Under Microsofts presskonferens på E3 i Los Angeles presenterade Bioware sitt nuvarande projekt och speltitel Anthem. Spelet presenterades i nära förhållande till Microsofts nya, kraftfullare konsol, Xbox One X (lika fyndigt som Wii U, eller hur?), vilket kan få somliga att tro att Anthem är exklusiv till Xbox. Enligt flera källor, bland annat EA:s egna hemsida, framgår det inte vilka konsoler spelet är planerat för.
Anthem är Biowares nästa stora spel och beskrivs av dem själva som en ”shared-word action-RPG”. En looter shooter med andra ord. I Anthem tar du rollen av en freelancer, äventyrare som i sina exo-skelett utforskar välden utanför civilisationen. Med feta vapen skyddar de också människorna som bor innanför murarna.
Rock n’ roll
Likheterna med Destiny är många. Inte minst i det öppna upplägget, hop-in co-op och karaktärsutveckling bunden i xp och loot. Men där Destiny är mer av ett medeltid-möter-rymden, där magi och högteknologiska vapen existerar sida vid sida, verkar Anthem vara mer av ett Iron Man i rymden. Det är krut och attityd i designen på plåtdräkterna. Stora, rökiga explosioner visar inte bara på kraften i Xbox One X, utan även att Anthem är hårdrock. Och med en titel som Anthem, hade det lika gärna kunnat vara ett hårdrocksband vi skrev om.
Rent spelmekaniskt fanns det inte mycket att gå på. Precis som Destiny såg Anthem ut att ha egenskaper bundna till axelknapparna, med en superattack som aktiveras när båda axelknapparna trycks ned. Loot erhålls från fallna fiender och är fördelade i diverse kvaliteter, så som legendarisk, ovanlig och så vidare. Anthem verkar också ha fria aktiviteter i världen som vi ser i Shaper Storms-händelsen i klippet.
Där Anthem förhoppningsvis kommer att särskilja sig från Destiny är i berättandet och karaktärsporträtten. Ett av Biowares styrkor är hur de skriver sina manus och ger personlighet och djup åt sina karaktärer. Baserat på trailern verkar animationerna vara toppklass, fria från Andromedas skyltdockor. Hur pass bra kvalitet spelet håller i helhet kan vi bara spekulera i.
Eldprövningen
Bioware står inför ett svårt prov med Anthem. Sedan Mass Effect: Andromeda har förtroendet för studion dalat bland fansen. Kotakus story om Andromedas turbulenta utvecklingsperiod visar på en studio som står inför utmaningar. Värdefulla nyckelpersoner har lämnat företaget genom åren och konflikter har skapar schismer bland de anställda. Anthem beskrivs som Biowares största projekt hittills, men är ambitionen större än vad företaget klarar av? Med en utgivare som EA flåsandes i nacken är pressen sannolikt monumental. Kanske har Bioware nått punkten då det måste bära eller brista.
No pressure, ha!
Med kritiken till Destiny och The Division i backspegeln kan Bioware lära av konkurrenternas misstag och leverera en klockren spelupplevelse. Har vi tur får vi ett spel där action och story smälter samman med fantastisk gameplay – och viktigast av allt, får näring av en stadig ström content. Alternativet är inte lika trevligt.
Anthem släpps någon gång 2018. Plattform är ospecificerat.