Årets Besvikelse 2017 – Curse of Osiris

Det finns mycket att säga om Bungie idag. Det finns tyvärr astronomiskt mycket mer negativt än positivt att säga om Destiny 2 och spelets första "expansion". Utan att gå in för djupt på hur Bungie har skött sin PR från start så bör det nämnas att deras ärlighet gentemot spelarna har varit minimal.

När XP:n blev mindre under public events sa de inget förrän spelarna uppmärksammade detta. De bad inte om ursäkt, utan skyllde på att det inte var så de ville att det skulle bli. De tog inget ansvar. När de ”lagade” Xp:n såg de istället till att det skulle krävas mycket mer för en ny level. Det tar med andra ord fortfarande längre tid att få bright engrams, allt för att uppmuntra mikrotransaktioner. Anledningen till att spelare blev förbannade var för att de kände sig lurade, vilket är fullt rimligt. De blev även arga när Bungie försöker få oss att betala för bright engrams. Det är en lömsk, subtil taktik att få oss att betala mer för ett spel som borde ha varit färdigt när det släpptes. Efter allt kaos med mikrotransaktioner, som följde tätt efter det bristande innehåll som spelet för 600 kronor ger oss, kom nästa slag i ansiktet – Curse of Osiris.

Curse of Content

När Curse of Osiris påbörjade sin utveckling var Destiny 2 inte ännu släppt. Vid releasen tog det inte mer än en vecka innan spelare började klaga på lite innehåll. Det fanns inget att göra i end-game, raidvapen hade varken perks eller powerlevels som gjorde det värt att få dem och att klara raiden var mer av loremässiga skäl, samt utmaning, än något annat. Det som gjorde raiderna bra i första spelet var att du fick loot som återspeglade raiden – det var bättre grejer och de gav dig bonusar i raiden. När Curse of Osiris väl låg på horisonten var det många som förväntade sig en riktigt köttig DLC, som återupprättade den fattigdom som vanillaspelet gav oss. Men icke.

Vi fick istället ett väldigt litet område att springa runt på, med ett public event. Större delen av den väldigt korta story som spelet gav utspelade sig i Infinite Forest, en simulation av Vex. De vapen vi kan få är i princip sådant vi redan sett, men med nya skins. Detta har uppmärksammats från både spelare och spelsidor och Bungie har inte gett oss en förklaring på detta. Att det nya Machina Dei 4, ett pulse rifle du kan bygga, är en mer än tydlig variant av Stranger’s Rifle går inte att undvika. Att det finns kopplingar mellan Osiris och Stranger har nämnts, men inget vi har fått en vidareutveckling på. Som vanligt används bekväma lösningar, med ursäkter att det finns i loren.

De exotiska vapen du kan plocka upp är direkt plockade från assets från första spelet, som Telesto och Saint-14. Det finns en del återanvända saker i själva vanillaspelet också och det är lika slött där. Trenden har bara fortsatt med CoO. Det finns ingen som helst inspiration i det här. Infinite Forest skulle kunna ha blivit ett helt okej gratismaterial. Simulationen är inte beroende av någonting alls, så den skulle kunna släppas närsomhelst, utan behov av geografisk kontext. En ”heroic patch” där vi får leka nightfall i adventures i simulatorn istället.

Högmod går före fall

Har Bungie blivit så bekväma med sin roll som skapare av Halo-serien att de inte längre bryr sig? Destiny tog tid på sig att bli riktigt bra och, som vilken annan vetig spelare som helst, förväntar vi oss att de har lärt sig inför uppföljaren. Istället kastar de bort allt som gjorde första spelet bra, försöker locka in casual gamers på bekostnad av de mer hängivna fansen. De kastar vapen över oss, som om de vore curlande, oroliga föräldrar som bara vill att lilla pluttenutten ska få det så bra som möjligt. Tydligen har de inte en aning om hur ett spel ska designas längre. Det finns ingen utmaning i att få alla vapen och exotiska saker, vilket totalt nollställer tillfredsställelsen av att få dem. Du har inte behövt kämpa för dem. Hur ska du ens kunna uppskatta något om du kan ta för givet att du kommer få det?

Bungie har tappat runt 70% av sin spelarbas i samband med ”Curse of Content” och Destiny 2. Istället för att se till problemet som alla har anmärkt på ger de oss doftljus och serietidningar. Jag önskar att jag skämtade, men tyvärr är det så de väljer att bemöta det. Jag följde deras blogg och inte en enda gång har jag sett dem be om ursäkt för sina katastrofala fel. De säger att de har gjort misstag, men istället för att rakt av erkänna att de varit orättvisa mot spelarna envisas de med att förklara hur de har tänkt när de gjort det de har gjort. De hittar ursäkter i hopp om att komma undan med ett extremt undermåligt bemötande av både spelet och dess spelare.

Tack för mig, Bungie. Vi ses nog inte igen.

Jag har spenderat över tusen timmar i första spelet och bara bråkdelen av det i det andra. Jag känner att jag har gett upp på Destiny 2 och är mest bara jävligt arg och besviken på Bungie. Arg för att de är så otroligt inkompetenta när det kommer till deras lögnaktiga, otroligt usla sätt att bemöta personerna som ger dem sina surt tjänade  pengar – spelarna. Besviken för att de totalt har slarvat bort något som hade sådan otrolig potential. De skulle kunna bli en milstolpe i spelhistorien. Istället blir de en skamfläck som varnar utvecklare om hur en inte ska göra.

Som före detta storentusiast av serien kan jag inte hitta några godtagbara ursäkter för Curse of Osiris och jag hoppas att det här sätter Bungie i en riktigt jobbig situation som spelutvecklare. Om de inte vill lyssna på alla spelare kanske det hjälper om deras karriär står på spel istället. De måste lära sig på något vis, för tydligen har det stått still – nej, gått bakåt – sedan deras tre år av utveckling och feedback av deras ”tioårsprojekt” Destiny.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Vad tycker du?

1 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.