Bethesda har utannonserat ett gäng olika flerspelarlägen till Doom. Ta en titt på dem här nedan.
Team Deathmatch
En av de mest klassiska spellägena. Team Deathmatch sätter två team mot varandra, där spelarna får välja vapen och utrustning. Du kan även skräddarsy sin marinsoldat och förvandlas till en demon om du lyckas fånga runan när den är i spel. Att ha ihjäl kompisarna som demon ger dock inte mer poäng. Men det är roligt.
Power-ups och större vapen spelar en stor roll här. Få reda på mer i nästa update.
Segern går till teamet som först når målpoängen.
Clan Arena
Det andra klassiska spelläget. I Clan Arena är det det sista teamet som står kvar som vinner. Alla pick-ups från banan är borttagna från kartan och spelare kommer inte kunna fylla på sin hälsa eller sköld. När du väl dör är du död – inga respawns. Demoner är inte heller tillgängliga i det här spelläget. Vinnaren är den som utplånat motståndarlaget eller har flest spelare kvar när tiden gått ut.
Soul Harvest
Soul Harvest påminner väldigt mycket om Team Deathmatch, men istället för att skjuta till sig en massa poäng måste spelarna samla själar från deras fallna kamrater. Varje själ kommer finnas kvar i världen under en begränsad tid. Dessa själar kan plockas upp av vem som helst, oavsett team. Haken är den att teamet som förlorat en spelare kan belägra själen och därmed hindra motståndarlaget att får poäng för den. En demonruna kommer dyka upp där den första spelaren dödas och denna runa har ingen tidsbegränsning. Den spelare som blir dödad av en demon kommer släppa ifrån sig två själar istället för en. Om du lyckas ha ihjäl demonen finns det hela fem själar att plocka på sig. Vinnarna är de som först når målpoängen, eller det team som har flest poäng när tiden går ut.
Freeze Tag
Freeze Tag fungerar ungefär som verklighetens version av det, minus en tung arsenal och helvetesscenariot. Istället för att ha ihjäl dina motståndare kommer de frysas på plats. Medspelare kan tina upp dem genom att stå nära dem en viss tid. Flera spelare kan tinas om de är tillräckligt nära varandra. För de vändor där det inte händer så mycket kan spelet kasta in en demonruna för att göra det lite mer intressant. Vinnarna är de som frusit alla sina motståndare. Om det fortfarande finns ofrysta spelare kvar är det laget som har flest aktiva spelare som vinner.
Warpath
King of the Hill får en liten tvist i Warpath, där en enda capture point flyttar kartan längs en förbestämd riktning. Om inte det räcker så finns det en demonruna kommer göra spelarna sällskap. Dock på motsatt sida av vägen. Genom att flytta capture points och demonrunan blir spelläget mycket roligare, då spelarna måste fatta många beslut på kort tid. Vad som kräver prioritet kommer avgöra om man vinner eller förlorar.And how do you manage to stay alive when the capture point slides over a void or deadly hazard? The unrelenting movement of the capture point makes Warpath a constant adrenaline rush – a non-stop tug of war for domination. Med snabba vändningar som dessa kommer Warpath bli en adrenalinstinn tävling om poängen. Vinnaren är de team som når en målpoäng eller har mest poäng när tiden tar slut.
Domination
Domination innehåller upp till tre statiska capture points som är utspridda över kartan. Spelare spawnar på olika sidor av kartan och kan kontrollera capture points genom att rensa bort fiender och så inom den markerade zonen. Poäng delas ut baserat på hur länge man kan hålla zonerna under kontroll. Men självklart har de tvistat till det klassiska upplägget. I Domination kommer demonrunan spela en stor roll och under en match kan runan spawna slumpmässigt på kartan. När den dyker upp kommer det meddelas till alla spelare, vilket kommer ge alla en chans att ta sig till runan. Med hjälp av demonrunan kan ett ledande lag säkra sin vinst, eller komma ikapp om det ligger under. Vinnarna är det lag som når målpoängen, eller har mest poäng när tiden tar slut.
Doom släpps den 13:e Maj i år.