Dontnod Entertainment avslöjade Twin Mirror redan 2018, ett thrillermysterium med utredande gameplay och tungt fokus på berättande och val med konsekvenser. Sedan visningen på Gamescom 2018 sjönk spelet i ett dunkel och dök först upp igen under PC Game Show i år, då med Epic Store exklusivitet på PC och med självständig utgivning. Twin Mirror förvandlade sig också från episodiskt narrativ, likt Life is Strange, till ett ensamstående spel. Vidare har huvudpersonen och hans samvete fått en make over samt grafiken en kraftigt förbättrad inramning.
Varvat hade nöjet att se en streamad visning av de inledande minuterna av Twin Mirror med tillhörande kommentarer och kan rapportera att spelet mognat avsevärt sedan 2018. Däremot lämnar visningen några frågetecken och orosmoln som förhoppningsvis blåser bort innan releasen.
Twin Mirror – en thriller
Visningen börjar mycket likt den senaste trailern, med att huvudpersonen Sam Higgs, en före detta grävande reporter, återvänder till sin hemstad Basswood. Inledningen är stämningsfull med disiga moln och dystert solljus. Det går nästan att ta i Sams vemod. Här visar Dontnod att de inte tappat sin starka känsla för lämplig musik (”You Keep Coming Alive” av Sean Rowe) för att förstärka spelets scener.
Sam återvänder hem inte för att han vill, utan för att han behöver. Hans bästa vän har omkommit och ska läggas i jorden. På vägen stannar han vid en utkiksplats för att reflektera och ge oss spelare en möjlighet att få ett smakprov på hans förflutna. Vi får se honom rota fram ett särskilt smärtsamt minne ur sitt minnespalats (som spelar en viktig roll i spelmekaniken och där viktiga minnen kristalliseras). Sam glömmer tyvärr bort tiden medan han tänker och missar begravningen.
Omgivningarna i Twin Mirror verkar mer utarbetade än Dontnods tidigare spel och Sam kan undersöka allehanda saker i miljön som han resonerar över. Dessa saker kan i stunden verka triviala, men för en man som Sam kan detaljerna komma till användning senare. Tack vare hans minnesförmåga bygger du sakta upp ett informationsregister på personer som är viktiga för berättelsen.
Efter den dystra öppningsscenen rullar Sam in i Basswood och parkerar för kvällen. Här kliver Twin Mirror in i vad jag antar är sin tilltänkta kostym. Ett överhängande mörker med släpande kamera och nästan voyeuristiskt perspektiv. Liknelser till filmmediet och thrillers i synnerhet är påtagligt. Något som Dontnod säger är ett mål med Twin Mirror och som jag måste erkänna är väl gjort.
Här får vi också möta dialogsystemet och de val du som Sam kommer behöva ta för att driva berättelsen framåt. Sam möter sin guddotter som har mycket skinn på näsan för en tonåring. Hon ställer honom till svars för att ha stuckit varpå flera svarsmöjligheter presenterar sig. Hur avgörande dessa val är går inte att sia om i dagsläget, utan verkar styra tonen i samtalet och Sams framställning. Det är först när Sams samvete, The Double, uppenbarar sig som ett tydligt vägskäl uppstår i berättelsen. Dontnod säger att valen du gör har en stor effekt på berättelsen, men har i dagsläget inte avslöjat något om antalet slut eller förgreningar i historien.
The Double är mer en manifestation av Sams psyke än 2018:s galnare personlighetsklyvning och ger nu Sam och spelaren möjlighet att se problem från ett annat perspektiv. Guddottern i fråga behöver Sams hjälp, och formuleringen i visningen gav ett starkt intryck av att Basswood döljer mörka hemligheter. Dessa avgörande beslut påverkar berättelsens utgång, men det viktiga att poängtera här är att inget av svaren i visningen var svart eller vitt. Det blir upp till dig avgöra vad som är det minst sämsta valet.
Snyggt men svårt att greppa
Under sin frånvaro från rampljuset har Twin Mirror sett en grafisk uppgradering utan att förlora stilen från utannonseringen 2018. Framförallt är ljus och kameravinklar bättre. Den filmiska inramningen är suverän och skådespelet tillsammans med musiken får Twin Mirror att ge ett gott första intryck. Däremot lämnar denna korta visning många frågeställningar gällande spelets gameplay. Dontnod Entertainment säger att de kommer att visa mer av spelet innan release. Troligtvis är grunden i spelmekaniken intakt fast det återstår att se. Medan gameplay är något överkomligt i ett storydrivet spel oroar jag mig mer för huvudkaraktären Sam.
Det är orättvist att avvisa Sam efter bara 15 minuter speltid, men tyvärr framstår han just nu bara som en självömkande vit snubbe som trots sin grymma minneskapacitet ändå är avdankad vid 30. Det här intrycket får jag mest på grund av en scen i visningen som är lite klumpigt skriven och som målar upp Sam som just så.
Utan den större kontexten är det otroligt svårt att sympatisera med Sam och förstå hans drivkrafter. Till skillnad från den kaxiga rebellen Chloe i Life is Strange eller den kämpande storebrorsan Sean i uppföljaren, saknar Sam -eller rättare sagt, har vi inte sett- en tydlig punkt som gör honom relaterbar. Istället väcker The Double mer intresse. Hur han leder eller skapar konflikt ska sannerligen bli spännande att se. Förhoppningsvis får vi mer information om Twin Mirror snart och framförallt en anledning till varför vi ska bry oss om Sam.
Twin Mirror släpps snart till PC, Playstation 4 och Xbox One.