Steve Jobs sa en gång: “Every once in a while a revolutionary product comes along that changes everything.” Ungefär så känner jag efter att ha prova VR för allra första gången. Det handlar inte om snabbare processorer eller kraftfullare grafikkort. Det handlar om en revolution.
Fram tills för ett par veckor sedan var jag lyckligt ovetande om hur det kändes att bära ett VR-headset. Jag satt med min Dual Shock i händerna och tittade på en vanlig, platt TV-skärm. Så kom Comic Con, mässan för oss förstår storheten med TV-spel och allt som hör till. Det gick knappast att ta miste på vad som dominerade mässgolvet i Kista. 2016 är VR-enheternas år. Det är året då spelaren för första gången tar klivet in i den virtuella verkligheten på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. 2016 är året då spel som vi känner dem förändrades i grunden.
Känslan kan inte beskrivas
Den nya generationens VR-utrustning är i sig inte revolutionerande. Redan på 90-talet lanserade både Sega och Nintendo VR-enheter som tyvärr aldrig slog igenom hos den breda massan. Tekniken var helt enkelt inte färdigutvecklad. Nu, mer än 20 år senare så har teknologin kommit så pass långt att flera utvecklare vågar satsa helhjärtat på den nya tekniken. Tre tillverkare har lyckats sticka ut på VR-marknaden. Först ut var Oculus som med en enormt framgångsrik Kickstarter-kampanj lyckades övertyga stora delar av gaming-världen att VR var framtiden. HTC var inte sena att haka på och i våras släppte företaget sitt Vive, den i dagsläget mest kraftfulla VR-enheten.
I mitten av oktober släppte så Sony Playstation VR till sitt PS4-system. Vi på Varvat har under ett par veckor klämt och känt på Sonys bidrag till den virtuella världen. Vi har upplevt en hel del under tiden. Vi har åkt kälke ner för hårt trafikerade bilvägar. Vi har spelat biljard. Vi har rastat vår dinosaurie. Men framför har vi varit Batman!
Jag vill redan nu klargöra att det inte i text går att beskriva känslan av att bära ett VR-headet. Det går inte heller att visa en äkta VR-upplevelse på exempelvis Youtube. VR måste helt enkelt upplevas. Jag tänkte dock göra ett försök att förklara varför virtual reality är framtiden när det gäller spel. VR-headsetet är ju trots allt årets julklapp.
Kostar en hel del
Playstation VR har ibland kallats för den fattige mannens VR-alternativ, ett uttryck jag inte är helt beredd att skriva under på. Då Oculus Rift och HTC Vive landar på någonstans mellan 7.000-10.000 kr så kostar PS VR i sammanhanget blygsamma 4.700 kr. I lådan finns då ett headset, ett par in ear-hörlurar samt ganska många meter kablage. Av någon anledning har Sony valt att inte slänga med den nödvändiga PS4-kameran, så räkna med ca 600 kr till på priset för en sådan. Dessutom rekommenderas ett par PS Move-kontroller som går loss på i runda slängar 400 kr per styck. Sammanlagt så tickar hela utrustningen in på dryga 6.000 kr. En ganska häftig summa om ni frågar mig, framför allt då den nödvändiga Playstation 4-konsollen faktiskt är billigare.
Det kan givetvis argumentars om att PS VR inte kräver fullt så dyr hårdvara som övriga VR-enheter, vilket är helt sant. Både Oculus Rift och HTC Vive kräver relativt kraftfulla maskiner för att fungera, detta samtidigt som PS VR kan köras utan problem med ett helt vanligt Playstation 4. Något annat som talar för PS VR är spelutbudet. Redan innan 2016 är slut kommer ca 50 titlar att finnas tillgängliga till systemet. Dock kan en del av dessa räknas bort då de i praktiken är tech-demos för den nya tekniken, snarare än kompletta spel.
Playstation VR erbjuder två OLED-skärmar på vardera 960×1080 (totalt 1920×1080) samt ett synfält på ca 100 grader. Är du inte helt vindögd så räcker det gott och väl, men faktum är att på dessa punkter får PS VR smäll på fingrarna av båda sina konkurrenter. När det kommer till bildfrekvens så står PS VR i en klass för sig med sina maximala 120 hz.
En mer avancerad View-master
Det första som lär slå dig när du kränger på ett VR-headset för allra första gången är djupet. I och med att varje öga har en egen skärm att titta på så är det lätt för utvecklarna att lura hjärnan att tro att omgivningen är helt tredimensionell. Det är också här vi hittar storheten i den nya tekniken. När du tar på dig utrustningen kliver du in i en helt ny värld. Med hörlurar på huvudet blir upplevelsen komplett. Trackning-tekniken känner av dina huvudrörelser och du kan helt fritt se dig omkring i den omgivande spelvärlden. Det är som den gamla favoriten View-Master, om än något mer avancerad.
Playstation VR är som vi skrev tidigare direkt kompatibelt med ditt PS4. Allt som krävs är lite omkoppling av sladdarna så är du redo att köra. Headsetet är utan tvekan det absolut snyggaste på marknaden. De nio LED-lamporna fungerar inte bara som snygga designelement, de är också lamporna som ses av PS-kameran som sedan tolkar dina rörelser i spelet. Sonys VR-enhet hade utan tvekan passat som rekvisita i valfri sci-fi-film. Huvudbandet kan spännas åt med en skruv i nacken och själva glasögonen justeras fram och tillbaks med en liten knapp.
PS VR sitter förvånansvärt bra på huvudet, trots den stela fästanordningen. Inte ens de häftigaste rörelserna rubbar enheten. Det kan vara lite svårt att helt stänga ute det omgivande ljuset, men med lite justeringar så blir det sällan något påtagligt problem. Det väl tilltagna pannbandet består av en mjuk plast och vid långa spelsejourer så kan det bli ganska varmt i pannan. Varning för svett!
På sladden sitter en fjärrkontroll där du kan justera volymen i hörlurarna och tysta micken. Det går dessutom att koppla in hörlurar direkt i fjärrkontrollen. Jag rekommenderar inte de små luarna som följer med PS VR. För en komplett upplevelse bör du använda något rejälare som stänger ute allt omgivande ljud.
Spelen då?
När det kommer till spel så finns det redan en uppsjö olika titlar som funkar med Playstation VR. De flesta är dock relativt enkla och få, om ens någon titel kan kallas för komplett spel. Innan året är slut hävdar Sony att 50 spel skall finnas tillgängliga till PS VR, betydligt fler än hos någon av konkurrenterna.
Vi har testat en del av de lanseringstitlar som släpptes i samband med releasen av Playstation VR. Egentligen har vi bara fastnat ordentligt för ett par av dem. Först ut att testas blev Driveclub VR där du föga överraskande tar platsen bakom ratten i en racingbil. Ett klassiskt bilspel med andra ord. Genren bör vara perfekt för den nya tekniken. VR-upplevelsen ger en fartkänsla jag aldrig skådat i något racingspel tidigare och det är häftigt att ligga hjul mot hjul med motståndaren in i racets första kurva. Tyvärr ser spelet i övrigt ut som skit. Då just racing-genren länge varit drivande för att skapa fotorealistiska spel, så ser Driveclub VR ut som något skapat för förra, eller kanske förr-förra generationens konsoler.
Det småmysiga pusselspelet Tumble VR erbjuder en hel del klurigheter som sätter ditt logiska tänkande på prov. Det är faktiskt förvånansvärt kul att bygga virtuella torn, men det är inget som lockar till några längre spelsejourer. Det gör inte heller teknikdemot VR World, som dock känns som ett av de mest genomarbetade spelen. Att dyka ner i havsdjupet i en hajbur är spännande. Första gången. Däremot är det ett utmärkt litet spel om du skall visa dina vänner vad VR går ut på. När vi riggade upp Playstation VR på kontoret så var det många som fick en chans att leka marinbiologer. I stort sett alla som provade sträckte instinktivt fram armarna för att manövrera de virtuella kontrollerna eller kanske hålla i sig i relingen. Reaktionerna visar vilken makalös djupkänsla VR erbjuder.
Ett av de få spel vi testat som verkligen lockar till längre spelstunder är Batman: Arkham VR. Tyvärr hinner äventyret ta slut innan du ens blivit varm i Batman-kostymen. Spelet erbjuder en del intressanta spelmoment som alla innefattar någon typ av problemlösning. Glöm häftiga fighter och buskörning med Batmobilen. Här är det klassiskt detektivarbete som driver storyn framåt. Visst, det är coolt att klä om till den mörke riddaren. Det är också rätt coolt att kasta batarangs till höger och vänster. Men spelet erbjuder inte mycket mer än så och det är tur att Batman: Arkham VR är relativt billigt på Playstation Store.
Vi sammanfattar
In alles så kan vi konstatera att VR erbjuder ett helt nytt sätt att spela och jag är inte sen att skriva under på att tekniken med all säkerhet är framtiden för TV-spel. Däremot så har spelutvecklarna inte lärt sig hur man skall hantera det nya sättet att skapa spel. Så länge du inte kan röra dig fritt i spelvärlden så lär den äkta känslan av virtuell verklighet aldrig infinna sig. Ännu så länge så har vi mest sett pusselspel i olika former. De flesta av dem väldigt korta. Om det beror på att ett VR-spel kräver allt för mycket lagringsutrymme eller om utvecklarna haft för lite tid på sig skall jag låta vara osagt.
Playstation VR och dess konkurrenter är trots allt första generationens nya teknik. Vi som varit med ett tag vet att utvecklingen går väldigt fort. I framtiden lär vi få se smidigare headsets och framför allt bättre spel. Sony skall ha en stor eloge för sitt arbete med PS VR. Enheten är utan tvekan den mest lättillgängliga på marknaden och visst känns det som att bolaget har spelutvecklarna med sig i satsningen. Med tanke på att Microsoft inte tycks lansera någon VR-enhet till Xbox One ännu på ett tag så har Sony näst intill monopolställning när det kommer till VR på konsol. På gott och ont.
Vad vill vi då se i framtiden? Personligen vill jag gärna som spelare få uppleva saker jag bara kan drömma om. Jag vill vara huvudperson i mitt eget äventyr, så som ett spel skall vara. Tänk dig själv att få spela Skyrim i äkta 3D. Vilken upplevelse! Och hur coolt hade det inte varit att som spelare i FIFA 18 få kliva in genom spelartunneln på ett utsålt Wembly Stadium? Den dagen jag får göra det, den dagen står en VR-enhet högst upp på min önskelista.