Nyligen släppta spel
Saints Row recension
Jag är ett stort fan av Quentin Tarantino och Guy Ritchie. Inte för koreografin eller den action deras filmer erbjuder, men för dialogen. Är det något som få mig att gå igång när det gäller underhållning är det sarkastisk, psykopatisk nonchalans, med konstanta inslag av extremt mörk humor. Jag har haft många roliga timmar i GTA-serien, men där den serien är mer seriös, trots sin mörka humor, är Saints Row-serien mer i stil med Quentin och Guy. Det är överdrivet, roligt, spydigt och smartskaftigt på ett otroligt underhållande sätt. Denna reboot av bakgrundshistorien håller trenden vid liv, men ...
Mothmen 1966 Recension
I ingressens exempel kanske jag modifierar sanningen något. Jag har nämligen inte en aning om Mothmen 1966 faktiskt skulle gå att spela på en Amstrad CPC. Jag vet dock att datorn likt detta spel använder bara fyra färger (om man kör i upplösningen 320 x 200), så kanske är det någonstans där man lagt den grafiska ambitionen. Hela estetiken med fyra färger (röd, grön, gul, blå, förutom svart/vit) lämpar sig föga för spel, men Mothmen 1966 får det att funka med bravur. Glimmande ögon, hotfulla karaktärer och kusliga bakgrunder kommer till liv på ett sätt som får Sweet Home och Clock Tower att tit...
Sniper Elite 5 Recension
På fransk jord ska fienden mötas Invasionen av den franska kustremsan Normandie var en av andra världskrigets mest våghalsiga och ambitiösa operationer. På en dag landsattes hundratusentals soldater. Men innan landstigningen kunde äga rum krävdes det åratal av förberedelse och planering. Det här är Rebellions ärrade prickskytt Karl Fairburne kommer in i bilden. Efter fyra spel i bagaget utspelar sig det femte kapitlet på den franska landsbygden innan dagen D. De allierade har fått nys om att tyskarna har planer på ett nytt supervapen som kan ändra krigets utgång. Givetvis måste detta stoppas. ...
Cotton Fantasy Recension
Superlative Night Dreams Cotton Fantasy är ett alldeles sprillans nyutvecklat instick i Cotton-serien. Det dimper ned efter en lagom ström av remakes och nysläpp av seriens äldre alster och känns på många sätt som en naturlig uppföljare. Spelmekaniken och den glättjefulla designen och världsbygget finns alla där man förväntar sig, och det finns dessutom gott om anledning att göra resan genom dem flera gånger. Fantasy eller Rock ’n Roll I Japan heter Cotton Fantasy i stället Cotton Rock ’n Roll och har faktiskt funnits tillgängligt sedan i julas. Precis som Cotton 100%, Panorama Cot...
Taito Milestones Recension
Ju mer av sin bakkatalog som Taito gör tillgängligt för de breda massorna, desto mer inser jag att de alltid har haft sin egen stil. Precis som SEGA stack ut med titlar som Space Harrier, OutRun och Fantasy Zone, levererade Taito titlar som Darius, Elevator Action och The NinjaWarriors. Taito Milestones sammanfattar effektivt denna stil mellan Qix 1981 och The NinjaWarrios 1988. Sammantaget är det dock en samling bara den mest inbitne arkadfantast och nyfikne spelaren lär få ut mycket alls av. En säregen samling Taito Milestones består av några av företagets absolut tidigaste spel: Alpine Ski,...
LEGO Star Wars The Skywalker Saga Recension
LEGO Star Wars The Skywalker Saga är det mest kompletta inlägget i LEGO:s Star Wars-spelserie. Det sammanfattar innehåll från i princip alla LEGO SW-spel utom Clone Wars och lägger till helt nya hubbområden och menysystem. Det innebär att det finns massvis med innehåll och bidrar till en lite stretig och plottrig känsla. I grund och botten står dock ett riktigt helylle spel byggt med balans och humor. Tre generationer i ett paket De tre viktiga trilogierna finns alla inräknade i LEGO Star Wars The Skywalker Saga. I början kan du bara välja Episode IV: A New Hope, men låser efter det upp epsiod...
Nightmare Reaper Recension
Upplägget i Nightmare Reaper får mig faktiskt att ifrågasätta min grundläggande inställning till slumpgenererad bandesign. Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: slumpad bandesign likt den vi får i rogue-subgenrerna (rogue-like och rogue-lite) är en dålig ersättare för medveten design. Men det är ändå något visst med att dö brutalt för att sedan kastas in i det igen på helt ny kula (hehe). Låt mig förklara. Genrekonventioner Nightmare Reaper tar ett stycke från Doom/Hexen, nämligen en pixelbaserad förstapersonskjutare med demoner respektive magi. Därefter tar den ett stycke från Border...
Kirby and the Forgotten Land Recension
Kirby and the Forgotten Land är ett efterlängtat äventyr. Inget tidigare spel i Kirbys huvudserie har riktigt haft tredimensionell navigering som huvudsaklig design. Visst hade Kirby: Planet Robobot såväl bosstrider som vissa andra element av 3D, men det var mestadels en del av den stereoskopiska gimmicken. Även sedan Nintendo 64 har Kirby-spelen trots sitt anammande av 3D-modeller i polygoner varit baserade på två plan (sticklingar ej inkluderade). Fram till nu, det vill säga. Kirby Odyssey När Kirby and the Forgotten Land utannonserades var det många av oss som ropade ”Kirby Odyssey” mot skä...
Mario Kart 8 Deluxe Booster Course Pass Recension
Mario Kart 8 släpptes 2014 på Wii U och fick efter sin release ett nedladdningspaket med fyra nya kupper – en ökning på 50 % från de ordinarie åtta. När sedan Mario Kart 8 Deluxe släpptes på Nintendo Switch 2017 bakades alla dessa in, tillsammans med ett nytt (riktigt) Battle Mode. Nu, nästan åtta år efter Wii U-släppet och fem år efter Deluxe-porten, kommer det så kallade Mario Kart 8 Deluxe Booster Course Pass. Att som åtta år gammalt spel få med DLC (om än inte till sin originalinkarnation) är en rätt häftig bedrift som vittnar om hur bra Mario Kart 8 faktiskt är. Med all DLC inräknat komme...