Bandai Namco har under de senaste åren sakta men säkert breddat sitt utbud av spel. Tidigare nästan enbart förknippade med japanska produktioner har utgivaren nu ett världsomspännande nätverk från Dontnod Entertainment i Frankrike till Double Fine i Kalifornien. Urjapanska spel som Tales of Vesperia Definitive Edition står sida vid sida med västerländska Little Nightmares. Och nu ser vi ett giftermål i Elden Ring, utvecklat av hyllade From Software och skrivet av prisbelönta George R.R. Martin.
E3 såg bara en handfull av de spel Bandai Namco har i faggorna, men utgivaren har många kort i skjortärmen. Bland annat är Sword Art Online: Alicization Lycorise på gång, och i augusti väntar kalla kårar med Dark Pictures: Man of Medan. Kort och gott ser framtiden ljus ut för gamers och Bandai Namco.
Tales of Arise
Elden Ring och Cyberpunk 2077 må vara ässen i handen men det vore en skam att inte beundra Tales of Arise, kungen i kortleken som är Bandai Namco. Tales of är en serie som såg sin begynnelse 1995 med Tales of Phantasia på Super Famicom. I dag kan vi likna Tales of med Nintendos Super Mario.
I flera generationer har Tales of-spelen haft en särskild grafisk kvalitet – som med handen på hjärtat inte åldrats särskilt bra. I recensionen för Tales of Berseria skriver jag att grafiken ser ut att höra till en äldre maskin, trots att spelet är utvecklat till Playstation 4. Därför blir jag glad när jag ser att Tales of får ett rejält ansiktslyft med Tales of Arise, som ser helt fantastiskt ut! Fans kan också glädja sig åt att seriens visuella identitet är bevarad.
En ny start
Förutom bättre grafisk kvalitet ser det ut som att en hel det förändringar gjorts till spelets funktioner som mycket väl gör avsteg från seriens normer. På spelets hemsida står det att ”Tales of Arise markerar en ny start för den berömda japanska rollspelsserien”. Vad innebär det? Än så länge har vi bara en trailer och lite beskrivande text att gå på, men av det kan vi ändå göra ett par informerade gissningar.
Till att börja med ser världen större ut. Under en sekvens blickar vi ut över ett landskap med porlande vatten, klo-lika stenformationer och byggnader. Miljön ser ut som något ur ett open world-spel där spelare kan röra sig fritt. Det skulle inte förvåna mig om Bandai Namco vill modernisera sin rollspelsserie och sätta den mer i linje med spel som The Witcher 3: Wild Hunt, Assassin’s Creed: Odyssey och The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Vilken nivå av fri rörelse spelaren har återstår att se, men världen ser onekligen mer tillgänglig ut.
Något som potentiellt kan oroa fans är stridssystemet. Av det vi ser i trailern är det tydligt att Tales of Arise har ett mer actionbetonat stridssystem där spelaren aktivt undviker attacker. Det ser också ut som att fiender kan attackera spelaren ute i miljöerna, vilket också kan innebära att striderna äger rum i samma miljö som man utforskar. Skiftet i stridssystem innebär även här att spelet rör sig mer i linje med andra stora spel. Yusuke Tomizawa, som arbetar med God Eater-serien, är producent på Tales of Arise och med tanke på att God Eater är ett actionbetonat spel är det inte otänkbart att vissa element smittar av sig på rollspelet.
Två planeter, två huvudroller
I skrivande stund finns det inga belägg på att Tales of Arise har två huvudpersoner, däremot finns det starka bevis på att något sådant skulle kunna vara fallet. I trailern ser vi en ung man och kvinna agera och strida tillsammans på ett nästan intimt sätt. Kan det vara så att spelare får alternera mellan dem? Eller kanske till och med välja vems perspektiv storyn kretsar kring?
Premissen med storyn är att det finns två syskonplaneter, Dahna och Rena. På Dahna tror man att de avlidna lever på Rena tillsammans med gudarna. För tre hundra år sedan invaderade Rena för att stjäla Dahnas resurser och kuva dess folk. Två personer, troligtvis mannen och kvinnan i trailern, kommer från Dahna och Rena och slår följe för att frigöra sig själva, ta kontroll över deras framtid och kanske till och med framtiden för deras folk.
Det är troligt att båda folkslagen har en mystisk eller andlig koppling till varandra, vilket vi ser i trailern när mannen drar ett brinnande svärd ur kvinnans bröst. Vapen sprungna ur hjärtan och själar är ett ganska vanligt tema i anime och spel inspirerade av det. Xenoblade Chronicles 2 har det och nu ser det ut som att Tales of Arise använder ett liknande koncept. Kopplingen mellan planeterna och dess folk är troligtvis ett centralt tema i spelet, men vilka spelmekaniska funktioner det innebär återstår att se.
Tales of Arise släpps 2020 till Playstation 4, Xbox One och PC.
Läs om Elden Ring på nästa sida.