Efter igår ha fått testa Xbox One så var det dags att slå sig ner framför Sonys nya monstermaskin Playstation 4. Konkurrensen är som sagt var hård mellan dessa båda giganter men kön ringlar sig ändå något längre till Sonys monter. Man har laddat upp många stationer med den nya konsolen och framför varje tv-apparat har man placerat en mjuk sittkudde. Bland spelen märks Killzone; Shadow Fall, Knack, Assassin’s Creed IV: Black Flag och det värdigt udda indiespelet Octodad.
Inte helt överraskande så är det första vi får se av Playstation 4 den nya DualShock 4-kontrollen med en tryckkänslig skärm. Man har enligt Sony själva jobbat mycket med handkontrollens ergonomi och nog känns det som om de analoga styrspakarna sitter lite längre isär än på tidigare versioner, vilket gör att tummarna hamnar i mer naturliga positioner. Dessutom så är alla knapparna nu digitala vilket skall ge en ännu snabbare respons. Något man fått mycket beröm för är det faktum att styrspakarna inte längre har rundade knoppar utan istället en lite mer nersänkt del, vilket gör att risken att halka av spaken med tummarna känns betydligt mindre än tidigare.
Spel av skiftande karaktär
Det första spelet vi får testa är Killzone Shadow Fall där Helghast som vanligt ställer till problem för ISA-soldaterna. Uppdraget är att rensa byggnaden från fiender och rädda gisslan. Första spelintrycket är faktiskt inte fullt så imponerande som det hos Xbox One. Visst är Killzone Shadow Fall riktigt snyggt och kontrollerna svarar blixtsnabbt, men det känns inte direkt nyskapande. Man skall skjuta, kasta granater och ducka för fiendens kulor. Inte heller grafiken är jätteimponerande i jämförelse med Ryse hos Xbox One, vilket i och för sig kan bero på att man på Sony valt att använda sig av betydligt mindre skärmar än Microsoft. Däremot så får vi till skillnad från Xbox One faktiskt se konsolen som visas bakom låsta glasmontrar.
Ett betydligt mer nyskapande lir är då det andra spelet vi testar; Octodad, vilket är en helt ny bekantskap för mig. I detta charmiga spel så spelar man en bläckfisk som skall försöka leva ett helt normalt liv bland vanligt folk. Storyn i sig är visserligen annorlunda, men det är kontrollerna som gör Octodad till en helt surrealistisk upplevelse. Med hjälp av handkontrollens spakar och knappar så styr man bläckfiskpappans alla lemmar och det blir en utmaning bara att gå och plocka upp föremål. Spelet styrs hela tiden av små delmål, så som att låsa upp en dörr eller ta på sig en slips. Det är en väldigt kul ide, men personlien så blev jag nästan sjösjuk av att se Octodad röra sig över skärmen. Grafiken är inget att hänga i julgranen, men det faktum att Sony väljer att visa upp spelet vi det nya Playstationets nordenlansering visar att man tror på idén.
Releasen närmar sig
Överlag så känns det som att Sony visar upp en mer färdig produkt än vad Microsoft gör, vilket ändå inte är så konstigt. Releasen av Playstation 4 närmar sig med stormsteg och den 29 november kan allmänheten lägga vantarna på Sonys nya konsol. Vi på Varvat imponeras av en väl fungerande tryckkänslig skärm på handkontrollen och responsen i knapparna. Personligen så är jag ändå mer imponerad av det Microsoft visar upp på årets Gamex-mässa. Det skall ändå bli kul att se hur dessa nya maskiner presterar om några år när utvecklare och spelare lärt känna konsolerna och vad de kan åstadkomma. Jag tror att vi kommer att få uppleva många sköna stunder med nästa generations konsoler. Nu kan vi inte göra annat än att vänta.