Artikeln är ett betalt samarbete
Sverige har under många år varit känt på den globala marknaden för att vara ett av de främsta länderna inom spelutveckling. Spelbranschen har haft en stadig och lönsam utveckling under lång tid, där flera nya företag aktivt har tillkommit och bidragit till den fortsatta tillväxten.
Ett av de mest kända spelföretagen är den svenska spelkoncernen Embracer Group, som är baserad i Karlstad och har stor närvaro globalt. Nu väljer de att sälja Gearbox interactive som vid uppköpet beskrevs vara företagets mest värdefulla affär. Nedan kan du läsa mer om försäljningen av Gearbox och spelbranschens utveckling i Sverige.
Ökat intresse för gaming, casino och betting
Intresset för spel på nätet fortsätter att öka i popularitet. Möjligheten att spela online oberoende av plats och tid samt det stora spelutbudet, är några av anledningarna till nätspelandets framgång. Med hjälp av en surfplatta, mobil, dator samt en stabil internetuppkoppling, kan vem som helst koppla upp sig och börja spela. Populariteten ökar både bland kvinnor och män, samt även deltagandet i sociala communities för större social gemenskap.
Precis som i andra PC- och konsolspel, så är det oftast spelupplevelsen och spelkänslan som lockar. Det enorma spelutbudet av casinospel som slots och live-dealerspel, gör det enkelt att hitta ett spel som passar alla olika preferenser.
Svenska företag bidrar starkt till spelutvecklingen globalt
Den positiva utvecklingen inom spelbranschen drivs framåt av bland annat framgångsrika svenska företag. Svenska spelutvecklingsföretag har exempelvis vuxit från 115 företag till hela 667 under ett och samma decennium. I Sverige är det ungefär 6,7 miljoner som spelar olika online spel idag. Data från Dataspelsbranschen visar att tre miljarder människor spelar digitala spel samt att svenska spel ofta ligger högst upp på nedladdnings- och försäljningslistor.
Om svenska speljätten Embracer Group
Ett exempel på ett framgångsrikt svenskt spelutvecklingsföretag är den globala spelkoncernen Embracer Group. Spelbolaget är verksamt inom bland annat PC, konsol, mobil och brädspel. De äger och kontrollerar över 900 varumärken samt har en global närvaro genom deras 11 olika operativa koncerner.
Embracer Group säljer Gearbox Interactive
Nu väljer Embracer att sälja Gearbox interactive till Take-Two Interactive Software. Det säljs för 460 miljoner dollar, alltså motsvarande 4,9 miljarder svenska kronor. Redan i höstas pratades det om att Embracer hade planer på att sälja Gearbox som en del av deras omstrukturerings- och besparingsprocess.
Embracer Group köpte Gearbox med dess 550 anställda för cirka 3 år sedan och beskrev då köpet som deras mest värdefulla köp hittills. Gearbox ligger bakom ett antal serier som Borderlands och Brothers in Arms och arbetar just nu med ytterligare sex titlar. Det skapades även en film av Borderlands som kommer att gå på biograferna nu i sommar.
Under 2023 släppte Embracer dessutom spelet Dead Island 2 som fick ett positivt mottagande och beräknades ge en god avkastning. Den 20:e mars släpptes även det svenskutvecklade spelet Alone in the Dark.
Förbättrad lönsamhet
Enligt Embracers VD Lars Wingefors så innebär den senaste affären en minskning av deras nettoskuld och ett förbättrat kassaflöde. Genom att sälja Gearbox minskar de deras risker och förbättrar lönsamheten i bolaget, med målet att bli ett mer slimmat och fokuserat företag.
Företaget kommer dock att behålla vissa tillgångar i Gearbox. De behåller bland annat Publishing San Fransisco och förlagsrättigheter till Remnant-franchisen, Hyper Light Breaker.
Framtiden inom spelbranschen
År 2023 har varit ett tufft år för många branscher på grund av bland annat det ekonomiska läget i Sverige. För första gången sedan 2019 backade även spelbranschen och tappade i omsättning. Även 2024 förutspås av experter att bli ett ganska svagt år. Det innebär också ett tuffare konkurrensklimat i Sverige, med exempelvis utländska spelsajter som konkurrerar om att erbjuda bättre spelupplevelser.
En av spelbranschen största utmaningar på lång sikt är enligt Dataspelsbranschen kompetensbristen. För att Sverige ska kunna behålla sin starka position på världsmarknaden inom spelutveckling, kommer det att vara helt avgörande med rätt kompetens och kreativitet för framtida innovationer och fortsatta spelsuccéer