From Software har gått från utstickare till legendarisk spelutvecklare på ett par generationer. Demon’s Souls blev en osannolik smygsuccé 2009 när det kom till Playstation 3. Sakta men säkert anslöt sig fler och fler fans under den då okända japanska spelstudion. Och när den andliga uppföljaren Dark Souls kom 2011 fanns det tillräckligt många hungriga fans att spelet direkt slog genom och blev en tidlös klassiker.
Genom åren har flera uppföljare under namnet Dark Souls matat masochistiska gamers hungrande efter skoningslösa spel med mörka världar och minimalistiskt berättande. I kölvattnet av populariteten uppstod hundratals spel som drog inspiration från Dark Souls och genren Souls-like blev ett faktum. Men From Software fortsatte att utveckla sin spelstil och genre. Bloodborne gav formeln en aggressiv framtoning och skiftade skepnad till viktoriansk skräck – också en tidlös klassiker. 2019 kom Sekiro: Shadows Die Twice, med raffinerad och kall svärdskonst och ett skifte till mobilitet och lönndom i en trolsk japansk värld – ett mästerverk enligt många!
Nu står vi inför nästa stora titel från From Software, Elden Ring, som suktat förväntansfulla fans i flera år. Förra veckan visade studion upp spelet i en matig presentation och nu i helgen väntar ett slutet nätverkstest. Men i dag ska vi peka ut dem viktiga egenskaperna som tar From Softwares älskade speldesign till nästa nivå.
Det som potentiellt kan göra Elden Ring till deras bästa spel någonsin.
En öppen värld
Den allra största förändringen till From Softwares tidigare verk är världens layout. Alla tidigare spel i deras genre har varit intrikata labyrinter sammanlänkade via genvägar och hubbar. Även om de har gett intrycket av att vara del av en större värld, har banorna varit linjära. Detta blev extra tydligt i Sekiro som trimmade banorna till avgränsade arenor som istället hade mer vertikalitet för att tillgodose spelarens nya mobilitet.
Elden Ring kommer istället låta spelare fritt utforska en stor öppen värld med varierande landskap, hemligheter och bossar. För att navigera denna värld har spelarna en karta som de kan använda för att söka sig till nya platser och äventyr. Spelare kommer också kunna sätta ut markörer för att kartlägga egna fynd som fiender, material eller grottor. Kartan är uppdelad i fragment som spelaren måste hitta innan området blir synligt i atlasen.
Allt detta låter som gammal skåpmat men för en spelserie som tidigare fokuserat på laserprecision är friheten av öppna landskap en monumental förändring – och risk. From Softwares spel har alltid haft tydliga och genomtänkta situationer. Fiendeplaceringar har varit fasta och spelarens rutt skriven i sten. Men med friheten att välja angreppssätt står From Software inför utmaningen att bibehålla sin karaktäristiska skoningslösa design. Om studion finner ett sätt att ge känslan av en genomtänkt och levande värld, där farorna är många och utmaningarna drivande, då har Elden Ring potentialen att bli en klassiker.
Den öppna världen i Elden Ring kommer husera flera så kallade Legacy Dungeons, avgränsade områden som påminner om deras tidigare banor. Dessa är knutna till den övergripande storyn och innehåller mäktiga bossar och skatter – samt dödliga hot. Utöver det finns det flera mindre Dungeons för spelare att hitta och utforska. Därmed vet vi att Elden Ring inte helt utesluter From Softwares traditionella speldesign.
Hur väl de balanserar frihet och precision återstår dock att se.
Ta hjälp av monster
En central mekanik i From Softwares spel har varit möjligheten att kalla på hjälp av andra spelare. Samarbete online har varit ett sätt för spelare att knyta an till varandra, dela kunskaper och föremål. Jolly Cooperation föddes ur Dark Souls samarbetsläge och gav i sin tur upphov till olika roller och uppgifter spelare kunde anta online i uppföljarna.
I Elden Ring kommer spelare kunna samla och utveckla en ny typ av magi som frammanar monster och varelser som slåss vid din sida, så kallade Spirits. Vi har sett att de kan vara allt från ett hop vettar, rovfåglar, mänskliga krigare till troll med potta på huvudet. Dessa besvärjar spelaren fram och deras effektivitet är direkt bundna till spelarens egenskaper, ungefär som magier och mirakel. Så om spelaren vill kunna besvärja många och starkare monster i strid, behöver hen spendera värdefulla attributpoäng för att uppgradera tillhörande egenskap.
En viktig begränsning är att det bara går att frammana Spirits i ”svåra” områden. En ikon visar när det går att kalla på dem.
Detta vidareutvecklar Dark Souls samarbetsläge och ger spelaren fler valmöjligheter att använda sig av understöd. Det är oklart om spelare kommer kunna både tillkalla hjälp från andra spelare online och samtidigt frammana Spirits, men det är troligt. I så fall kan spelare som inte är lika bekväma med From Softwares stridsfilosofi använda sig av både andra spelare och Spirits för att tackla svårare situationer. Spirits är också ett alternativ för de som vill spela offline, men ändå ha lite back up. Eller bara rollspela som en besvärjare!
I skrivande stund är tanken på Spirits något som direkt påverkar Elden Rings svårighetsgrad. Men som i alla From Softwawres spel är det valfria funktioner och mekaniker som låter spelaren påverka svårigheten. Spirits är frivilliga, samarbetsläget lika så. På samma vis går det att göra upplevelsen svårare genom att medvetet använda vissa builds och vapen. Precis som Dark Souls ger Elden Ring spelare valmöjligheter. Spela som du vill!
Samla och snickra ihop föremål
Något nära förknippat med öppna världar är tillgången till resurser och material spelaren behöver för att skapa förnödenheter. I Elden Ring blir det första gången From Software implementerar ett system för hantverk. Tidigare har spelare använt nyckelföremål som de byter in mot mäktiga vapen eller magier (via bossars själar i Dark Souls eller medaljonger i Bloodborne), men i Elden Ring behöver spelarna aktivt söka upp och samla olika resurser om de vill kunna använda sig av bomber, gifter och projektiler.
I spelpresentationen fick vi glimta hur systemet fungerar och vi kan utröna att hantverken troligtvis går i olika nivåer. Enklare föremål använder sig av mer tillgängliga resurser medan bättre föremål (till exempel sömnpilarna) kräver en eller flera resurser som är ovanliga. Detta skapar en tydlig gräns för hur enkelt Elden Ring kan bli, samtidigt som det uppmuntrar spelaren att hushålla med resurser.
Resurstillgångar skapar också dynamiska äventyr när spelaren ger sig ut för att söka efter ett specifikt material. Trina’s Lily som är nödvändig för sömnpilarna kanske enbart finns i kryptor eller grottor. Detta ställer spelaren inför valet att antigen ge sig in i en farlig situation utan sömnpilar, eller söka landskapen efter grottor där blomman växer – och andra utmaningar väntar. Kanske expeditionen leder till en oväntad skatt eller ett sidouppdrag? Spontana fynd som dessa är vad som göra öppna världar så spännande!
Med största sannolikhet kommer det finnas handelsmän som säljer samma eller motsvarande föremål, för de som inte orkar besvära sig med hantverk.
En modig springare vid din sida
Det skulle bli ganska långtråkigt att ta sig över stora, öppna landskap utan någon form av transportmedel. Lyckligtvis får spelare ett magiskt riddjur i Elden Ring som inte bara tar dig över långa sträckor utan även bär dig i strid. Springaren, som heter Torrent, uppenbarar sig ur tomma intet och kan både dubbelhoppa och bestiga höga höjder via magiska luftströmmar. Riddjurets egenskaper kommer inte bara till användning när spelaren utforskar världen, utan även i strid!
I både trailers och spelpresentationen får vi vittna till hästdjurets smidiga rörelser. Beriden strid ser särskilt häftigt ut! Hästen svänger och stannar väldigt mjukt och ser ut att ha bra respons på spelarens inputs. Det är möjligt att både använda vapen och magiska attacker från sadeln, men vi tvivlar på att man har tillgång till samma utbud av stridsmekaniker som till fots. Oavsett vad så är möjligheten till beriden strid en häftig utökning av From Softwares välkända stridsmekanik. Och med tanke på att de är otroligt noga med just mekanik kommer beriden kamp med största sannolikhet fungera bra.
Som det är sagt i dagsläget kommer det inte vara möjligt att använda hästen när du har kallat på andra spelare. Och naturligtvis går det inte att rida inne i Legacy Dungeons eller vanliga Dungeons.
Utöver Torrent kommer spelare kunna teleportera fritt mellan aktiverade Points of Grace (lägereldar).
Vissa fiender har också häst. Hästskor med broddar vore något, va?
Hoppa över gränserna och hitta nya vägar eller smyg förbi fiender
Alla som har spelat Dark Souls känner till den obekväma och krångliga metoden för att få karaktären att göra ett litet skutt. Hoppet var inget som direkt togs i beräkning när banorna blev designade utan var mest en metod för lite roliga genvägar och angrepp. Tio år och ett ninjaspel senare blir hoppet en riktig funktion som låter spelare utforska miljöer som är designade med hopp i åtanke. Det är till den grad att fallskadan är kraftigt reducerad och spelare kommer kunna hoppa från avsatser vars höjder i tidigare spel varit dödliga.
Att kunna hoppa i sig är inte lika viktigt som själva bandesignen med hopp i åtanke är. From Software är otroligt skickliga på att designa kompakta banor med snirkliga vägar och trappor som leder runt ganska små areor. Om det är någon utvecklare som kan klara av övergången från statiska banor med linjära vägar till komplexa, öppna kartor som är spännande att utforska, så är det From Software.
Kanske allra mest spännande är hur hoppet och bandesignen kommer påverka PvP-känslan i Elden Ring. PvP-spelarna Souls-spelen är väldigt uppfinningsrika och listiga, så att se hur det hela artar (eller urartar) sig i Elden Ring ska sannerligen bli spännande att uppleva!
En något oväntad funktion som Elden Ring ärver från Sekiro är lönndom. Spelare i Elden Ring kommer kunna smyga sig på och runt fiender. Fiender som attackeras från skuggorna tar kritisk skada och vissa drabbningar går säkerligen att undvika helt och hållet genom att tippa på tårna. Exakt hur lönndom fungerar mekaniskt är lite oklart i dagsläget men högt gräs ska ge bättre skydd än öppna ytor. Troligtvis spelar utrustningens vikt eller material roll, men det är spekulationer.
Att smyga och vara lömsk har i Dark Souls inte varit någon märkvärdig strategi. Även om det funnits magier och egenskaper som gör dig mer sneaky har det helt enkelt varit bättre att investera i stridskapacitet. Det var först i Sekiro som lönndom blev en användbar strategi i drabbningar. Vilken roll det spelar i Elden Ring är svårt att sia om, men det vore trevligt om det är genomförbart att spela tjuv eller lönnmördare. Vi får helt enkelt hoppas att funktionen fyller en meningsfull roll som breddar spelarmöjligheterna.
Elden Ring – är cirkeln sluten?
Elden Ring släpps den 25 februari 2022 till Playstation 4 och 5, Xbox One och Series X|S samt till PC. Det är utan tvekan ett av de mest efterlängtade spelen nästa år. Tanken av ett Dark Souls med öppen värld och next gen-kraft får de flesta fans att dregla, men frågan vi vill kunna besvara är om Elden Ring lever upp till föreställningen av ett nästa generationens Dark Souls?
Vad tror du? Har du fått tillgång till nätverkstestet? Dela gärna med dig av dina förhoppningar och om du tror att Elden Ring kommer vara en ärofull uppföljare till Dark Souls.