Destiny 2 behöver besegra sin stagnation

Destiny 2 har under året tappat många aktiva spelare fast att det på många sätt är bättre än någonsin. Kan Bungie hitta vägen framåt, eller blir The Final Shape spelets slutgiltiga form? Detta är något jag ständigt tänker på.

Destiny 2 2024 är på många sätt ett mycket bättre spel än det var för några år sedan. Kvalitetsförbättringar, vapenbalansering och sätt att uttrycka sig i strid är minst sagt mångfasetterad. Vi kan till och med crafta vapen! Ändå är intresset kring Bungies onlinespel svalt. Att studion lidit flera motgångar i kommunikationen med fans, en diskussion som får vänta till en annan dag, har inte hjälpt. Besvikelsen efter expansionen Lightfall är fortfarande bitter hos de allra lojala spelarna. Den senaste tidens uppsägningar målar dessutom upp en dyster framtid.

För min egen del har jag inte längre roligt i Destiny 2. Jag har varit en aktiv spelare sedan starten 2014 och räknar mig till den del av kollektivet som är veteraner. Jag älskar världen Bungie skapat och de äventyr jag haft de senaste 9 och ett halvt åren. Men jag har inte längre lika kul som innan. Visst, Bungies bristande PR har naturligtvis påverkat min bild av studion, men för mig handlar det mer om hur jag spenderar min tid i spelet.

I flera år har Destiny 2 långsamt blivit repetitivt och förutsägbart. Med bara storyn som den konstanta drivkraften är det mesta vi gör i spelet samma sak i liknande sammanhang för en ny variant av samma vapen. De årliga expansionerna och dess bombastiska ögonblick är underhållande distraktioner. Men Lightfall förde mig snabbt in i samma rutin. Aktiviteter har följt samma struktur som det haft sedan originalets release 2014. Genom åren har Bungie gjort små myrsteg i spelets mekanik – främst genom subklassernas egenskaper – men i det stora hela GÖR vi samma saker. Javisst är det ett actionspel som handlar om att skjuta saker och att skjuta saker är otroligt tillfredsställande i Destiny 2. Jag önskar bara att skjutandet blev kompletterad av annat än statiska dialoger.

Trimmad och effektiviserad

Mina bästa år i Destiny är utan tvekan perioderna under The Taken King och Forsaken. Under de här perioderna överraskade Bungie mig. De introducerade nya funktioner och aktiviteter. Vi hade Sparrow Racing League, fick suveräna raider, hemligheter att upptäcka och fantasifulla exotiska vapen! Gambit Prime var ett spelläge som gjorde Destiny 2 unikt! Tribute Hall var en troféhylla tillika skjutbana att testa vapen i. Tonvis med bakgrundsberättelser gav oss uppenbarelser och nya mysterier.

Destiny 2 Forsaken.

De senaste åren har Bungie däremot skalat tillbaka. Alla fans minns den stora stympningen 2020 när Destiny Content Vault avlägsnade majoriteten av spelet. Anledningarna är många och en helt annan diskussion, men efterdyningarna går fortfarande att känna. Oavsett vad, så har Destiny 2 gång på gång skurit ner på ambitionerna. Vad som har hänt istället verkar vara att Bungie effektivisera sin produktion genom att strömlinjeforma spelets innehåll. Säsonger är det tydligaste beviset till deras metodik; fantastiska berättelser med drivande story men som består av identiska mekaniker och aktiviteter. Det enda som förändras mellan säsongerna är temat.

Det har funnits bra säsonger naturligtvis. Season of the Haunted är en av mina favoriter. Nuvarande Season of the Wish är också väldigt bra avvägd. Men det är tack vare små inkrementella förändringar till den redan utmejslade formeln. Vi GÖR fortfarande samma saker i liknande sammanhang för nya varianter av samma vapen. Jag är inte så naiv att tro att det går att uppfinna nya spelmekaniker till varje säsong, eller att det är arbetsmässigt hållbart att sträva efter det. Men när säsonger sett likadana ut i flera år, eller att Gambit inte haft någon meningsfull uppdatering sedan 2020. Crucible har fram tills nyligen varit ett lika monotont spelläge.

Destiny behöver bryta sig loss från sin fantasidödande effektivitet. Destiny behöver finna sig själv på nytt.

Drömmar och önskningar

Jag har inte en susning på vad Bungie har planerat för The Final Shape eller de efterföljande episoderna. Jag vågar inte ens spekulera i framtiden. Av allt jag sett hittills misstänker jag att Destiny 2 kommer tuffa på som vanligt. Däremot har jag ofta drömt om vad jag skulle vilja se i mitt favoritspel. I ögonblick av svaghet har jag även yttrat önskningar.

Eftersom jag och min bästis älskar att svära oss hesa i Gambit har jag tänkt på hur man skulle kunna göra spelläget lite mer intressant. En idé jag haft är att introducera lite spel och dobbel. Varje spelare i matchen bidrar med glimmer till en vinstpott och ju mer glimmer alla bidrar med desto bättre belöningar blir tillgängliga. Vinnarna tar hela kassan plus de belöningar potten låste upp. Det kan handla om Cores, Prisms, Alloys och Shards, men även exotiska engram, unika Gambit-vapen och kosmetiska föremål. Detta spelläge kallar jag Gamble och förutsätter att matcherna naturligtvis är väl balanserade och har någon form av ranking-system.

Förlorarna får dropsen man vanligtvis får i Gambit. Plus några svidande kommentarer från Drifter.

Destiny 2 The Drifter.

En annan dröm jag återvänt till är Sparrow Racing League. Det var ett av mina absoluta favoritevent i det ursprungliga Destiny och dessutom något jag var väldigt skicklig på! Jag har sedan länge gett upp på hoppet om att Bungie skulle återinföra det i Destiny 2, Skimmern är nog det närmsta vi kommer till något lekfyllt transportmedel. Men tänk om det faktiskt hände? Såhär hade jag gjort det.

Professionella förare har sponsorer och av den anledningen skulle belöningarna i Sparrow Racing League 2.0 kretsa kring sponsorer. Inför varje liga får spelare binda sig till en sponsor (ungefär som Faction Rally på gamla goda tiden). Sponsorn bidrar inte bara med kosmetiska föremål till sina förare, så som exklusiva sparrows, shaders, emblem och racingdräkter, utan även vapen! Ni förstår varje sponsor är en av Destinys många olika vapentillverkare. Tex Mechanica, Veist, Omolon, Suros, med flera!

Under ligans gång klättrar förarna i ranking och erhåller belöningar ur vapentillverkarnas unika arsenal, inklusive exotiska ornament. Men vinnarna har också möjlighet att få vapen med förbättrade egenskaper, så kallade Enhanced Perks. Och varför inte möjligheten att välja bort oönskade Perks från poolen av potentiella resultat, för en högre chans på god rolls.

Allt detta utöver roliga banor såklart.

Destiny Sparrow Racing League.

Den slutgiltiga formen

Jag försöker att hålla mina förväntningar i schack. Kanske har jag redan checkat ut och ser The Final Shape som slutet på en era i mitt gamingliv. Troligtvis är jag rädd att bli besviken. Som jag nämnde innan så kan jag inte veta vad Bungie har planerat, hur utfallet från expansionen kommer påverka kollektivet. Kommer Destiny 2 se en massmigration efter The Final Shape? Däremot har jag en ganska bra aning om hur det kan se ut, baserat på spelets nuvarande form.

Av praktiska och ekonomiska skäl måste Bungie hålla en tydlig utvecklingsplan för Destiny 2. Det i sin tur förutsätter ett fast ramverk för budget, tidsram och arbetskraft. Ungefär så som vi har sett Bungie bemästra med sina säsonger. Efter The Final Shape övergår studion till att släppa episoder, vilket enligt dem själva ska erbjuda större kreativa friheter. Hur, vet jag inte. Och jag vågar inte heller hoppas att mina drömmar slår in, eller att de introducerar system som inte finns i mina vildaste fantasier.

Destiny 2: The Final Shape släpps den 4 juni till samtliga av spelets plattformar.

0 Delningar
Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

1 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.