Under Starcraft II-presentationen får vi höra vad vi kan vänta oss i spelet från Tim Morten (Production Director), Ryan Schutter (UI Designer), Rob McNaughton (Lead Artist), Kevin Dong (Co-op Designer) och Michael Scipione (Game Designer) och
Homestyling
En av de nya sakerna som kommer till Starcraft II är skins för byggnader. Samtidigt som byggnaderna måste utmärka sig och göra dem lätta att läsa under matcher behöver de en design som får dem att sticka ut. Vi får exempel på hur var och en av de olika rasernas byggnader kommer se ut. På en kreativ nivå är det intressant att höra hur de har valt att bl.a. byta ut organiska detaljer hos Zerg med mer mekaniska detaljer. Utöver nya designer kommer vi även kunna välja vilken huvudfärg vi vill ha på dem. Detta med e-sport i åtanke, där det blir en snygg touch till de olika lagens färger. Det är dock värt att tillägga att det här är skisser och inte nödvändigtvis kommer representera det färdiga resultatet.
Terrans får en design som påminner om Nova-expansionen. Det är inget extremt utstickande, men ger byggnaderna en ny, fräsch design i form av Special Forces. Protoss verkar få den största visuella skillnaden med ett annat färgschema som får dem att se lite ondare ut än vad de är. Forged är ett av de nya skins som kommer till dem. Zerg har fått den största transformationen med Simulant, där de tagit organiska detaljer i byggnaderna och mekaniserat dem. Det är en härligt ohelig kombination av infesterande organism och själlös mekanik.
Bättre streamstöd
De vill utveckla Starcraft II till att bli en mer social upplevelse. Med co-op leaderboards kommer spelare och vänner kunna tävla med varandra (inofficiellt) och ge den sociala aspekten mer utrymme. De vill även implementera streams till själva klienten. Om du sitter inloggad i Starcraft II ska du på ett väldigt lätt sätt kunna hoppa in och ta en titt på dina favoritlag inom e-sport, utan att behöva krångla med webbläsare och liknande – allt ska finnas på samma ställe.
Versus
Det kommer en ny designpatch till versusavsnittet av Starcraft II och har fokus på endgame. De vill justera de units som lkiver in i spelet i ett sent skede och få dem mer balanserade. Detta utan att de blir för likadana.
- Justera en game units för varje race.
- Se till att uppgraderingar är intressanta.
- Uppmuntra konfrontationer i både mid- och lategame.
- Återintroducera intressanta kompositioner från förr.
Ny commander – Zeratul
Kontrollera Protosseliter med Xel’Naga Enhancements. Du kommer bl.a. kunna få Immortals att attackera flygande fiender också.
Zeratul har sitt egna, unika side mission. Du kan skräddarsy din egna top bar också. Du har fyra nivåer (tier 0-3), med de tre högsta som låses upp i sinom tid. Du får välja en förmåga från varje nivå för att göra Zeratul mer personifierad för din spelstil.