Vi har ju offlinespel för en spelare som håvar in enormt mycket pengar idag. Vi har God of War, Breath of the Wild, Horizon Zero Dawn och Super Mario Odyssey, för att nämna några.
Pushar utvecklare (utgivare?) för onlinelägen bara för att kunna suga mer pengar ur sina spelare? Orsaken till onlinehetsen känns lite orimlig ibland. Det verkar nästan som att det görs bara för att det är populärt. Inte för att det fyller en praktisk funktion för spelet.
När det kommer till Bioware har vi fått ett gäng kritikerrosade titlar. De har varit helt offline och lämnat upplevelsen till spelets narrativ. Regissören för det kommande Anthem har försäkrat oss om att spelet ifråga inte kommer vara beroende av sitt onlineläge. Casey Hudson säger att spelet kommer ha ett enspelarläge. ”Det alltid har handlat om karaktären du vill spela i Biowares spel.”
Detta tar oss dock till en viktig del i narrativet – protagonistens roll i berättelsen. Det ska kännas som att din karaktär är viktig för storyn, inte nödvändigtvis i Obi Wan-anda. Du är alltings sista hopp, men du måste ha en roll i det hela.
Orsaken till att det kan finnas oro kring det här beror nog på att det inte har hanterats bra innan. Jämförelserna tar oss osökt till Destiny och deras tioårsplan, för en sådan har de för Anthem också. Möjligheten att spela med två andra online och de vanliga flosklerna om tonvis av speltimmar är också där. Det, tillsammans med potentiellt monoton grind för material får det att kännas som att berättandet kan hamna i bakgrunden. ”Med Anthem konfronterar vi detta problem rakt på och strukturerar upp hela speldesignen för att kunna ge en lösning på detta” säger Casey Hudson.
”Det är sant att vi försöker oss på något väldigt annorlunda. Anthem representerar ett sätt att leverera uppfinningsrikedom och nya upplevelser som är en viktig del för oss.”
Det korta alternativet: Anthem blir ett multiplayerspel, men med kommer inte komma i vägen för upplevelsen när en spelar själv offline.