Borta vid Playstations del av mässgolvet fanns tre bås, med tre olika spel och som hade en gemensam kö. Dessa spel var Bloodborne, som nästan alla i kön alltid ville spela, The Order: 1886, som många ändå var intresserade av och Until Dawn, som ingen brydde sig om. Synd var det.
Until Dawn är ett pusseläventyrsspel med starka inslag av skräck. Kontrollmetoden påminner om den i Heavy Rain, det vill säga att den ska vara mer intuitiv än ”normala” spel. Det intressanta här var att det gick att rikta karaktärens ficklampa genom att vrida kontrollen. I demot verkade det inte finnas något riktigt syfte till med funktionen annat än att den bidrog till inlevelsen.
Storyn och karaktärsporträtten är som hämtade ur en tonårsskräckis och det är svårt att förutspå hur pass medryckande berättelsen kommer att vara i sin helhet. Det jag kan säga är att under de femton minuter jag hade med spelet hoppade jag till ett antal gånger. Karaktärerna gestaltas av riktiga skådespelare, bland annat Hayden Panettiere från Heroes, Rami Malek från Night at the Museum-filmerna och Meaghan Martin som gjort rösten till Naminé i Kingdom Hearths. Detta bådar gott för spelet och är, enligt mig, en förutsättning för ett karaktärsdrivet skräckspel.
Until Dawn handlar om åtta ungdomar som blir fast i en stugby uppe i bergen. Inte direkt något nyskapande manus, men vem vet? Kanske lyckas utvecklaren Supermassive Games få allt att klicka och förhoppningsvis kommer de inte enbart att förlita sig på jump-scares. Mord, spänning, val och konsekvenser ser ut att göra Until Dawn till ett läskigare Heavy Rain. Ändå blev jag positivt överraskad av denna titel och rekommenderar alla som uppskattade Heavy Rain att hålla utkik efter Until Dawn.
Until Dawn har ännu inget specifikt releasedatum men är exklusiv för Playstation 4.
[youtube id=”NdWelbl9B9w” width=”600″ height=”350″]