The Tower kollapsar
Ja, det här var väl knappast en ny sak som är värd att ta upp enligt vissa, men att spelet börjar såhär starkt är ändå ett bra tecken. De raderar det gamla och låter spelare starta om från början, vilket behövs då vissa spelare kanske väljer PC istället för konsol. Att kontinuitet i det avseendet skulle tvinga f.d. konsolspelare att stanna där är inte rättvist, så det här är ändå rätt val av Bungie. Den sista fristaden för människor och guardians attackeras av cabals Red Legion, med Gary i fronten, och tillintetgörs. Tillsammans med vanguard kämpar de emot, men förgäves. Efter att ha ägnat x antal timmar i Tower i första spelet känns det riktigt häftigt och dramatiskt att se det i det här skicket. En stark start som ur en dramaturgisk synvinkel påminner om bl.a. Mass Effect 2 och dess starka intro.
Dominus Gary
Nej, jag tänker inte skriva hans riktiga namn, dels för att jag inte har hittat en officiell stavning på det, men även för att Gary är så mycket bättre. Hursomhelst! I Destiny 2 är din ultimata fiende Dominus Gary, ledaren för Red Legion. Red War-kampanjen är vad som utgör själva spelet i questväg.
Ny, bättre story
Bungie har lärt sig av misstagen och ger oss en mer involverande story än tidigare. Utvecklare har sagt att det har mer cinematics än någonsin tidigare, men det säger inte mycket när det gäller Destiny. Ha fem, sex klipp så har du överträffat föregångaren. Vi får hoppas att det är lite mer än så. Vi kommer även få träffa fler karaktärer än tidigare, både gamla och nya.
Nya platser
Earth – European Dead Zone (EDZ)
Dubbelt så stort som de flesta platser i förra spelet. Fungerar dels som social space, med namnet The Farm. Styrs av en NPC vid namn Hawthorne. Jag tror vi kan räkna med EDZ som huvudsaklig hub i tvåan. Någonting säger mig att det kommer finnas många tomma ställen som kan fyllas ut med DLC senare, istället för att lägga till ett helt nytt ställe. Båda alternativen är bra, men det första känns mer framförhållet.
Titan
På Saturnus måne Titan är världen ett enda stort metanhav med enorma vågor som når tio meter. Titanen Zavala flydde hit efter Towers undergång och kan nu hittas på en sakta sjunkande bas mitt i detta hav.
Nassus
Miniplanet som terraformats av Vex. Kontrasterna mellan blodröd fauna och kallt grå teknologi finns lite överallt och det här känns som ”Venus 2”. Cayde-6 hittas här och av video att döma är han i knipa som du måste hjälpa honom ur.
Io
En av Jupiters månar. Det var det sista stället the Traveller nådde, vilket ger det mycket mystisk teknologi som aldrig setts för. Anses vara en helig plats för Warlocks, därför hittar du Ikora här.
”No Orbit”
Inget obligatorisk ”In Orbit” för att starta aktiviteter. Du får alltså inte se så mycket av rymdskeppet som i förra spelet. Inget har bekräftats kring rymdstrider, så det återstår att se vad de hittar på. Rymdskeppen verkar än så länge spela samma roll som i första spelet, då vi sett en mängd olika skepp hänga i omlopp då spel startas. Det går alltså att hänga där, som i en lobby, men du måste inte.
Nya events på uppgraderade kartor
Patrols, random encounters, material att samla och diverse events – det fanns en hel del att göra i första spelet. Med Adventures får spelare nya sidouppdrag av olika NPCs. Dessa NPCs kan även ge dig skattkartor till Lost Sectors. Dessa sektorer är Bungies variant av dungeons. Varje sektor låter dig och ditt fireteam panga er fram i en dungeon, för att slutligen slåss mot en boss i slutet och få en massa loot. Ett klart välkommet inslag i något som snabbt blev repetitivt tidigare. Public Events kommer nu visas på kartan, samt hur mycket tid som är kvar. Även om det här rent designmässigt är ett smart drag kommer jag sakna att leta runt och hitta eventen baserade på ett klockslag. Det gav en mer genuin upplevelse av upptäckandet, där samarbetet blev en del av upptäckandet.
Nytt vapensystem
De tre nya klasserna är kinetic, energy och power, vilka byter ut primary, special och heavy. Detta betyder att de vapen du tidigare använde i din primary eller special slot kommer kunna blandas i de första två kategorierna, beroende på egenskaper. I powerkategorin kan vi hitta hagelgevär, snipergevär, raketgevär, samt de nya – granatkastaren och en gatling gun. Så länge vapenkategorins kriterie uppfylls verkar det vara lugnt. Hur detta kommer fungera får vi lära oss lite längre fram, då det inte finns jättemycket att gå på än så länge. Du kommer dock kunna ha powervapen i din primära och sekundära slot också. Hur detta påverkar ammunitionen och om det kommer gå att gå runt det återstår att se. Förmodligen är ammunitionen bunden till vilken typ av vapen du använder, inte vilken kategori det är placerat i. Har du ett kinetic-vapen i power-kategorin måste du troligtvis få kinetic-ammunition för att fylla på.
Nya subklasser
De gamla subklasserna kommer vara kvar, vilket gör att de tre klasserna kommer sammanlagt ha fyra olika subklasser att välja på. De nya är Arcstrider för Hunter (tänk Blade Dancer, fast med stav), Dawnblade för Warlock (tänk Captain America) och Sentinel för Titan (tänk Nova Bomb, fast solar och längre). Det blir alltså inte särskilt mycket som är nytt för subklasserna. I det avseendet är det här spelet mer en expansion till Destiny, precis som Taken King var, då vi fick den tredje klassen till respektive karaktär där.
Strikes är tillbaka
Det enda vi har sett hittills är Inverted Spire, ett uppdrag som tar plats på Nessus. Fienderna är i huvudsak Cabal och Vex. Läs mer om striken här. Detta verkar fungera precis som i första spelet, med Nightfalls. Tyvärr är det bara en raid som utlovats vid release, men den vet vi inget om än. Vi väntar spänt på att någon klarar av den själv med en guitar hero-kontroll under de första veckorna.
PvP har fått ett ansiktslyft
Crucible har designats om och har fått nya nya kartor och spellägen, som bl.a. Countdown. Inget har ännu visats från detta spelläge, men det bör komma ganska snart. De har även designat om matcherna så nu är det 4v4 i alla matcher istället.
Ett fungerande klansystem
Klansystemet har implementerats i spelet, så du slipper spelare sitta och krångla med allt på externa sidor. Det finns även ett klanbelöningssystem som låter alla i klanen få de belöningar som kommer från vissa uppdrag. Det kommer inte underlätta den bortskämdheten med ”jag måste ha allt”-mentaliteten Bungie byggde upp med första spelet, men det kan ha en vettig funktion ändå. Det återstår att se. Den mänskliga faktorn blir nog det avgörande huruvida det här är en bra idé eller inte.
Guided games
Har du någon gång suttit med fem klanmedlemmar och förbannat dig över att ni inte kan hitta en sjätte spelare? Föredrar du att spela solo, men vill prova på raiderna? Det är här Guided Games kommer in och hjälper till. Med hjälp av GG kan lag som inte är fullständiga bjuda in andra spelare att delta i raider. Detta gick att göra i första spelet också, men istället för att bara bjuda in till ett fire team och sedan förklara allt i en chat känns det som att Bungie har designat GG för att vara specifikt för dessa tillfällen. Blir du inbjuden så vet du vad det handlar om.