Snart är det dags att bänka sig framför skärmen och lyssna på nattvarden som är ännu en Destiny 2 Showcase! Fans av Destiny 2 är väldigt engagerade och duktiga på att skruva upp hajpen till varje stor utannonsering gällande Bungies rymdspel – ett bevis på ett stark kollektiv. Visst vi må vara gnälliga och kritiska till mycket som händer i Destiny 2, men det är bara för att vi älskar det.
Inför den här sändningen är vi många som eskalerat högt i hajptrappan, mycket tack vare den mycket mer sammanhängande och spännande berättelsen Bungie lyckats väva under det senaste året. Enskilda berättelser och gamla trådar har fått fart och nu står spelare inför ett hot olikt något vi kämpat mot tidigare: Savathûn. Känslorna är särskilt starka nu efter den senaste säsongen, då Destiny 2 haft sin egna flyktingkris, hanterat stora frågor om etik och lojalitet, samt sett älskade karaktärer förändrats!
Men vi har även anledning att se fram emot sändningen då Bungie själva piskat upp ett intresse för spelet genom att propagera för en storslagen berättelse, förändringar till vapen och egenskaper, samt cross play. Sedan skilsmässan från Activision har de pratat om Destiny 2 som något större, en värdefull mötesplats för vänskaper och äventyr som kan upplevas på en variation av enheter och när som helst. En storslagen vision som haft några gropar i vägen, inte minst från övergången till free-to-play och Steam som resulterat i hutlöst många fuskare.
Kommer vi se mer än expansionen The Witch Queen under Destiny 2 Showcase?
Troligtvis kommer Destiny 2 Showcase att involvera en gedigen presentation av The Witch Queen, nästa stora expansion med alla viktiga funktioner som det innehåller. Och här är följdfrågan väldigt många i kollektivet ställer: kommer vi få nya darkness subclasses?
Här måste vi vara återhållsamma med våra förväntningar. Bungie är inte en enorm studio. Efter splitten från Activision förlorade de flera partner studios, bland annat suveräna Vicarious Visions. Dessutom har världen kastats om tack vare pandemin vilket inte minst orsakat flera förseningar gällande Destiny 2. Att studion nu skulle tillverka en avsevärd expansion med nya subclasser, vilket innebär ett stort ingrepp på rådande balans i spelet, plus bygga ett stabilt cross play, justera vapen och förmågor samt bygga nya miljöer att utforska och föremål för spelare att samla kanske är för mycket att begära av Bungie.
För att inte bli besvikna på grund av orimliga förväntningar, bör vi trappa ner lite grann. Däremot kan vi ställa studion till svars för andra aspekter av Destiny 2.
Bungie har åter igen lovat att implementera mer funktioner och system till spelets PvP, något som i dagsläget är allvarligt undermåligt. Förhoppningsvis kan studion under sändningen visa upp något som bevisar att så är fallet. De har redan sagt att Rift, tänk dig basket fast Destiny, ska återvända till spelet. Plus att de varje år ska introducera nya och gamla spelläget till PvP. Vidare håller de på att omarbeta Trials of Osiris, det prestigefyllda tävlingsläget där spelare svettas och gråter i intensiva matcher. Här måste studion presentera något konkret som spelare kan se fram emot, visa upp det och i bästa fall presentera belöningar som engagerar spelare.
Samtidigt är ett annat av Destiny 2:s centrala aktiviteter otroligt begränsat i dagsläget – Gambit. Med bara tre kartor och inga spännande aktiviteter kopplade till sig är Gambit en ihålig spellista. Vad som en gång i tiden blandade intensiv PvE och PvP till ett fantastiskt spelläge har med tiden urholkats av absurda, obalanserade vapen och egenskaper i dess PvE-del och abstrakta och ibland orättvisa PvP-förhållanden. Även om jag starkt tvivlar på att Bungie har tid eller resurser att utveckla Gambit, är det här något jag önskar de kunde prioritera härnäst.
Destiny: The Animated Series?
Slutligen har nyckelpersoner ur Bungie fått nya positioner som får fans att misstänka att Destiny kommer ta steget ut i andra medieformer. Det är ingen hemlighet att Destiny trampat ut som serietidning, böcker och generell merchandise. I början av 2021 utannonserade Bungie att Mark Noseworthy och Luke Smith, stora namn inom Destiny, ska förbereda och övervaka Destinys övergång till ett nytt medium. Samtidigt bygger studion ut sitt kontor i Belluvue med över 30 tusen kvadratmeter. Därför är det inte helt underligt om vi får höra något om en tecknad Destiny-serie på till exempel Netflix, som fokuserar på spel mer och mer.
Missa därför inte Destiny 2 Showcase på tisdag! Varvat kommer sammanställa de viktigaste punkterna efteråt, så oroa dig inte heller om det uteblir.