Heroes of the Storm har fått en hel del justeringar sedan det släpptes. Och då syftar jag inte på de obligatoriska justeringarna i balans och spelmekanik. Jag tänker mer på mer estetiska saker och spellägen. Blizzard har gett oss mer än en handfull nya karaktärer bara i år, får att inte tala om reworks på ett helt gäng karaktärer; Tyrael, Sonya, Medivh, Diablo, Lunara, Azmodan och Raynor.
Vi har fått nya events med Eternal Conflict och Machines of War, vi har fått skins med olika teman. Det sistnämnda har varit extraskoj för designers att leka med då de får en chans att låta kreativiteten spreta iväg lite mer fritt. Vi har även fått mer innehåll från World of Warcraft, bl.a. i form av en battleground från spelet.
Vad vi kan vänta oss
Precis som att historiken är packad med olika förändringar kan vi förvänta oss att få samma utbud av nytt i framtiden. Vad som planerats framöver är bl.a. ranked points och en decay vid inaktivitet (för er som spelat Overwatch är det kanske bekant). Det kommer även matchmaking, ett nytt system för bans, en ny typ av drafting som ska uppmuntras i sin mekanik. Vi kommer även få voice chat och event quest uppdateringar.
Det har tidigare inte funnits någon story till Heroes of the Storm, men med de serietidningar som de har börjat släppa har storyn fått ett spelrum. Än så länge har vi fått Ravenlord och Secrets of the Storm, med ett tredje nummer på ingång i form av Fall of King’s Crest.
Samtidigt som de vill uppdatera spelet kontinuerligt vill de inte göra det på ett destreuktivt sätt. Saker kommer ske i ett visst tempo och inte låta nya spelmekaniker och spelrelaterade saker bli för frekventa för att förvirra nya och gamla spelare. Blizzard kommer försöker uppdatera rollsystemet med multiklasser, så vi kan se fram emot att se lite mer dynamik bland karaktärerna.
Ingen ny karta från Overwatch är planerad, men teamet tycker om att leka med crossovers. När de väl lyckas utforma en stabil idé kommer vi får veta det, så det är bara att vänta tålmodigt. På tal om att vänta tålmodigt – många fans har velat se Deathwing, superdödsdraken vars expansion förändrade Azeroth permanent i World of Warcraft. Det finns inga planer på att släppa Deathwing som en spelbar karaktär, men det är inte heller uteslutet. För er som längtar efter det får hålla tummarna och se vad som händer.
Ny hjälte i Nexus – Mephisto
Vi har även en ny karaktär som ska göra premiär i Heroes of the Storm. Mephisto kommer från Diablo och blir en ranged sustain assassin. Hans starka sidor kommer vara sustain damage, area damage och en aggressiv spelstil. Till svagheterna har vi hans self-sustain, samt hans förmåga att hantera upp lanes och mercenaries. Hans förmågor är som följande:
- Lord of Hatred (trait)
- Skull Missile (Q)
- Lightning Nova (W)
- Shade of Mephisto (E)
- Consume Souls (Hero 1)
- Durance of Hate (Hero 2)
För mer information om Mephisto kan ni se hans highlightvideo, där vi får en genomgående presentation av hans förmågor och spelstill.
Hanamura under konstruktion
Den första kartan från Overwatch kommer få en del justeringar också.
- Nya payloadmekaniker
Större fokus på payloads
En åt gången i tug of wars - Uppdaterad layout
- Nya, känsliga cores
Tidigare har allt handlat om att pusha payloads för att låta dem skada motståndarnas core, men nu kommer de kunna skadas av spelare också - Recon camp
Samma upplägg som andra mercs, men med mer utilitybaserade färdigheter
Vid övertagande får spelare ett watchtower och bättre sikt över området