Den 27 februari 2024 bär det av in i Traveller. Portalen som Witness öppnade för att tränga in i den vita himlakroppen i expansionen Lightfall blir med hjälp av Savathûn tillgänglig för oss när Destiny 2: The Final Shape tagit form. Under kvällen avtäckte Bungie den nästkommande expansionen, och vi kommer sammanfatta allt här!
Bungie avslöjade inte bara de största nyheterna kring expansionen The Final Shape, utan presenterade även kvalitetsförbättringar som kommer, en LFG-funktion, ett nytt tävlingsinriktat spelläge, den nya säsongen som leder in i The Final Shape, samt hur Destiny 2 fortsätter efteråt.
Den linjära, fokuserade berättelsen
I och med att Destiny 2: The Final Shape är den sista expansionen i den nuvarande berättelsen säger Bungie att de verkligen fokuserar på kampanjen. Det ska inte vara någon fråga om prioriteringar i Destinys värld. Storyn ska vara intensiv, nostalgisk, utmanande och förena karaktärer för att ta sig an det största hotet någonsin. Allas favoritrobot Cayde-6 återuppstår från de döda och kommer agera guide för spelarna i den mystiska dimensionen innanför Traveller.
The Pale Heart, området inuti den vita himlakroppen spelare sett upp till i snart 10 år är ett område med annorlunda design. Som Bungie själva beskriver det så har deras tidigare områden mer eller mindre varit cirkulära. Men The Pale Heart är linjär, vilket innebär att spelare kommer ta sig genom den på annorlunda sätt. Denna design har Bungie valt för att kunna göra resan genom området gradvis föränderlig, för att representera Witness manipulation och förstörelse av dimensionen. Efter att spelarna nått kulmen och klarat kampanjen kommer The Pale Heart att förändras för att reflektera efterdyningarna av kampen.
Bungie utlovar också att berättelsen kommer ge svar på spelares brinnande frågor. Förhoppningsvis är de inte gömda i sidouppdrag eller frivilliga aktiviteter utan en tydlig del av narrativet. En fråga jag undrar över är hur de ska förklara Caydes återuppståndelse. För en sådan älskad och central karaktär att dyka upp igen vid undergångens brant är lite angeläget.
Det praktiska innehållet
Destiny 2: The Final Shape släpps likt sina föregångare i tre utgåvor. Den vanliga som innehåller expansionen och en episod (mer om det alldeles strax), en delux-utgåva som dessutom innehåller alla årets episoder, nyckel till årets dungeon, ett exotiskt vapen samt lite annat krimskrams. Samlarutgåvan innehåller den här gången en statyett föreställande Tower. Stilistiskt designad och med flera små hemligheter är denna lilla monolit ett föremål en riktig veteran uppskattar.
Bungie avslöjade att The Final Shape kommer med flera smaskiga nyheter vad det gäller vapen och egenskaper. Bland annat berättade de att flera nya vapenklasser, det vill säga vapen med särskilda funktioner inom en vapenfamilj, väntar i expansionen. Till exempel en sidearm som skjuter mikromissiler och en auto rifle som kan avfyra helande skott på allierade.
Men om det är något fans älskar så är det nya, explosiva superattacker att krossa fienden med. The Final Shape introducerar tre nya, en till void titaner, en för arc hunters, samt en åt solar warlocks. Närheten till Traveller fyller spelarna med kraften i Ljuset och gör dessa egenskaper möjliga. Och det som är intressant är att Bungie skapat dessa superattacker specifikt för gruppspel och samarbete. Titanens kastyxor kan plockas upp av kompisar och användas som mäktiga närstridsvapen. Warlockens eldkrafter ökar återhämtningen av medspelares granater och ger alla solarvapen den starka effekten scorch!
Flera kvalitetsförbättringar kommer till Destiny 2 i och omkring releasen av The Final Shape som kommer förbättra den generella spelupplevelsen. Till exempel kommer aktiviteter inte längre låsa spelare ute om de har för låg level, samt att höglevlade spelare lyfter upp låglevelade spelare så att tröskeln för raider och andra svårare aktiviteter blir lägre. Dessutom kommer du kunna söka medspelare i en inbyggd gruppsökfunktion med massor av parametrar för att matcha dig med andra likasinnade!
I nästa episod av Destiny 2
I samband med att Destiny 2: The Final Shape släpps kommer Bungie att övergå från en säsongsmodell till en episodbaserad modell. Detta för att enklare och snabbare anpassa och förändra innehållet samt tillåta utvecklarna fler möjligheter att introducera nya vapen, balanseringar eller aktiviteter.
2024 är tänkt att ha tre episoder, med Echoes som den första episoden direkt efter att raiden i The Final Shape avklarats. Episoder är tänkta att reflektera händelser i Destinys värld, men också möjliggöra berättelser vid sidan av. Bungie vill inte sätta modellen i sten, utan vill testa under nästa år och kunna anpassa den. Varje episod ska bestå av tre akter, där varje akt för berättelsen och världen fram, med potentiella förändringar och nyheter.
Funktioner vi kommit att förknippa med säsonger i Destiny 2 ser också en förändring, där varje så kallat ”spår” med belöningar växer med varje akt inom episoden. Spåret har i första akten 100 nivåer som sedan utökas med 50 nivåer i akt två och tre för sammanlagt 200 nivåer över hela episoden. På samma sätt ska artefakten som förser spelare med tillfälliga, mäktiga egenskaper att växa och erbjuda fler egenskaper desto längre in i episoden spelet kommer.
Vad som väntar efter 2024 vill inte Bungie gå in på annat än att de kommer fortsätta göra innehåll för Destiny 2. Och eftersom säsongsmodellen stagnerat är det troligt att episodmodellen löper åtminstone ytterligare ett år. Bungie nämnde inte expansioner i över huvud taget. Vi bör inte förvänta oss fler expansioner med tanke på spelets ålder och Bungies nya spel Marathon. Men eftersom episodsmodellen inte ens lanserats vet studion inte heller hur framgångsrik den kommer att vara. De vill kunna anpassa sig.
Slutet på en era – början på en ny?
Det är med vemod som jag inser att Destiny 2 närmar sig slutet av en epok. En spelupplevelse och hobby som började 2014 med Destiny kommer ha inkapslat en stor del av mitt vuxna liv. Jag har hunnit gifta mig, bilda familj, lärt känna vänner för livet och se dem få egna barn. För mig har Destiny inte bara varit ett spel, det har varit en del av mitt liv. Därför är det både trist att se slutet komma, för det är så jag ser på det. Det är en naturlig hållplats att kliva av på för att påbörja nästa stora äventyr.
Äsch, vem driver jag med? Jag kommer säkert spela Destiny i tio år till!