Tre indiespel att fylla sin Dark Souls-kvot med

I väntan på den tredje och avslutande delen i Dark Souls-serien har vi hunnit se många spel som inspirerats av vad som gör Dark Souls så intressant – Svårigheten, den taktiska fightingen, den gömda historian i de föremål man hittar…det finns mycket som Dark Souls har blivit synonymt med och det har inspirerat utvecklare att göra sin egen homage, tribut eller version av serien. Lords of the Fallen är ett bra exempel, men på den här lilla listan ligger fokuset på mindre spel som inte hamnar i AAA-kategorin. Så för er som känner för att kasta handkontroller, svära på nya, innovativa sätt och hyperventilera medans ni räknar ned till tio och sedan försöka igen – Här har ni tre starka indiekandidater till sagda, underbara frustration.

En sjöman har förlist med sitt skepp på en okänd ö. I dimhöljda dalar, där gamla mossiga lik ligger och greppar sina rostiga svärd, har märkliga figurer börjat röra sig. Under saltnötta strukturer och labyrintiska gångar väntar en obegriplig ondska, för länge sedan bortglömd av människorna.

Salt and Sanctuary är ett 2D-spel som lånar mycket från Dark Souls spelelement och känsla, vilket delt märks på de ikoniska mätarna med hälsa och stamina uppe till vänster. Typsnitt och menydesign påminner mycket om Souls-serien också och det ger en trygg känsla av något man känner igen. Med det sagt så står ändå spelet på egna ben. För er som följer LobosJr på Twitch eller Youtube är inte det här spelet nytt längre, trots att det inte släppts än. I Juli förra året spelade LobosJr en fyratimmarsvända tillsammans med en av utvecklarna som kommenterade videon. Detta gav många intryck av vad vi hade att vänta oss.

Stridssystemet i Salt and Sanctuary är en sömlös kombination av taktisk hack’n’slash, som vi sett i Souls-spelen, blandat med starka RPG-element. Det finns över 600 vapen, rustningar, magier och föremål att hitta. Du kan även uppgradera utrustning för att göra din karaktär redo för vad som väntar i bortglömda städer, blodstänkta fängelsehålor och andra mystiska och hotfulla miljöer som den onekligen kommer hamna i.

Ska Studios är den prisbelönta studion bakom Salt and Sanctuary och de har tidigare gjort spel som The Dishwasher: Vampire Smile, The Dishwasher: Dead Samurai och Charlie Murder. Salt and Sanctuary är studions största projekt hittills.

Release: 15 Mars
Plattform: Playstation 4
Hemsida

Världsträdet Yggdrasil, källan till allt liv, har förgiftats av eitr. Som spelare tar man rollen som en sköldjungfru, vars uppgift är att rädda Yggdrasil från att dö, då världens existens hänger på Yggdrasils fortlevnad. Premissen låter simpel, men det är mer som gömmer sig bakom kulisserna och saker är inte alltid vad de verkar.

Eitr är ett isometriskt och mycket stämningsfullt taktiskt hack’n’slash som följer i Dark Souls fotspår på helt rätt sätt. Utvecklarna på Eneme Entertainment skickade ett tidigt exemplar av spelet till VaatiVidya, en av de främsta i Souls-communityt på youtube, och hans beskrivning av spelet under sin genomspelning är så Dark Souls det kan bli. Spelet har riktigt tuffa fiender och bossar, som alla kräver olika strategier; assassins bör slås ihjäl snabbt, då de är klena men gör mycket skada. Starkare, större fiender kräver ett mer kvickfotad gameplay för att sakta nöta ner dem. Spelets lootsystem är RNG-baserat, vilket betyder att fienden kan tappa vad som helst när du slår ihjäl dem. Eftersom det de tappar är helt slumpmässigt kan man inte heller grinda effektivt för att få ihop vissa föremål, men ”det ger en viss spänning att se vad man kommer få av varje fiende”, säger VaatiVidya i sin genomspelning.

Favorsystemet är ett intressant tillskott som känns som en blandning av humanity och souls i Dark Souls-serien. Med Favor får du vissa bonusar som stackar ju fler du har, men om du dör blir du av med alltihop. Du kan dock välja att använda dina FP (Favor points) till att öka dina attributer permanent. Som det verkar är det ett säkrare sätt att spela, men inte lika belönande.

Release: 2016
Plattform: PC, Playstation 4
Hemsida

Det finns inte mycket att säga om Death’s Gambit ännu. Det är ett 2D-spel med snygg pixelgrafik som känns trovärdig, dvs inte inslängd för att vara ett flashig retrodesign, snarare övertygande och passande. Death’s Gambit börjar med att protagonisten ligger döende, men avbryts av att Döden dyker upp och ger hen en chans att få livet åter, men till ett pris. Mer än så har inte avslöjats, men av det vi sett från spelet hittills känns det som att gameplay kommer vara en avgörande del i spelupplevelsen. Det finns element både från Dark Souls, med sin taktiska fighting, och Shadow of the Colossus, med enorma varelser som du måste klättra upp på.

I en video med utvecklarna fick vi lite känsla för hur spelet kommer se ut och hur spelmekaniken kommer fungera. Väldigt lite är sagt om Death’s Gambit, men det är värt att hålla ett öga på utvecklingen och se vad som händer i framtiden.

Release: ???
Plattform: PC
Hemsida

 

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.