The Elder Scrolls Online: Gold Road, det kommande kapitlet i Bethesda Softworks och Zenimax Online Studios framgångsrika onlinerollspel, är en direkt uppföljare till fjolårets succé Necrom och släpps den 3 juni på PC och Mac. Gold Road är den åttonde expansionen i räkningen och tar spelare mot den sydvästra provinsen i Cyrodiil till vinets hjärta, Skingrad. Där väntar nya äventyr, skatter och utmaningar, samt en svunnen magisk konst.
Framförallt väntar spännande möten med gamla och nya karaktärer, bland annat en ny daedrisk prins vid namn Ithelia. Faktum är att hon i stort sett är huvudrollen i Gold Road. Men det är kanske inte så konstigt med tanke på att det här är första gången som en ny gudomlighet blir introducerad i The Elder Scrolls universum sedan serien blev ett etablerat varumärke.
Fans blev helt lyriska när Necroms story slutade med en stor cliffhanger: Ithelias existens! Detta är ett nytt grepp inom The Elder Scrolls Online berättelse och en risk Zenimax Online Studios var villiga att ta. Det visade sig framgångsrikt. Fans blev överraskade och började genast att spekulera!
– Vi har fått en del feedback om att vi börjat bli förutsägbara, säger Rich Lambert, Creative Director på Zenimax Online Studios, när vi sätter oss ner i Amsterdam för att prata om The Elder Scrolls Online: Gold Road. Men vi ville också berätta den här historien. Att det blev en uppföljare påverkade inte omfattningen av utvecklingen. Vi har fortfarande våra mål på 30 timmar story, en ny trial och allt det andra som nya kapitel innefattar.
En ny sekt kommer att födas
Spelvärlden är full av törstiga fans och kollektivet för The Elder Scrolls Online är inte något undantag. Där Mehrunes Dagon från Blackwood hade samma attraktionskraft som skrumpna Gannondorf i The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom och blev kallad pappsen, har den nya prinsen Ithelia fått smeknamnet crystal mommy.
Att påstå att kollektivet accepterat Ithelia är en underdrift. Men det kan inte bara vara hennes visuella design som tilltalar fans. Omständigheterna runt henne är utomordentliga och en helt ny nivå av narrativ för Zenimax Online Studios. Hela storyn i Necrom byggde upp till hennes avslöjande och fans suktar nu efter mer Ithelia.
– Vi ville att hon skulle sticka ut jämte den daedriska gudavärlden, förklarar Rich Lambert. Varje daedrisk prins har ett unikt utseende och personlighet så Ithelia behövde också det. Vi utvecklade därför olika varianter av henne men föll för designen med glas och kristall. Teamet gjorde ett utomordentligt jobb!
Rich Lambert berättar att spelare kommer lära känna Ithelia under äventyrets gång. Hennes gudomliga domän är ett hett ämne bland spekulerande fans. Ithelia har nämligen makten att inte bara förutse olika potentiella öden, utan även välja vilket som skall infalla. Detta ger henne en makalös makt över verkligheten. Men huruvida hennes tematiska krafter kommer ha en spelmekanisk effekt på The Elder Scrolls Online framöver – alltså om Ithelia, hennes krafter och spegelskärvorna har någon betydelse för onlinerollspelets framtid – lät Rich förbli ett mysterium.
– Vi har avsiktligt designat henne med temat i åtanke, säger Rich. Speglarna kommer vara rimliga när ni spelar berättelsen och lär känna Ithelia!
Att Zenimax Online Studios fått friheten att addera till The Elder Scrolls universum är ett bevis på spelskaparens tillförlitlighet och hängivenhet. De har sedan onlinerollspelets begynnelse varit måna om att allt i spelet skall ha en logisk förankring till seriens bakgrundsberättelse. Och att därför addera något som Ithelia är ett stort ögonblick för studion, spelserien och kollektivet!
– Det är riktigt coolt, men samtidigt väldigt skrämmande, säger Rich Lambert och betonar obehaget. Det är viktigt för oss att allt bli bra storymässigt. Där har vi haft tur att enkelt kunna prata med grannarna bredvid [Bethesda Game Studios] och deras loremaster.
Läs gärna vår intervju med Matt Firor som är Studio Director på Zenimax Online Studios.
Scribing – en personlig touch i din arsenal
I egenskap som erfaren gamer och troget fan av The Elder Scrolls Online ödslade jag inte min begränsade speltid med att provsmaka storyn eller gå på sightseeing – sånt kan vänta tills PTS. Det var bara en sak som intresserade mig i Gold Road: och det var Scribing!
Scribing är ett system som låter spelare skapa anpassade besvärjelser och attacker med en stor variation av variabler. Det är inte spellcrafting utan snarare en mer kontrollerad form för att skräddarsy egenskaper. Krydda sin build. Enligt Kira Ross Schlitt, Project Lead på Zenimax Online Studios, möjliggör innehållet i Gold Road 4000 olika kombinationer! Alla 4000 kommer naturligtvis inte vara likvärdiga i funktion eller kraft, men antalet ger en fingervisning i hur djupt systemet är.
Innan du kan börja mixtra med magiska beståndsdelar behöver du påbörja uppdraget som storymässigt introducerar dig för Scribing. Men det är inte allt, en hel berättelse är knuten till Scribing, komplett med spännande karaktärer, äventyr och belöningar. Särskilt underhållande är interaktionerna med de magiska varelser som förstärker Scribing och låser upp fler valmöjligheter åt dig. Rich Lambert, Creative Director på Zenimax Online Studios, avslöjar att du får tillgång till en stor andel av komponenterna till Scribing genom att slutföra dess story-uppdrag.
Scribing består av tre komponenter och en resurs. Till att börja med behöver du en Grimoire för den Skill du vill göra. Sedan använder du tre olika typer av Script för att anpassa Grimoiren efter dina önskemål. Du har Focus Script som anger vilken specifik typ av skada och mekanik Grimoiren skall göra. Det vill säga vad du vill få ut av den. Detta inkluderar bland annat Magic Damage, Taunt, Damage Shield, med mera. Efter det applicerar du Signature Script som beskriver effekter Grimoiren får. Detta kan bland annat vara Snare eller Damage over Time på fiender, eller Resource Gain för allierade. Sist men inte minst väljer du Affix Script som anger en liten bonus som till exempel en buff eller debuff. Slutligen ”betalar” du med Luminous Ink för att skriva in funktionerna i Grimoiren så att du kan placera den på din Action Bar.
Scribing
- Grimoire
- Focus Script
- Signature Script
- Affix Script
- Luminous Ink
Gold Road har totalt 11 Grimoirs; 1 för varje vapnentyp (6 totalt), 2 till World, 1 för Fighter’s Guild, 1 för Mage’s Guild och 1 för Alliance War.
Det finns många, många fler Scripts, bland annat ett som heter Class Mastery som har ett unikt samspel med yrket du spelar!
En Grimoire jag förälskade mig i under provspelningen var Trample, som tillhör Alliance War-trädet. Vad den gör är att skicka ut ditt riddjur i en rak linje framför dig (ditt riddjur är alltså med i animationen!). Till denna Grimoire applicerade jag Stun, Off Balance och Vulnerability så att Trample skulle ge mig lite andrum samt förbereda fienderna för mitt motanfall som då slår omkull dem!
Tillgängligt – för nybörjare och veteraner
– Scribing har haft många koncept, berättar Rich Lambert, Creative Director på Zenimax Online Studios. Vi arbetade utefter nyckelpunkter som vi ville att systemet skulle uppfylla. A, att Scribing är rimligt i världen. B, att systemet är hanterbart på en teknisk nivå [för balansering och stabilitet] och C, att det är användarvänligt.
Som Rich förklarar är Scribing väldigt enkelt att förstå och lätt att komma igång med. Eftersom systemet är smart och blockerar inkompatibla Script så kan du inte misslyckas. Fast för att verkligen maximera systemets potential behöver du inte bara få tillgång till alla Grimoires och Scripts (via uppdrag, skatter, drops, mm.), du måste även ha en förståelse för hur stridsmekaniken i spelet fungerar. Det är just med insikten om samspel mellan mekaniker och funktioner som underhållande och potenta ”builds” uppstår. Scribing kommer troligtvis inte kasta om spelets etablerade ”meta” utan bredda valmöjligheterna och variationerna.
Ett orosmoln som jag inte kan få ut ur tankarna är vilka konsekvenser Scribing kommer få för The Elder Scrolls Online. Balansering, som redan i grunden är svår att kontrollera, blir genast hotad när spelare har möjlighet att anpassa sin verktygslåda. Men Rich Lambert intygar att de gjort allt de kan för att för att göra upplevelsen av Scribing bra. Bland annat har de arbetat hårt med att strömlinjeforma beräkningarna under motorhuven för att skapa en rättvis spelplan för alla.
– Ni har säkert märkt att vi har justerat och balanserat Skills, rasegenskaper och Sets de senaste tre åren. Denna standardisering har inneburit att det blivit enklare att skapa Scribing. Vi utvecklade till och med en miniräknare som hjälper oss omvandla numren!
Ni som är nyfikna på vilken Grimoire som är Rich favorit så är det Shield Throw tillhörande One Handed and Shield. Han gillar att skriva in Scripten Multiple Targets så att skölden han kastar studsar mellan fienderna, samt applicerar Damage over Time och Off Balance.
Potentialen att bli spelets bästa kapitel
Förutsatt att The Elder Scrolls Online: Gold Road anländer i ett spelbart skick med fungerande servrar och minimalt med buggar är jag övertygad att det kommer bli en succé. Med ett fokus på en spännande ny daedrisk prins och gudomliga intriger tror jag Zenimax Online Studios kan ha skrivit deras bästa saga hittills. Framförallt går det inte att förutspå hur berättelsen kommer sluta! Addera till det ett hett efterlängtat system med Scribing och Gold Road har potentialen att bli onlinerollspelets bästa expansion.
Kritiska spelare som tittar på Scribing och ser ”bara” 11 Grimoirs vill jag påminna att Zenimax Online Studios tycker om att introducera nya spelkoncept försiktigt. Ursprungligen fick vi bara två kompanjoner att ta med på våra äventyr, nu har vi 6 stycken med två till på gång i höst. På samma sätt har de gradvis introducerat fler kortlekar till Tales of Tribute. Det är högst sannolikt att vi får fler Grimoirs i framtiden om Scribing visar sig vara ett framgångsrikt system. Vilket jag är säker på att det kommer bli!
The Elder Scrolls Online: Gold Road släpps den 3 juni på PC och Mac följt av Playstation 4 och Xbox One den 18 juni. Ni kan se fram emot framtida innehåll från oss på Varvat, inte minst en recension i sommar!