Papparecensioner: Game Builder Garage

Game Builder Garage är ett kraftfullt verktyg för att skapa egna spel. Det har pedagogiska lektioner fulla av Nintendocharm och en robust verktygslåda. Även om den brister i visuella och geometriska byggklossar till dina spel, är det en fantastisk applikation för aspirerande spelutvecklare. Och för oss gamlingar som för länge sedan gått miste om det karriärsmålet.

När jag var liten brukade jag rita Mega Man-banor på rutat papper. Varje ruta var ett block och jag kunde fylla kollegieblock med galna passager genom taggiga korridorer. Pixelperfekta hopp där ett felsteg ledde till döden. Precis som i de riktiga spelen. Ibland färglade jag mina banor i matchande färg till påhittade bossar.

Genom åren har vi sett flera spel som på olika sätt tillåter spelaren att skapa sina egna banor. Jag älskade att knåpa ihop storslagna (men tyvärr helt obalanserade) kartor till StarCraft; tokiga banor till Worms och sedan hopsnickrade lekplatser i LittleBigPlanet. Användarskapat innehåll är något allt fler spel omfamnar i form av skaparverktyg eller modifikationer.

Nintendo hoppade som vanligt på tåget ganska sent med Super Mario Maker 2015 och Super Mario Maker 2 fyra år senare. Användarskapade dungeons i The Legend of Zelda: Link’s Awakening var ett roligt men onödigt tillskott i remaken från 2019. Som en naturlig förlängning av deras experimentella Nintendo LABO kommer nu Game Builder Garage: ett otroligt robust och charmigt verktyg för att skapa egna spel.

Intuitiv programmering

I Game Builder Garage bygger du spel genom att koppla samman olika funktioner, kallade Nodon. Dessa är charmiga ikoner som pratar och grimaserar när du använder dem. Att dra en sträng mellan styrspaksnodon och personnodon gör du det möjligt att styra avataren med styrspaken. Vidare har varje Nodon olika inställningar du kan finjustera för att anpassa ditt spel. Nodon är i stort sett programmeringsvariabler med personlighet.

Det hela har en väldigt intuitiv design som gör det lättbegripligt att börja programmera ditt spel. Inställningarna på varje Nodon är också till en början lätta att begripa, så som vilken färg de ha eller om de går sönder när något rör dem. Game Builder Garage är en robust plattform för att skapa spel och din kunskap och fantasi sätter gränserna. Faller du under kategorin förälder så är tid en allvarlig begränsning. Vill du skapa något seriöst får du räkna med att spendera många, många timmar i garaget.

Ett oväntat men positivt plus med denna applikation är att det har stöd för USB-möss och tangentbord, vilket gör spelskapandet så mycket enklare. Tillbehören kommer till stor nytta i stationärt läge när du inte kan använda skärmen för att peka och dra med fingret.

game builder garage

Nintendo årskurs 2021

Låt inte den charmiga designen lura dig, Game Builder Garage är ett djupt och avancerat paket spelutvecklarverktyg som låter dig skapa spel i en variation av genrer. Men du behöver inte kunna programmering för att knåpa ihop ett spel. Game Builder Garage har en serie lektioner uppdelade i tydliga segment som steg för steg tar dig genom utvecklingsprocessen av populära spelgenrer. Efter varje avklarad kurs får du en serie utmaningar att lösa – ungefär som att felsöka spelmoduler. Hitta buggar så att säga, ungefär som i early access-spel (haha!). När du känner dig redo för att påbörja ditt eget projekt kan du hoppa till spelskaparläget och använda dig av hela verktygslådan – då utan handledning från applikationen.

Däremot kan jag starkt rekommendera att fullfölja hela utbildningen innan du kastar dig in i verkstaden. Game Builder Garage är trots sitt charmiga utseende – där varje funktioner har en personlighet – ett otroligt avancerat system. Även om vissa funktioner är lätta att förstå sig på blir det desto svårare när du vill bända systemet till din vilja. Då behöver du begripa hur du kan kedja ihop olika funktioner för att skapa egna system så som till exempel hälsomätare, temporära effekter och transformationer.

Här kan jag känna att Game Builder Garage saknar tips och trick för avancerad programmering. Eller handledning för att skapa komplexa system i ett sammanhang. Jag bestämde tidigt att jag ville skapa min egen Zelda-klon, men upptäckte snabbt att det var väldigt svårt att skapa aggressiva beteenden hos fiender. Här brister Game Builder Garage då allt utöver grundläggande spelmekanik är något du behöver lösa själv. Oftast genom frustrerande trial and error.

Om något så är Game Builder Garage en insikt i varför det tar flera år att skapa spel.

Tack och lov har applikationen både ett lexikon för alla funktioner och deras användningsområden, presenterade likt biografier. Sedan kan du alltid återvända till tidigare lektioner och tester för att damma av dina kunskaper. Och tro mig, även efter ett 20-tal timmar med Game Builder Garage behöver jag ständigt kolla upp hur saker och ting fungerar för att knäcka vissa problem.

För blivande spelutvecklare och avdankade drömmare

Så vem är Game Builder Garage till för? Främst för tonåringar och unga vuxna med målet att studera till spelutvecklare. Game Builder Garage är visserligen klassiskt Nintendo, med de glada färgerna och positiva tonerna i både musik och text. Men du behöver ha ett riktigt intresse i spelskapande för att mäkta med applikationens avancerade system och verkligen få valuta för pengarna. Detta är inte en sandlåda ner i vilken man kan glida på en räkmacka. Du behöver ha huvudet på skaft och engagemang för att lyckas skapa något meningsfullt. Och framförallt för att lära dig. Även om Game Builder Garage inte simulerar det dagliga arbetet som spelutvecklare, ger det dig förståelse för programmering.

Något trist med Game Builder Garage är att det inte finns något sätt att skapa egna polygoner, eller möjlighet att ändra befintliga. Utbudet av tillgängliga former och modeller är väldigt begränsad och gör att dina spel får plastiga och identitetslösa utseenden. Det finns sätt att använda egna pixelbaserade modeller, men du är fast med de 3D-modeller som finns.

Har du ett barn eller syskonbarn som är spelintresserade, vill arbeta med spelutveckling i framtiden och som är rätt duktig på matte, då är Game Builder Garage en fin verkstad att ge i julklapp. Är språket en barriär kan en vuxen enkelt förklara betydelserna så att ungen kommer igång och ser resultat. Kreativitet är så väldigt viktigt för barn i denna digitala tidsålder när alla blir skedmatade med intryck från vardagsrumssoffan och Game Builder Garage bjuder in till kreativt skapande genom en digital plattform.

För oss som är för gamla och bekväma för att orka sadla om till spelutvecklare är Game Builder Garage ett roligt tidsfördriv. Som en liten pysselhörna för oss att finna ro i efter en monoton dag på jobbet. Det ger stimulans genom problemlösning och systembyggnation. Ungefär som att sticka, eller mecka med bilen.

Game Builder Garage finns ute nu exklusivt till Nintendo Switch. Vill du prova på finns det ett kostnadsfritt demo att ladda ner på Nintendo eShop.

Game Builder Garage är den mer seriösa spelskaparapplikationen efter Super Mario Maker 2. Garaget skiner med fantastiska lektioner och övningar som banar väg för din förståelse för applikationens ramar - vilket öppnar upp kreativa möjligheter. Med mer än 80 olika funktioner, djupa mekanismer och hundratals kombinationer har du en enorm verktygslåda till ditt förfogande. Och även om Game Builder Garage har begränsade tillgångar när det kommer till visuella byggklossar (vilket begränsar dina spels grafiska utseenden) går det att skapa nästan vilket typ av spel du vill - om du har intresset och engagemanget att bemästra applikationens funktioner. Game Builder Garage kan starkt rekommenderas till alla gamers med stark kreativ ådra, samt ni som drömmer om att själva bli spelutvecklare. Även vi åldringar som en gång i tiden fantiserade om att skapa egna spel kan finna glädje i att knåpa ihop super mariokopior.
  • Väldigt pedagogiska lektioner
  • Verktyg och funktioner med otroligt djup
  • Kompatibelt med USB-möss och tangentbord