Piczle Cross Story of Seasons Recension

Daniel har aldrig kört ett Story of Seasons (eller Harvest Moon), men var mer än villig när det lockades med nonogram.

Jag erkänner: Jag är en riktigt junkie för hjärnskrynklare som sudoku, huvudräkning och picross, eller nonogram som de också kallas. Jag köpte samtliga som fanns på eShopen på 3DS innan den stängde och har kört majoriteten av dem. Lägg på en skin på konceptet i form av Picross Lord of the Nazarick eller Picross S MEGA DRIVE & Master System Edition och jag är helt med på noterna. En stickling av en annan spelserie? Jodå, jag maxade Pokémon Picross och Zelda Picross utan att spendera en krona! Jag bryr mig inte ett dyft om Story of Seasons egentligen, men när där nu vankas picross i form av Piczle Cross Story of Seasons är jag idel öra.

Helt fel rätt målgrupp

Eftersom jag aldrig kört vare sig Story of Seasons, Rune Factory eller Harvest Moon-spelen är jag egentligen helt fel person att köra en stickling som Piczle Cross, men i och med mitt beroende av genren det tillhör tror jag mig kunna ge ett rättvist omdöme ändå. Dessutom ser jag inte så mycket som en tillstymmelse av att Piczle Cross ska ha något annat att göra med sin moderserie annat än den visuella biten. Här finns inget att så, inget att skörda och ingen grannsämja att värna om.


Jag avskyr inte på något sätt bondesimulatorer (jag älskar fortfarande Harvestella), men stilen i Story of Seasons gör knappast en redan rätt svårsåld genre någon tjänst. Det hela ser alldagligt och ospännande ut, vilket så klart är en del av försäljningsargumentet. Piczle Cross är ett mysspel som du ska varva ner med. Och vad mer passande då att jag är i behov av just ett sådant, efter min prövning med Hundra Dagar Master System.

Lite nono-nonogram

Piczle Cross Story of Seasons är tyvärr rätt lågt på innehåll. Att klara allt kommer att ta dig lite tid, men du kommer ha rätt tråkigt efter ett tag. Pusslen är av en enkel typ och blir nästan aldrig större än 20 rutor åt vare sig längd eller bredd (enstaka 25:or finns dock). Här finns större kombinationspussel (som i vilket Picross-spel som helst med självaktning), men de är egentligen bara segmenterade i flera mindre pussel av exakt samma sort som de vanliga. Även som en stickling till en större spelserie finns många som gjort konceptet bättre, kanske framför allt tidigare nämnda Pokémon Picross.

Inte heller är Piczle Cross särskilt intelligent med sina visuella hjälpmedel. De flesta Picross-spel markerar lösta nummer i grått, men det här spelet gör bara det om samtliga rutor till ovan/under/vänster/höger om numret är ifyllda eller kryssmarkerade. Här finns heller inte så mycket överraskningar när många av pusslen är symmetriska och därmed väldigt förutsägbara.

Piczle Cross: dålig guide.
Den markerade horisontella raden här borde visa trean i mitten som grå, om den nu vill vara en välfungerande visuell guide.

Pusslen är också det enda gameplay så långt ögat når. De tillhör i och för sig olika kategorier, men det spelar ingen roll för något alls egentligen. Efter ett antal av samma fyller du på i almanackan, som tjänar som ett slags krönika för spelserien. Den är fylld med trivia från Story of Seasons andra spel, delvis från tiden då den kallades Harvest Moon.

Men musiken!

Är det något jag dock hyllar i Piczle Cross så är det musiken. Den är precis så avslappnande som spelet nästan kräver. Många valser, mycket munspel och bara en allmänt skön stämning. Soundtracken skulle troligtvis kunnat säljas separat som easy listening.


0 Delningar
Summering
Piczle Cross Story of Seasons är inte ens ett bra tidsfördriv för de mest inbitna picross-/nonogram-spelare. Jag tvivlar på att det är det för fans av "moderserien" heller. Musiken räddar upplevelsen något, men på det stora hela är det här ett rätt sömnigt spel.
Bra
  • Mysig musik
  • Kliar nästan rätt ställe för den desperate
  • Trevliga illustrationer/musikspelare i almanackan
Sämre
  • För lätt
  • För enformigt
  • För förutsägbart
5
Okej
En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.