, reflexer, teknik och coolhet ska öppna upp för olika specialinriktningar, men utöver det finns det inga fasta yrken.
Du axlar rollen som legosoldaten V, med ambitionen att klättra uppåt i samhället. För Cyberpunk 2077 har CD Project Red valt att adoptera några av Biowarespelens signum: dialogträd med val och konsekvenser. Enligt utvecklaren ska valen ha ”svåra val som kommer kännas genom hela spelet.” Om spelet har romantiska valmöjligheter som Biowares är ännu oklart, men det har bekräftat fullständig nakenhet och sex.
Det är i skrivande stund oklart hur exakt karaktärsutvecklingen går till, men spelaren kan utrusta V med kläder och föremål som ökar hens egenskaper, till exempel en snygg jacka kanske ger street cred, medan en väst ger ökad tålighet. Spelaren kan också uppgradera V med cybernetiska inplantat som potentiellt kan förändra din spelstil. Med största sannolikhet kommer erfarenhetsnivåer vara en grej.
Nytt perspektiv
Det kanske allra mest chockerande är det nya perspektivet. Cyberpunk 2077 utspelar sig ur ett förstapersonsperspektiv. Med det sagt har utvecklaren förtydligat att Cyberpunk 2077 är ett first person rollplaying game, och inte en shooter, så det finns utrymme där spelarens karaktär är synlig, till exempel i dialoger.
Det är i spelets actionsekvenser som det nya perspektivet kommer till rätta. Eldstriderna är fartfyllda och råa – och precis som i andra rollspel i förstapersonsperspektiv så blöder fiender skadenummer. I Cyberpunk 2077 kan spelaren använda sig av föremål och egenskaper för att besegra sina motståndare, till exempel en drog som inhaleras för att sakta ner tiden till ett nästan bullet time-liknande tillstånd. Det går också att smyga sig på fiender för att hacka dem till döds och sno topphemlig information viktigt för uppdrag.
Inlevelse
CD Projekt Red visar tecken på samma hängivelse för Cyberpunk-varumärket som det gjorde för The Witcher, med tydliga kopplingar till källmaterialet. Namn på stora företag genomsyrar spelvärlden och detaljer i omgivningen skapar tillsammans en inlevelsefull och trovärdig värld. Företagsspioneri, gängkrig, uppkopplade intrång och mycket mer i väntar i speladaptionen av Mike Pondsmiths kultförklarade bordsrollspel från 80-talet.
E3 trailern för Cyberpunk 2077 gömmer massor av referenser till källmaterialet.
Som vi kan förvänta oss av CD Project Red vid det här laget har karaktärer i spelets värld egna rutiner beroende på om det är dag eller natt. Vidare kan spelaren undersöka föremål i omgivningen för att ladda ner information om hur hen får tag i mer av föremålet, till exempel en läskedryck från en automat.
Slutligen ska spelaren kunna köra fordon mellan olika områden i spelet och även på asfalten kan eldstrider bryta ut mot gäng eller företagssoldater. Men betyder det också att vi kommer kunna uppgradera våra fordon?
Cyberpunk 2077 har ännu inte något releasedatum, men följ oss på Facebook och Twitter för de senaste nyheterna.
Den här artikeln är baserad på artiklar från Polygon och Destructoid.