Rapport: The Elder Scrolls Online

Det är nu en månad sedan The Elder Scrolls Online öppnade dörrarna till den största versionen av Tamriel hittills. Early-access var en mjuk och smidig start på resan. Sedan kom den officiella releasen och med den en drös med problem. Men trots ojämnheterna är helheten ändå njutbar. I somliga fall lika beroendeframkallande som skooma.

Bottar och Buggar

Det allra största problemen ESO kämpar mot är de buggar som försämrar spelupplevelsen och den svarta Real Money Transaction-marknaden (RMT). Buggarna i spelet har blivit färre i skrivande stund men de som aktivt spelat sedan releasen minns en hel drös med konstiga kryp. Många var mest irriterande och gick att lösa med en omstart av spelets klient. Bland dessa har jag själv upplevt osynkade uppdrag, fall genom mark och vid ett tillfälle låste sig min karaktär på stället och krävde förflyttning med hjälp av en Game Master (GM). Tyvärr har spelet lidit, och i vissa fall fortfarande så, av så kallade game-breaking bugs. Dessa inkluderar förlorad framfart, försvunnet bankutrymme och duplicering av föremål. Men den allra värsta buggen som rapporterats, som bara verkar ha drabbat några få, är den som låser spelets framfart för en karaktär. Det vill säga att det inte gått att komma till nya områden och stiga i nivåer.

ESO Goldsellers
Fan, jag hann inte ens få iväg en enda spell på bossen. Nu måste jag sitta med ögonen på helspänn i fem minuter så jag inte missar när bossen spawnar. Jävla bottar!

I de grottor som är tillgängliga för alla spelare har det vistats karaktärer med namn som axvii eller ttrrgg. Dessa bottar, robotar i stort sett, har stått vid en boss, dödat den, lootat belöningen, sålt sakerna och upprepat proceduren. RMT-sajter som äger bottarna har sedan sålt det intjänade guldet till spelare för riktiga pengar. Goldsellers, som dessa grupper heter, är en pest som drabbar alla onlinespel men i ESO har den varit sjukligt påtaglig. I spelets städer spammade de chatterna, de bjöd in spelare till deras gillen, varje gång du loggade in fanns två-tre brev från dem och på spelets officiella forum har de marknadsfört sig öppet. Och har du gjort uppdrag i någon allmän grotta lär du ha hittat bottarna som gjort det nästan omöjligt för spelare att lägga beslag på bossarna.
Tack och lov har Zenimaxs hårda sanering gett resultat och både bottar och goldsellers är betydligt färre. Faktum är att jag nästan glömt bort dem, trots att det bara var drygt en vecka sedan de plågade ESO. Tyvärr blev några oskyldiga spelare avstängda i ca sex timmar under processen.

Maintenance – det nödvändiga vaccinet

Den första månaden brukar vara en med tungt underhåll, så har det även varit för The Elder Scrolls Online. Det var särskilt jobbigt under spelets två första veckor då ESO stängdes ner flera gånger för oplanerat underhåll. Många gånger slogs funktioner i spelet av under utredningar av buggar. T.ex. avaktiverades gillesbankerna och gilleshandeln flera gånger för att råda bot på buggar. Och en gång togs alla gillen bort helt och hållet. De senaste veckorna har underhållen ökat i arbetet mot RMT-handeln, men sedan en vecka tillbaka verkar Zenimax återfått kontrollen över sitt spel och enbart schemalagt underhåll har ägt rum.

ESO maintenance
Fler än en gång har en maintenance under natten dragit ut på tiden och tagit av morgonsessionerna. En gång vill jag också minnas en maintenance under prime time. Måtte det inte bli en vana…

Framtiden

För The Elder Scrolls Online, ett spel som ska hålla intresset uppe i flera år, är det som väntar det intressanta. Förutom det fortsatta arbetet med att utplåna buggar och goldsellers väntar massvis med innehåll och närmast ligger äventyrszonen Craglorn. Essentiellt är det en uppdatering för slutspelet i ESO och ger spelare i slutetappen monster att döda och bossar att smiska. Förutom ett helt nytt område med bättre loot och nya monster väntar Trials, som är tolvmannaraider på tid och med begränsade återupplivningar. I  Cyrodiil kommer den allians med minst antal spelare kompenseras med extra många poäng i PvP. Dessutom kommer animationer och synkningen mellan spelare och uppdrag att förbättras .

ESO Craglorn
Området Craglorn är designat för grupper om fyra äventyrare. Den ensamma spelaren kan förvänta sig att bli utskämd av mobsen där.

Bortom Craglorn väntar ännu mer intressanta tillägg som kommer berika världen i The Elder Scrolls Online. Listan må vara lång men spelets director Matt Firor lovar att de är i aktiv utveckling även om han är osäker på när funktionerna släpps.

 

  • Ett system som gör det möjligt för spelare i samma grupp att se varandra trots att de är i olika faser av ett uppdrag.
  • Ett rättvisesystem som hanterar stölder från och mord på NPC:s där spelaren får stå för konsekvenserna av sina handlingar.
  • Flytt av den europeiska megaservern till ett datacenter i Europa.
  • Synfältsförbättringar.
  • Möjligheten att färga rustningar.
  • Två nya veteran dungeons: Crypt of Hearts och City of Ash.
  • Ny region i Craglorn med en ny Trial (the Serpent).
  • Möjligheten att plocka upp fler föremål i världen.
  • Thieves Guild och Dark Brotherhood story och uppdrag.
  • Spellcrafting.
  • Hästrace.
  • Dragonstar Arena— som Trials fast för fyra spelare.
  • Bättre fiske.
  • Förbättringar till hantverken.
  • Förbättrat söksystem när man letar efter grupper.
  • Bättre ansiktsanimationer hos NPC:s,
  • Fler gillesfunktioner som valbara vapensköldar, vapenrockar, grader och ett slags auktionssystem mellan gillen.
  • Autokorrigering av en dungeon efter gruppledarens nivå.
  • Belöningar för återspelning av dungeons.
  • Imperial City PvP-dungeon.

Thieves Guild och Dark Brotherhood blir en efterlängtad implementering av vad jag anser borde ha funnits med från början och systemet som gör det möjligt för spelare i samma grupp att se varandra kommer gynna den sociala aspekten av spelet ytterligare. Spellcrafting, hur det nu än kommer se ut, är något jag saknat sedan Morrowind och Oblivion. Planerna för The Elder Scrolls Online är som sett här att öka dess kvalitet och innehåll, något som ska bli spännande att följa de kommande månaderna. Kommer Zenimax lyckas hålla Tamriel befolkat? Kommer ESO bli free-to-play? Den som stannar får se…

Berätta gärna i kommentarerna om din tid med The Elder Scrolls Online och vad du hoppas se i framtiden.

 

 

0 Delningar
Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

0 0

1 Kommentar

  1. Bra skrivet! Jag tycker innehållet förklarat jättebra de punkter som jag också upplevt i spelet! Jag kan bara säga… trots alla buggar och Goldsellers och andra fruatrationer så är jag helt såld på spelet! Jag tycker även de jobbat på bra med att fixa och förbättra, och jag ser fram emot många intressanta och rörande berättelser och quests 🙂 MVH!!

    Svara

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.