The Outer Worlds: Spacer’s Choice Edition Recension

Spacer's Choice är utan tvekan fel val när det kommer till utgåva av The Outer Worlds. Prestationsproblemen som denna uppgradering skulle förbättra har istället motsatt effekt.

The Outer Worlds är ett av Obsidian Entertainments senaste alster inom rollspelsgenren. Det är ett väldigt omtyckt sådant och har ett gediget kultfölje bland de som älskar Bethesda-aktiga rollspel i förstapersonsperspektivet. The Outer Worlds kom 2019 och vann genast kritikerkårens hjärtan med dess svarta humor och dystopiska företagsdiktatur. Vi gav det vid tillfället en sjua I betyg med kritiken att spelet inte gjorde några spelmekaniska framsteg inom genren. Spelet fick de efterföljande åren två suveräna DLC och på E3 2021 utannonserade Xbox en plattformsexklusiv uppföljare. The Outer Worlds 2 har i dagsläget inget releasedatum.

Fast fans skulle inte behöva gå hungriga. Som en blixt från klar himmel avslöjade utgivaren Private Division en uppgraderad utgåva av originalet för dagens hårdvara, komplett med spelets båda tillägg! Plötsligt fanns det en bra anledning för gamers att hoppa in i detta välskrivna äventyr, samt för nykomlingar att uppleva spelet de hört så mycket bra om. Men tyvärr är The Outer Worlds: Spacer’s Choice Edition inte utgåvan någon bör spela. Faktum är att det du har en mycket bättre upplevelse med det vanliga The Outer Worlds och dess två DLC.

The Outer Worlds: Spacer’s Choice Edition säger sig ha bättre grafisk upplösning, förbättrade ljuseffekter, utvecklad artificiell intelligens, ökad prestanda och snabbare laddningstider. Men till vårt förtret är det så illa att Spacer’s Choice Edition är sämre än originalet. Visst, spelet har högre upplösning och djupare färger samt finare karaktärsansikten. Men spelet har fruktansvärd prestanda! Grafiken poppar konstant, bildfrekvensen är ojämn och den artificiella intelligensen imponerar knappast. Flera gånger står fienderna bara och glor medan jag har ihjäl dem. Andra gånger skjuter de lika dåligt som storm troopers.

The Outer Worlds förtjänar verkligen inte den här förfärliga behandlingen. Och med tanke på att Spacer’s Choice Edition säljs till fullpris, för ett spel som har flera år på nacken skall tilläggas, förtjänar även gamers bättre!

Obs: äger du redan The Outer Worlds på något format, samt Peril on Gorgon och Murder on Eridanos till samma plattform, kan du uppgradera till Spacer’s Choice Edition för lite mer än en hundring. Fast jag begriper inte varför du skulle vilja spendera hundra pix på den här förfärliga utgåvan när du redan äger det fungerande spelet. Pengarna tycker jag du kan lägga på en indiepärla istället.

The Outsourced Works

Om du frågar dig själv hur Obsidian kunde schabbla till det med Spacer’s Choice Edition så är svaret att de inte gjorde det. Istället är det Virtous Games, en separat spelutvecklare som ansvarat för konverteringen av originalet. Virtous Games är en stor entreprenadfirma inom spelindustrin med kontor runtom hela världen. De har tidigare haft ett finger med i spel som Horizon Zero Dawn, Marvel’s Avengers och Star Wars Jedi: Fallen Order. Bra spel. I det här sammanhanget är det värt att poängtera att de var inblandade i portningen av The Outer Worlds till Nintendo Switch – som ni förstår också var en undermålig upplevelse.

Utan att lägga alltför mycket hat på Virtous Games (vi kan omöjligt veta omständigheterna bakom denna horribla utgåva), är den värsta orsaken till min förargelse att det nu gått flera veckor utan någon åtgärd. PC-versionen fick en uppdatering 17 mars, men vi kan inte bekräfta resultatet då vi testade på Playstation 5. Däremot talar många nya omdömen på Steam att versionen är stabilare. Versionen till Playstation 5 har dock inte sett en enda patch sedan releasen den 8 mars. Oacceptabelt.

Inget den här astronauten kan rekommendera

Det är med ett tungt hjärta som jag nekar denna utgåva av Obsidians omtyckta rollspel. Spacer’s Choice Edition är inte vad en nästa generations uppgradering av ett relativt simpelt spel ska vara. Jag kan knapp stå ut med den dåliga prestandan av The Outer Worlds: Spacer’s Choice Edition på Playstation 5! Cinematic-inställningen (den med maxad grafik) hackar i under 30 bildrutor i sekunden. Performance-läget går visserligen i 60, men får massor av artefakter vid hastiga rörelser och har genomgående opålitlig prestanda med många plötsliga hack. Båda inställningarna har kraftig pop-in av polygoner och grafik – något som gick att acceptera på Playstation 4. Men inte på dagens konsoler.

Jag vill förtydliga att betyget i denna recension reflekterar The Outer Worlds: Spacer’s Choice Edition som ”uppgraderad” utgåva av originalet. Betyget motsvarar inte spelets värde i sig, som är ett alldeles ypperligt rollspel i samma anda som Fallout: New Vagas. Istället för att köpa denna undermåliga utgåva rekommenderar jag dig att istället köpa originalet och dess DLC på nedsatt pris eller vänta tills det att Spacer’s Choice Edition motsvarar skäliga förväntningar.

Jag är ytterst besviken. The Outer Worlds passar verkligen att lyfta fram till dagens konsoler med en liten glow up. Men någonstans under utvecklingen var det någon som verkligen schabblade till Spacer's Choice Edition. Visst grafiken är väl måttligt bättre, men prestandan är katastrofal. Ett spel från 2019 borde inte kunna vara så här svårt att uppgradera framgångsrikt - särskilt inte ett spel som dessutom inte var särskilt tekniskt imponerande när det lanserades. Lägg hellre dina pengar på utgåvan från 2019, och upplev spelet i sin fulla last gen-prakt.
  • Spelets kvaliteter finns under all misslyckad optimering.
  • Parvati är fortfarande min BFF.
  • Artefakter i renderingen.