I denna avslutande del av Allt vi vet om Cyberpunk 2077 tittar vi närmare på den teknologi som genomsyrar hela det dystopiska universumet: cyberware. Du hittar den överallt! Från den vanliga metallhanden till reflexökande nervstimulanter. Ögon, muskler, ben och kött. Allt är utbytbart mot cyberware. Kromad hud? Inga problem. Raketgevär i handleden? Javisst. Till och med könsorganen går att uppgradera för ökad njutning eller skydd.
Naturligtvis blir det närmast omöjligt att göra alla dess cyberware användbara och meningsfulla i Cyberpunk 2077. Men innan vi presenterar alla de cyberware vi vet och misstänker finns tillgängliga i CD Projekt Reds efterlängtade rollspel, behöver vi först gå genom grunderna.
Observera att majoriteten av informationen här kommer från upp till två år gammalt material och kan vara ändrat i den slutgiltiga versionen av Cyberpunk 2077. Mycket av bakgrundsinformationen är baserat på bordsrollspelen och ska ses som just det.
Vad är cyberware?
Cyberware är en teknologi som ursprungligen var medicinsk. En vidareutveckling på de första proteserna. Den första riktiga ersättningslämmarna och organen att kallas cyberware kom under 1990-talet, när soldater från det första centralamerikanska kriget återvände hem skadade. Dessa var grova och saknade finmotoriken förknippad med nuvarande cyberware. Denna generation cyberware kom att kallas generation noll.
Utvecklingen tog ett jättekliv fram under efterkrigstiden och cyberware uppfanns för att förbättra arbetsförhållanden för människor, till exempel förstärkta ryggrader för dem i industrierna till näsfilter för individer i förorenade områden. Men det var inte förrän företagskrigen som utvecklingen av cybernetik tog fart i och med företagens upprustning. Soldater förstärktes med sensorer och spårningsenheter och andra stridsfokuserade implantat. Dessa var oftast i metall och plast och kom att bli första generationens cyberware som i dag bara återfinns på svarta marknaden och i egendom av fattiga individer som inte har råd med bättre.
Implantat är monterade i den mänskliga kroppen och kopplar samman med det centrala nervsystemet. Cyberware är den typen av installation som innefattar syntetiska tillägg och uppgraderingar medan bioware är biologiska förbättringar till kroppen, oftast på en genetisk eller kemisk nivå.
Ett exempel på bioware är bioskulptering, framtidens motsvarighet till plastikkirurgi. I Cyberpunks värld finns teknologin att skulptera sig med djuriska utseenden och bli vad som kallas exotisk. Tyvärr exploateras detta i sexindustrin tillsammans med ”nöjes”-implantat. Andra exempel på bioware är modifikationer på en cellulär nivå som till exempel ökar kroppens läkeegenskaper eller binder gifter i kroppen för att göra personen mer resistent till förgiftning.
Vilken cybernetik finns det?
Av de många olika kategorierna av cyberware finns bland annat implantat, neuralware, cyberlämmar, cybervapen, fashionware, interfaces, cyberoptik med mera. Vi kommer bara att summera de största kategorierna, främst de som är bekräftade i Cyberpunk 2077 och de vi tror kommer att finnas tillhanda.
Implantat är cyberware som installeras i kroppen, antingen precis under huden eller längre in i kroppen. Det kan vara subdermal armor som gör dig skottsäker eller synlungs av olika slag. Implantat kan både vara avgörande uppgraderingar som ökar dina överlevnadschanser och mindre installationer som gör livet i Night City bekvämare.
Neuralware är dold cybernetik och är nödvändigt för att koppla samman cyberware med det centrala nervsystemet. Dessa typer av cyberware inkluderar sådana som förbättrar reflexer, användargränssnitt, sinnen och datalänkar för uppkoppling till smarta vapen och fordon. Cybermodem är den typen av teknik netrunners använder för att koppla upp sig till ett närverk och tolka datan visuellt.
Cyberlämmar är vad du vill ha om du vill uppgradera dina vanliga köttstyltor och labbar. Här hittar du vapenklassade lämmar som de ikoniska Mantis Blades, Gorilla Arms och Projectile Launch System. I Cyberpunks värld finns en myriad av cyberlämmar, men exakt vilka som är tillgängliga för oss är oklart. Förstärkta ben som ökar hopplängd och minskar fallskada är väldigt sannolikt.
Fashionware är den typen av installationer som primärt är ämnade för livsstil och mode. Olika typer av hud eller huddekorationer som självlysande tatueringar är väldigt vanligt bland de som har råd. Det är däremot osannolikt att Cyberpunk 2077 erbjuder sådan cyberware, dels för att det inte direkt passar V som karaktär, samt att det inte verkar finnas i menyn för cyberware.
Cyberoptik är väldigt användbara då de ger en person olika typer av informationsflöden direkt på näthinnan. Det kan vara stridsorienterad optik med målidentifiering, sikten och zoom, eller rent mediefokuserad optik med sociala flöden eller börsnoteringar. I Cyberpunk 2077 har vi bland annat sett att det går att scanna en individ för att profilera och analysera dem samt läsa av om de är beväpnade.
Chipware är en typ av cyberware som du pluggar in i skallen, vanligtvis genom en neuralware, för att läsa in information lagrad på chippet. Detta kan vara för att lära sig färdigheter eller kunskap i rent utbildningssyfte, eller för att ta del av diverse information. I Cyberpunk 2077 använder vi chipware för att bli briefade inför uppdrag, men det är sannolikt att det kan ha andra gameplay-relaterade funktioner också.
Bodyplating består av flera grupper av kroppsinstallationer som är menade att skydda dig eller öka din fysiska styrka. Dessa installerar du på kroppen, direkt på huden, och är vanligtvis i plast och metall och ger användaren ett neutralt skydd hela tiden. Vill du att skyddet inte skall synas behöver du subdermal armor som installeras under huden.
Cyberaudio verkar vara en väldigt vanligt form av cybernetik som främst har ersatt telefonen. V använder en form av mobil kommunikation som även visar videosamtal. Däremot finns det i Cyberpunks värld flera spännande alternativ av cyberaudio så som avlyssningsenheter, översättare, förbättrad hörsel och lögndetektorer. Vad som finns tillgängligt för oss i Cyberpunk 2077 är dock oklart.
Cyberware – centralt för din karaktärsutveckling
Med allt det ur vägen ska vi ta oss an de aspekter av Cyberpunk 2077 som hanterar cyberware: din karaktärsutveckling. Vi börjar med att presentera de olika typerna av cyberware och vilka valmöjligheter du har att konstruera din cybernetiska maktfantasi. Därefter avrundar vi genom att gå in i de cyberware vi faktiskt känner till och hur du kan kombinera dem med skills och perks för att skapa en personlig spelstil.
Vi kan starkt rekommendera att du läser föregående inlägg, Allt vi vet om Cyberpunk 2077 – Attributes, Skills och Perks, för att få en helhetsbild av hur du skapar och utvecklar din karaktär.
Medan Attribute, Skills och Perks är nära sammanlänkade är cyberware generellt inte det. Cyberware agerar som ett lager ovanpå dina kärnegenskaper och accentuerar din karaktär med specifika funktioner eller bonusegenskaper. Till exempel, medan ett attributvärde i Reflexes dikterar din färdighet med närstridsvapen och vilka Perks du kan låsa upp, ger Mantis Blades cyberware dig ett dödligt vapen till ditt förfogande.
Tre typer av cyberware
Medan det finns många kategorier av cyberware faller alla in i tre olika typer rent spelmekaniskt: Active, Passive och Triggered. Dessa typer avgör hur de fungerar och påverkar din spelstil. Somliga cyberware kan troligtvis ha två eller alla typer. Det kommer därför bli viktigt när vi utvecklar vår karaktär att ta samtliga egenskaper och typer i beaktning.
Active är dina cyberware som du manuellt måste aktivera. Det här kan vara Projectile Launch System som du skjuter projektiler med eller ditt cyberdeck vid hacking.
Passive har egenskaper som alltid är aktiverade, oavsett vad du gör. Det kan handla om kroppspansar som ger en konstant ökning till din tålighet eller immunsystemsskydd som ökar din resistans mot gifter. Passiv cyberware kan även öka styrka och bärförmåga.
Triggered har den unika egenskapen att de aktiverar sig under specifika förhållanden. Det kan vara en blodpump som sparkar igång när du blir kritisk skadad, eller reflexboosters som ökar din sinnesnärvaro efter att du undviker en attack.
20 slots – massor av kombinationer
Sammantaget kommer du kunna utrusta dig med 20 stycken cyberware. Dessa är uppdelade i elva grupper. Av de tillgängliga grupperna kan vi direkt utesluta särskilda ingrepp så som fullständig kroppskonvertering och aggressiva modifikationer. Detta är troligtvis för att balansera spelet och för att på ett naturligt sätt förhindra att spelaren får cyberpsykos – en mental sjukdom som kan infalla när för mycket av kroppen blir utbytt.
Du kan läsa mer om cyberpsykos och Adam Smasher, cyborgen som förkroppsligar cyberpsykos, här!
Som vi ser på bilden nedan kommer vi kunna installera cyberware i frontal cortex, ocular system, circulatory system, immune system, nervous system, integumentary system, skeleton, hands, arms och legs, samt operating system. Vad vi inte ser på bilden är mängden Humanity den installerade cyberwaren kostar. Antingen har CD Projekt Red valt bort systemet, eller så är den gömd någon annan stans.
Frontal Cortex, det vill säga den främre hjärnloben, har tre slots för cyberware. Med tanke på att detta är den delen av hjärnan som har länkar till våra sinnessystem är det troligt att cyberware menade att förstärka våra sinnen installeras här. Det är också här som komplexa kognitiva processer tar plats och rörelseförmågor så det är troligt att cyberware som ökar vi snabbhet eller träffsäkerhet installeras här. Förmågan att anpassa sig socialt tar också plats i den här delen av hjärnan men det är osannolikt att vi får beteende-cyberware.
Immune System huserar de cyberware som håller oss vid liv. Detta kan vara mot förgiftning eller andra former av angrepp på vår kropp.
Circulatory System har tre slotts och berör cyberware som har med flera av kroppens cirkulationssystem att göra. Med säkerhet installerar vi troligtvis syntetiska lungor här, samt blodpumpar och hjärtimplantat som tillsammans höjer våra överlevnadschanser.
Nervous System har en kritisk roll för kroppen, men exakt vilka cyberware vi installerar här är oklart. I tidigare utgåvor av bordsrollspelet har neuralware installerats i ryggraden för att möjliggöra annan cyberware. Kan hända att dessa slotts avgör vilka andra nivåer av cyberware vi kan nyttja?
Ocular System är enbart kopplad till vår syn och här installerar vi diverse okulära uppgraderingar för att få information på vår HUD. Troligtvis synkroniserar cyberware i den här slotten med annan cyberware, som till exempel subdermal grip i handen och låser upp särskilda funktioner på handeldvapen som kräver visuellt stöd.
Integumentary System, also known as huden, är kroppens största organ. Här kan vi installera tre olika cyberware och troligtvis är det här olika former av rustning blir applicerad. Bodyplating, subdermal armor och kanske till och med linear frames. Kan hända att fashionware eventuellt hamnar här, men räkna inte med det.
Skeleton har den typen av cyberware som förstärker kroppens stomme. Starkare leder och hårdare ben som både gynnar dig i och utanför strid.
Hands är troligtvis uteslutande till för att installera diverse cyberware förknippat med vapenhantering. Till exempel subdermal grip som bland annat kan tvinga upp låsta vapen eller öka närstridsskada.
Arms kommer vara den del av kroppen där du installerar olika cybernetiska funktioner som drastiskt förändrar din spelstil. Till exempel är det här Mantis Blades eller Projectile Launch System blir placerade. Exakt hur många olika vapen och funktioner vi får i Cyberpunk 2077 är oklart men än så länge känner vi till fyra.
Legs har bara en slot och kommer troligtvis förse oss med diverse cyberware som modifierar vår mobilitet och rörelseförmåga. Vi har tidigare sett dubbel-hopp, knä-slides och vad som ser ut som någon form av falldämpning.
Operating System är där vi utrustar oss med en cyberdeck, det verktyg vi använder oss av för att hacka nätverk och databaser. Det kommer även förse oss med intrångsskydd från andra hackers samt ha ett RAM-minne som dikterar hur många deamons (malware) vi kan använda. Planerar du att bli en netrunner är det här den cyberware du ska fokusera på tillsammans med ditt Intelligence-värde.
Cybersynergier
En fantasi som CD Projekt Red säljer in med Cyberpunk 2077 är att du kan forma V efter eget tycke. Det är ett rollspel först och främst, och personlig identitet och uttryck är en stark aspekt av genren. Och även om karaktären V är röstsatt och har en mer eller mindre stöpt personlighet (tänk dig Commander Shepard i Mass Effect) har du ändå väldigt många valmöjligheter när det kommer till karaktärsutvecklingen och hur din V tar sig uttryck spelmekaniskt.
Mellan de fem kärnattributen, 12 skills och 120 perks har du stora valmöjligheter att skräddarsy din karaktär. Lägg därtill 20 potentiella cyberware med varierande egenskaper, modifikationer till dem och en arsenal av närstrids- och skjutvapen inser du nog att Cyberpunk 2077 är ett avancerat spel.
I skrivande stund har vi tyvärr inte en databas på alla tillgängliga föremål och egenskaper. Men med det vi faktiskt känner till kan vi ändå skissa upp ett par spännande karaktärsarketyper.
Gorillan
Den här spelstilen centrerar kring cyberlämmarna Gorilla Arms som ger användaren oöverträffad styrka. Med armarna kan du bryta upp dörrar, slita av kulsprutor från maskiner och knocka motståndare med välplacerade högerkrokar.
För att få ut det mesta ur brutaliteten i armarna fokuserar du på attributen Body och Reflexes för att kunna investera i dess underliggande skills Street Brawler och Athletics med respektive perks Guerilla och Hard Motherfucker. Vill du verkligen skapa en fysisk mördarmaskin kan du smyga in några poäng i Cool för att kunna dra nytta av perksen i Cold Blood-skillen.
Vapen lämpade för gorillan är närstridsvapen och tunga skjutvapen som shotguns och heavy weapons.
Cyberninja
En spelstil som fokuserar helt på smygande anfall och digitala intrång. Dina högsta kärnattribut är till fördel Intelligence och Cool för att kunna bli duktig på att hacka och röra dig i skuggorna. Dina reservpoäng lägger du i Reflexes så att du kan bli någorlunda duktig på vapen – ditt bästa val blir Blades då de går bra ihop med Stealth perken Ninjutsu som dubblar närstridsskadan när du smyger dig på en fiende.
Valet av cyberware är primärt Nanowire som låter dig hacka och döda fiender med en pisksnärt. Obligatoriskt blir också att investera i en bra cyberdeck med högt RAM-minne så att du kan utföra många snabb hack.
Dynamit Harry
Bomber och granater och raketer. Den här karaktären ska ha högt i attributet Tech Ability för att kunna lägga så mycket poäng som möjligt i skillen Engineering med syftet att bli en mästerbombare. Engineering har nämligen ett par perks som ökar skadan från granater och minskar skadan du själv tar från explosioner.
De cyberware du vill ha som Dynamit Harry är Projectile Launch System, förslagsvis med de mest explosiva projektilerna på marknaden, samt olika implantat som ökar din kroppspansar.
Cyberpunk 2077 släpps den 10 december till Playstation 4, Xbox One och PC, samt Stadia. Playstation 4 och Xbox One får gratis uppgraderingar till Playstation 5 respektive Xbox Series X någon gång 2021.