Med taglinen ”Det svåraste mordet att lösa är ditt eget” visades Airtight Games kommande AAA-spel Murdered: Soul Suspect upp inför en entusiastisk publik på Kistamässans stora scen.
Gamex bjöd kanske inte på några direkta överraskningar detta år. Det som utan tvekan lockade mest nyfikna åskådare vad nästa generations konsoler från Microsoft och Sony. Däremot så var alla förhandsvisningar som hölls på den stora scenen fullsatta. Murdered: Soul Suspect var inget undantag och detta var faktiskt det spel som väckte min nyfikenhet mest under hela mässan. En månghövdad publik fick höra hur Square Enix representant stolt berättade om spelet som planeras att släppas i början av nästa år. Efter det så bjöds åhörarna på en kort trailer som på ett smart sätt förklarar spelets ganska komplexa story.
Tänk dig att du är polis och råkar knalla rakt in i ett pågående våldsbrott. Givetvis drar du ditt vapen och skriker till gärningsmannen att sluta upp med dumheterna. Du kanske inte räknar med att du i nästa sekund skall vara avväpnad och slagen till golvet och du räknar definitivt inte med att en stund senare ligga död på gatan utanför med sju kulhål i kroppen.
Det scenariot är precis vad detektiv Ronan O’Connor får uppleva en mörk kväll i Salem, Massachusetts. I en utomkroppslig upplevelse får han se sig själv bli skjuten av en okänd gärningsman som sedan lugnt lämnar brottsplatsen. Kvar står en något förvirrad Ronan och försöker fatta vad han just har sett. Efter ett tag så sjunker det in i honom att han är ett spöke som fastnat i limbo och det visar sig snart att han inte är ensam om att vara en vandrande vålnad.
Tur att Ronan inte är en sån polis som jagar klottrare.
Som spöke kan Ronan vandra genom väggar och besitta de levandes kroppar. Han är inte så kraftfull att han kan styra sitt offer, men han kan se genom deras ögon och höra det de hör. Att vara spöke har dock sina nackdelar. Bland annat så kan man inte plocka upp föremål för att undersöka dem. Man kan inte heller äntra byggnader hur som helst, då innevånarna i Salem har uttalat besvärjelser över sina hem för att hålla de döda utanför. Istället måste man hitta alternativa vägar in i husen, alternativt vänta på att någon levande öppnar dörren.
Väl inne i byggnader så kan man strosa omkring som man vill och lite varstans så stöter Ronan på andra spöken som han kan välja att hjälpa i diverse sidouppdrag. Man kan också manipulera elektriska apparater för att på så sätt distrahera de levande människorna. Här och var finns också en typ av spök-graffiti som ger ledtrådar till vad som hänt på de olika platserna. Men allt är inte frid och fröjd på andra sidan. Här lurar också demoner som man endast kan besegra genom att smyga sig på dem bakifrån.
Murdered: Soul Suspect ser ut att bli en riktigt intressant upplevelse. Det är inte allt för ofta vi ser helt nya storspel idag då det allt som oftast handlar om uppföljare till redan inarbetade serier. Jag ställer mig dock frågande till varför man inte utvecklat spelet till nästa generations konsoler, men den saken kan ju ändra sig under arbetets gång. Hur som helst så fångade Murdered: Soul Suspect mitt intresse under Gamex och det är nästan så jag vill sätta upp mig på förhandsbokningslistan redan nu.