Death’s Gambit har fått ett releasedatum

Utforska en uråldrig, främmande värld i rollen som Dödens lakej. Death's Gambit är ett av många indiespel som jämförts med Souls-serien och det ser ut som vi kommer få en av de titlarna inom en snar framtid.

Till skillnad från många 2D-spel är plattformande inget som utvecklarna har lagt fokus på i Death’s Gambit. Det kommer dyka upp naturligt som en del av navigationen, men är ändå ganska sällsynt. Några precisionshopp här och där, men i slutändan handlar det om själva striden. Målet har varit sedan dag ett att få varje strid att kännas unik. Du kommer få möta samma fiende flera gånger om, men baserat på placering till andra fiender kommer de kräva andra strategier. Vi hörde att varje genomspelning av Prey skulle vara unik också, men det kändes i slutändan som ordklyveri. Vi får se hur de har implementerat denna unikhet i spelet.

Ibland kommer vi få lyxen att lägga upp en genomtänkt plan, se över vår omgivning och planera därefter. Andra gånger kommer vi få fatta beslut på bråkdelen av en sekund. Varje vapen har unika förmågor som låter oss bemöta de här utmaningarna på olika sätt. Det kommer finnas gott om utrustning så möjligheterna är många.

Utvecklarna ville undvika allt som kan döda dig med en träff. Istället vill de skapa något mindre frustrerande, som låter dig lära av misstagen och tar tillvara på dina reflexer. Strategi ska vara sekundärt, där spelarens reaktioner kommer ha fokus. Bara genom konsistens kan du inse att du gör något fel och uppmuntras till att testa nya metoder. Det gör inte spelet lättare, bara mer rättvist.

Poängen med att skapa utmaningar är inte så att vi kan döda dig.
Det är för att straffa dig för konstanta misstag.

När döden kommer för att hämta oss

När det oundvikliga händer och vi dör kommer vi inte behöva känna oss illa till mods. Det händer även den bäste. Döden själv kommer vara en måttstock av våra framsteg i Death’s Gambit. Att dö mot bossar ger oss exp baserat på hur vi spelade mot den. Detta ska motverka farmandet och viljan att hålla sig fokuserad på vad som verkligen är viktigt. Utöver detta kommer vissa storyinslag bara ske när vi dör.

Death’s Gambit har varit under produktion väldigt länge nu. Vi skrev om det för två år sedan och spelet väntar fortfarande på en officiell release. Vi har med andra ord fått vänta ganska länge. Utvecklarna är dock mån om att det inte bara blir ett spel vi upplever en gång och sedan är nöjda. Death’s Gambit kommer erbjuda oss New Game+ och Heroic Mode. I det sistnämnda får vi möjligheten att besegra immortals. När en boss är besegrad kommer de omedelbart finnas tillgängliga för ytterligare en match. I Heroic Mode kommer dock bossarna få lite nya förmågor och vara betydligt svårare. Enligt utvecklarna vill de kunna utmana de mest inbitna hardcorespelarna med något som håller dem på helspänn.

Death’s Gambit släpps på PS4 och Steam den 14:e augusti.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.