Igår kväll höll Bungie i en liten developer stream för Destiny 2: The Final Shape. Det var nog en hel del spelare som hoppade över streamen. Med tanke på fans inställning till Bungie och den kommande expansionen är det inte så underligt. Men ingen på jorden kunde föreställa sig vad de skulle visa upp. Troligtvis bara lite om storyn, kanske något exotiskt vapen eller ny mekanik.
Ingen kunde föreställa sig vad de faktiskt presenterade. Bungie praktiskt taget tog en enorm kanyl med destillerad hajp och rammade den rakt in i blodomloppet på kollektivet.
Jag själv gick från ”The Final Shape blir nog mitt farväl till Destiny” till ”nu kör vi!” En smäll av skam sköljer genom mig nu när den initiala chocken börjar lägga sig. Men jag är rädd att jag kommer behöva mer. Nu vaknar också frågor om hur detta är möjligt. När hände det här? Varför höll Bungie det här hemligt? Eller är detta studions svar på den överväldigande kyla fans har (haft?) gentemot The Final Shape och Bungie själva?
Orange, ljusblå, lila, grön och indigo blir Prismatic
När Bungie avtäckte Destiny 2: The Final Shape förra sommaren var vi många som var besvikna över att inte få en ny subclass med mörkerkrafter. Vår kollektiva OCD begärde symetri. Tre ljusa krafter och tre mörka krafter, eller hur? Istället visade de upp en ny super var till de befintliga ljusa krafterna. Var det allt? Måttligt missnöjda med Lightfall expansionen.
Under hösten och vintern puttade Bungie upp releasen med drygt 6 månader, sparkade 8% av sin arbetsstyrka (däribland omtyckta individer). Bristande kommunikation från Bungies sida gjorde oss bara mer frustrerade. Själv är jag (var?) i tankarna att säga farväl till Destiny 2 efter The Final Shape. 10 år av mitt liv har vigts åt Bungie.
Men så håller Bungie i ett par direktsändningar för att visa upp Into the Light. Det ser bra ut. Ser roligt ut. Jag och min vän börjar hajpa. Vi kan inte vara de enda. Och så kom gårdagen och allt har förändrats. Jag kan inte vara den enda som känner ett skifte. Lurar Bungie mig? Lurar jag mig själv?
Jag pratar naturligtvis om Prismatic – den nya subclassen som kommer med The Final Shape. Bungies ledning måste ha spenderat det sista av sin budget på illegala substanser, för Prismatic är fullständigt bananas! Den nya subclassen kommer låta spelare att blanda egenskaper från alla sina fem kraftkällor, mixa och matcha funktioner och skapa tokiga synergier och ”trasiga” builds. Det kommer naturligtvis finnas restriktioner – det är ändå Bungie vi pratar om här – men detta är det vildaste spelstudion kokat ihop sedan weapon crafting.
Läs mer om avslöjandet på Destiny 2:s officiella hemsida.
Men inte nog med det! The Final Shape kommer dessutom ge spelare tillgång till en ny typ av exotiska föremål: exotic class items. Till skillnad från motsvarigheten i Destiny 1 kommer dessa föremål att ha slumpmässiga exotiska egenskaper från TVÅ exotiska föremål! Detta inkluderar till och med exotiska egenskaper från föremål utanför respektive klass. Det vill säga en Warlock kan ha turen att få egenskapen från till exempel Star-Eater Scales, ett exklusivt föremål för Hunters!
Jag vet inte vad ni andra tycker om detta men min hjärna går på högvarv! Jag älskar att tänka på roliga kombinationer och synergier. Och Prismatic och denna exotiska class item har gett mig en överdos av dopamin!
I dagarna kommer Bungie att publicera en detaljerad artikel om Prismatic, så håll utkik efter vårt axplock av informationen.
Fasan – jag hoppas de kommer ger oss en utmaning
I ett något nyktrare tillstånd har Bungie även kokat ihop en helt ny grupp fiender som står mellan oss och The Witness. Hans personliga garde av formade soldater. Utöver Tormentor, som vi stiftade bekantskap med i Lightfall, och den tidigare utannonserade Subjugator, har Bungie nu avtäckt hela kåren. Gruppen, eller ”enemy race” som vi gamers säger, heter The Dread och består även av enheterna Grim, Husk, Attendant och Weaver.
Dessa nya fiender ska utmana oss trots vår nya styrkenivå i och med Prismatic. Likt Tormentorn lär de tåla en hel del stryk och ha egenskapen att jiddra med oss genom att styra slagfältet.
- Grim: En smidig, flygande fiende vars skrik kan dämpa våra krafter (suppress) och göra oss långsamma.
- Husk: En akrobatisk närstridskämpe som släpper lös en målsökande bomb-larv om du inte träffar deras svaga punkt med den dödande kulan.
- Attendant and Weaver: Dessa två fiender använder sig av Stasis respektive Strand och kommer påverka slagfältet genom att frysa och slunga runt oss med sina krafter.