World of Warcraft har ett par nyheter på gång också. Och som vanligt, när det kommer till en expansion, så är de av stora mått. Det sista vi såg av Azeroth var hur Sylvanas ställde till en mer än måttlig oreda när hon levde rövare med the horde och eldade ned Teldrassil. I samband med detta fick vi skymta en del av en helt ny plats. Inte en annan planet, utan en annan dimension – Shadowlands.
Vad är Shadowlands?
Kosmologin i WoW är det som utgör hela dess existens. Shadowlands är en del av det. När någon dör färdas själen genom en slöja som skiljer liv från död och förs fram till en mystisk gestalt som kallas Arbiter. När en själ möter henne läser hon av dem; allt gott de gjort, allt ont de gjort, deras avsikter, tankar – allt. Efter det skickas de till det rike de hör hemma i. Varje rike regeras av en covenant. Allt detta sker i Oribos, en gammal stad som har funnits så länge en kan minnas. Det är Arbiters hemvist och det första stället spelare kommer till.
Covenants – nyckelpersonerna
Av de fem rikena är det fyra som har styrande makter. Covenants är de krafter som styr i dessa regioner. De påverkar spelarens resa och genomsyrar sina respektive regioner. Som levande är du en ovanlig besökare, vilket kan påverka Shadowlands öde. Samtliga covenants söker din hjälp och kan erbjuda olika belöningar om du sluter upp med dem. Varje själ tar med sig en bit energi som kallas Anima. Denna energi innehåller deras minnen och handlingar – det är deras livsessens.
Varje covenant har en egen end game-kampanj. Varje covenant har två aktiva abilities att ervbjuda, samt en klasspecifik sådan. Som medlem i en covenant binder du din själ till deras syfte och tjänar även som ett nytt progressionssystem. Detta kan utökas i end game och ger mer att utforska efter att du cappat och klarat av det huvudsakliga i expansionen.
För varje covenant finns det en hembas spelare kan ta förbereda sig i. Utöver förmågor finns det även en hel del kosmetiska saker att låsa upp, samt vapen ochannan utrustning.
Fyra nya platser…
Det finns fem olika regioner i Shadowlands:
Bastion styrs av Kyrian. Själar som hamnar här är organiserade, målmedvetna och plikttrogna. Själar som hamnar här lägger ifrån sig tidigare bördor och söker rättfärdighet. Uther är en av de själar spelare kommer möta där.
Maldraxxus är kärnan till Shadowlands militära styrka. Necrolord är dess regent och med ett skoningslöst styre är det endans den starke som överlever. Maldraxxus drar till sig de värsta av de värsta. Som Draka och liknande.
Ardenweald är en förtrollad skog som styrs av Night Fae. Ardenweald är Emerald Dreams mörka spegel. Där Emerald dream är vår och sommar är Ardenweald höst och vinter. Det är ett ställe för död och vila, men även en förberedelse för återfödelse. Cenerarius är ett exempel på en själ som hamnat i Ardenweald.
Revendreth är en mörk region som är under Venthyrs kontroll. Det är ett landskap med gotiskt arkitektur och mörka hemligheter. Revendreth representeras av stolthet och brister och de självar som hamnar här behöver sona sina synder. Det är inte ett roligt ställe, men fyller sin funktion i det maskineri som är Shadowlands. Kael’thas Sunstrider hamnade här efter sitt nederlag.
Det okända
Maw är det femte och mörkaste regionen. Det finns ingen covenant här. Denna region fungerar som ett fängelse för de mest fruktansvärda själarna. För invånarna i Shadowlands förblir Maw ett outforskat mysterium, men det går rykten, små viskningar, om att Maw har någon som styr – Jailer. Denna mörka, mystiska plats är som ett svart hål, där ingen som en gång kommit in någonsin kommit ut.
Problemet som uppstått i Shadowlands har med dödsmaskinen (machine of death) att göra. Döden själv har gått sönder. Själar strömmar okontrollerat in i Maw, vilket gör att Anima inte kan livnära Shadowlands. Detta gör att världen sakta vittrar sönder. Men detta skedde inte utan orsak. Sylvanas har ett finger med i allt detta. Efter att ha bränt ned Teldrassil och släckt mängder av liv orsakade hon en obalans som påverkar hela Shadowlands. Detta i maskopi med Jailer i Maw.