I den senaste uppdateringen på Bungie.net skriver sanbox designer Jon Weisnewski om de kommande ändringarna gällande vapen i Destiny. För att stärka sina argument och valen kring förändringarna presenterar han grafen nedan, som visar på användningen av de olika primära vapentyperna.
Det blir tydligt hur lite pulse rifles, den mest avskydda vapentypen, används i Destiny. Bungies vision för de olika vapnen är att de ska erbjuda spelare olika tillvägagångssätt att besegra sina motståndare och ska tilltala olika spelstilar. Som det ser ut nu är auto rifle favoriten. Datan Bungie har visar att auto rifle helt enkelt gör för mycket skata på för långt avstånd och på så vis konkurrerar ut pulse och scout rifle. Deras åtgärder blir därför att jämna ut skadan så att pulse rifle ska bli ett mer attraktivt val när det kommer till att kriga. Dessutom kommer hand canons, pulse rifle, fusion rifle och shotgun att förändras.
Såhär kommer det se ut:
Auto rifle:
Auto Rifle är optimal på nära och medelavstånd.
Damage, Stability, och Range är måttade så att Stability lämpar sig för närkamp, eller Range för bättre träffsäkerhet på avstånd.
Förändringar:
Sänkt damage of Auto Rifles med 2.5%.
Sänkt effektivt avstånd så att avstånd blir en avgörande faktor i strid.
Avständssänkningen är inte lika allvarlig på högre värden.
Pulse rifle:
Pulse Rifle är optimal på medelavstånd men kan fungera som understöd på nära och långt avstånd.
Rate of Fire sätter takten för vilket spelare spårar målet och skadar det med precisionssalvor.
Förändringar:
Ökad base damage på Pulse Rifles med 9.7%.
Hand canon:
Hand Cannon är optimal på medelavstånd.
Hand Cannon lämpar sig bäst för lugnt precisionsskytte och är mindre effektiv när den avfyras snabbt.
Belönar smidighet, precision och enskilda skott.
Förändringar:
Sänkt avståndseffektivitet.
Damage minskar på ett närmare avstånd och skott blir mindre träffsäkra på längre avstånd.
Liten minskning på ursprungsträffsäkerheten.
Det här är omärkbart på nära och medelavstånd men understryker vapnets dåliga egenskaper på långt avstånd.
Även sekundärvapen som fusion rifle och shotgun har uppmärksammats och kommer servas. Datan Bungie har visar på att fusion rifles är för bra på långt avstånd. Det är framförallt i pvp där spelare nästan enbart förlitar sig på sekundärvapen fusion rifle och shotgun, som ojämnheten finns. Förutom förändringar vad det gäller avstånd kommer sekundärvapnen fusion rifle och shotgun erhålla färre ammunition vid starten av pvp-matcher.
Fusion rifle:
Fusion Rifles är optimala på medelavstånd där mål är lätta att spåra men ännu inte så nära att de kan försvara sig under uppladdningen.
Kräver planering och egenskapen att förutspå målets rörelser.
Förändringar:
Skottsalvans spridning breddas.
Nära och medelavstånd påverkas inte men på långt avstånd träffar salvan sällan ett mål.
Det här minskar sannolikheten att träffa med en enskild dödande salva på långt avstånd och gör den istället bättre på att träffa grupper av mål.
Inledande ammo är minskad. Gäller huvudsak Crucible.
Påbörja en Crucible-match och du kommer ha mindre reservammunition.
I pve bibehålls ammunitionen. Den minstade reservammunitionen gäller bara när du loggar in eller påbörjar en pvp-match.
Shotguns, som alla Destinyspelare känner till, är en favorit bland titans i pvp. Som alla spelare är överens om är shotguns däremot värdelösa i pve, särskilt på de högre nivåerna. Bungie tänker göra shotguns mer attraktiva i pve genom att öka skadan rejält.
Shotgun är det mest effektiva vapnet på mycket nära avstånd.
Kompletterar närstridsattacker och aggressiva spelstilar.
Att närma sig fienden offensivt är en risk/vinst bedömning.
Ökad damage med 2x (100%) mot alla all icke-spelare.
Minskad skada på längre avstånd. Shotguns med lång räckvidd måste nu ännu närmre för att kunna döda en motståndare med en salva.
Inledande ammo är minskad. Gäller huvudsak Crucible.
Påbörja en Crucible-match och du kommer ha mindre reservammunition.
I pve bibehålls ammunitionen. Den minstade reservammunitionen gäller bara när du loggar in eller påbörjar en pvp-match.
Som grädden på moset är det även planerat att fixen till ammo-buggen kommer implementeras med uppdatering 1.1.1. Halleluja!