Destiny blev en stor succe på väldigt kort tid och spelet spelas flitigt än idag, mer än ett år sedan efter release.
Vägen fram till idag har dock inte varit utan friktion. Det har fått den märkliga titeln ”splet alla hatar men inte kan sluta spela” vilket säger mycket om deras misslyckanden, men även om spelets beroendeframkallande formula.
Efter diverse motgångar som har resulterat i en passiv story som bäst visas i appen, där alla Grimoire cards kunde visas, samt den extrema nedklippningen av spelet och karaktärer, har de kämpat sig fram för att hålla spelet intressant. Bungie själva har inte varit förtjusta i definitionen ”MMO” då de själva vill kalla det för en ”open world shooter”, men i slutändan är det ändå, rent spelmekaniskt, samma sak.
Bungie har tagit till sig av kritiken och har valt att rådfråga jättarna i sagda genre, Activision Blizzards verkställande direktör. Robert Kotick har sagt i en intervju att ”då både Bungie och Blizzard har ett gemensamt samarbete med Activision kände vi att det här blev ett naturligt steg att ta i utvecklingen. Destiny var ett väldigt framgångsrikt spel, men kritiken riktad mot spelet öppnade våra ögon för de potentiella förbättringar som fanns att göra i framtiden”.
Chris Metzen, mannen bakom storyn i spelserier som Warcraft, Diablo och Starcraft, kommer ha ett finger med i spelet. ”Efter de komplikationer som drabbat Bungie under utvecklingen av Destiny kände vi att Chris Metzen var ett ypperligt val av författare till storyn i Destiny 2” säger Kotick.