Nyligen släppta spel
Dark Pictures Anthology: House of Ashes
Fjärde gången gillt för val-och-kvalrysare ”Sh*t, varför gjorde jag det valet?” Den frågan återkommer ständigt under min drygt fem timmar långa sejour med Supermassive Games senaste skapelse House of Ashes. Studions förmåga att fängsla spelaren i det innovativa ”choose wisely”-systemet upphör aldrig att egga fantasin om valet skulle göras annorlunda. Skräcken som omger spelen kryper tätt in under skinnet och stannar där tills finalen är ett faktum – kryddat med moraliska kval över mina (fel)fattade beslut som styr berättelsens riktning. Men låt oss ta det från bör...
Gleylancer Recension
Gleylancer, eller Advanced Busterhawk Gley Lancer (den riktiga titeln, om du frågar mig), är en horisontellt skrollande shooter från SEGA Mega Drive:ens glansdagar. Det släpptes bara i Japan när det begav sig, och är således ett av de där sanslöst dyra spelen vars kassett går lös på tusenlappar. Det har sedan hunnit släppas om på Nintendo Wii Virtual Console med en rudimentär översättning i dess manual. Ja, det har till och med fått en nytillverkad fysisk kassett via entusiastföretaget Columbus Circle så sent som 2019. Och nu är Gleylancer äntligen tillgängligt på Nintendo Switch, PlayStation ...
Back 4 Blood
Turtle Rock Studios ger oss en spirituell uppföljare till Left 4 Dead-serien och det bjuds på ännu mer monster, zombies och högoktanig action.
Metroid Dread Recension
Vad är grejen med Metroid Dread och varför är precis hela internets spelande del alldeles saliga av eufori? Jo, det ska jag tala om för dig. I början så fanns Metroid. Året var 1987. Sedan kom Metroid II: Return of Samus. Året var 1991. Sedan kom Super Metroid. Året var 1994. Sedan väntade vi. Och väntade. Till slut kom Metroid Fusion. Året var då 2002. Vi har inte alls varit svältfödda på serien sedan dess (elva spel av varierande storlek och relevans). Men trots att Prime-seriens förvisso är en härlig trilogi och att vi fått ett par ytterst kompetenta remakes (och ett par underliga stickling...
Far Cry 6
Far Cry 6 tar oss till det tropiska paradiset Yara där diktatorn Antón Castillo styr med järnhand. Vår hjälte heter Dani Rojas och slåss för frihet åt sig själv och sitt älskade land.
Astria Ascending Recension
Astria Ascending är ett traditionellt japanskt rollspel utvecklat av fransk-kanadensiska Artisan Studios och publicerat av indieutgivaren Dear Villagers. Det har en vacker grafisk stil som påminner om sagoböcker och distinkta karaktärsdesigner som är iögonfallande. Spelet har ett välarbetat stridssystem och djup karaktärsutveckling. I det stora hela är Astria Ascending ett robust och stort rollspel väl värt sin prislapp på 39,99€. Dessvärre lever den inte upp till de förväntningar jag hade. Story och karaktärsporträtt engagerar mig inte och miljöövergångarna bryter känslan av att utforska en s...
G-Darius HD Recension
Rymdskjutare gör sig extremt bra på moderna konsoler. Det gäller särskilt arkadkonverteringar så som G-Darius HD och särskilt på Nintendo Switch. Arkadhallens plånboksfientliga plundrande av tiokronor (eller femkronor om man hade tur) är ett minne blott. Kvar har vi ren gameplay som bara avbryts när du dör för femhundrade gången mot samma boss. Less is more Är det något G-Darius HD verkligen bevisar så är det klyschan ”less is more”. Jämfört med det senaste Darius-spelet att nå HD-kompatibla spelmaskiner (tungvrickaren DariusBurst: Another Chronicle EX+) är det här så mycket mer koncentrerat. ...
Sable Recension
Raw Fury är en liten indie-utgivare (medveten självmotsägelse) med en hälsosam katalog av spel i varierande storlekar, genrer och ambitioner. Sable är deras senaste släppta alster, och det är en liten tvåmannastudio från London, Shedworks, som utvecklat det. Med sin minimalistiskt cel-shadade grafik och stora, öppna (och fria!) värld drar det i precis rätt trådar för att locka till sig uppmärksamhet. Tyvärr infriar det inte riktigt alla löften. För stora världar Jag tillhör en typ av spelare som faktiskt verkar vara i viss minoritet: Jag anser att spelvärldar kan vara för stora. Blotta tanken ...
ActRaiser Renaissance Recension
Tiden för den konsolgeneration Super Nintendo tillhör (cirka 1991–1996) kallas ibland för rollspelens guldålder. Det gäller främst japanska rollspel. Eran kännetecknas främst av två giganter: Squaresoft (eller Square) och Enix. Den sistnämnde hade ett mycket lukrativt samarbete en riktigt speciell studio kallad Quintet. Det var Quintet som skapade Soul Blazer-trilogin och, relevant för denna recension, ActRaiser-duologin. Det första ActRaiser dök upp 1990 (i Japan; USA fick det 1991 och PAL-regionerna 1993). ActRaiser var därmed ett väldigt tidigt Super Nintendo-spel, och det syns mycket på gr...