Vår persiske prins gör comeback i något annorluda form än vad vi förväntade oss. I stället för den något förnedrade remaken av Sands of Time som visades på Ubisoft Forward för (kikar i anteckningarna) snart tre år sedan. Prince of Persia: The Lost Crown är nämligen ett tvådimensionellt actionspel – och det ser snit(t)sigt som fanken ut. Kika på trailern själva, om ni inte redan gjort det!
Den nye protagonisten bär namnet Sargon och tillhör en elitgrupp kallad De odödliga. Deras uppdrag, att skydda prins Ghassan, för dem upp på berget Qaf, där hela handlingen kommer att utspela sig. Miljön är, så klart, inspirerad av klassisk persisk estetik och mytologi.
Prince of Persia: The Lost Crown kommer ha liknande struktur som ett metroidvania-spel, alltså en utforskningsplattformare, men bevisligen med ett tungt fokus på action och slagsmål. Pussel, hemligheter och sidouppdrag står på menyn, bredvid stora bosstrider och komboattacker som får dig att säga ”oof” högt.
Spelet utvecklas av veterant på Ubisoft Montpellier (Assassin’s Creed: Valhalla, Mario + Rabbids Sparks of Hope), För musiken står iranske Mentrix, som ledsagas/komplimenteras av Gareth Coker (Ori and The Blind Forest).
Prince of Persia: The Lost Crown släpps den 18 januari 2024 på i princip allt: PlaySatsion 4–5, Xbox One/Series X|S, Nintendo Switch samt PC (Epic, Ubisoft Store). Mer information utlovas i kommande Ubisoft Forward-sändningen den 12 juni.