Anthem släpps inte förrän i morgon, fredag 22 februari, men redan nu finns det en trave med recensioner och formulerade intryck från kritiker och medieproducenter på internet. Precis som många förväntade sig ekar recensionerna med skarp kritik, i vilket spelets substans är ett hett ämne.
PC Games kritiserar spelet för att vara repetitivt i sitt slutskede, med enbart ett fåtal aktiviteter och ett stridssystem som inte går ihop med spelets svårighetsgrader. Polygon beskriver samma problem fast i andra ord.
Skills Ups recension, som setts mer än en halv miljon gånger på Youtube, kallar Anthem en kolossal besvikelse. Skill Up menar att själva kärnan i Anthem är felkonstruerad och att ingen lärdom dragits från looterspelen som föregått det (Destiny och Tom Clancy’s The Division) trots spelets långa utvecklingstid.
Vi på Varvat väntar med att publicera en recension tills vi fått mer erfarenhet med spelet.
Med krossande recensioner som dessa blir framtiden för utvecklaren BioWare spännande att följa. Studion har länge ansetts som ett av industrins mest talangfulla och anrika, bara för att de senaste åren falla i förakt.
Den ljusa sidan
Till sin förtjänst har BioWare visat en otrolig hängivelse till Anthem och dess spelare. Spelets producenter har i flera månader varit aktiva på twitter och reddit för att ta feedback och besvara frågor och farhågor. Studion har också, till skillnad från många andra onlinetjänster, varit reaktiva med lösningar och uppdateringar.
Redan i mars, en månad efter release väntar Anthems första stora uppdatering, med nya funktioner, händelser och kvalitetsförbättringar. Men det ser tyvärr ut som att BioWare behöver slita för att vända uppfattningen av spelet – oavsett studions goda intentioner.
Anthem släpps den 22 februari till Playstation 4, Xbox One och PC via Origin. Medlemmar av Origin Premier kan spela Anthem redan nu.