Utvecklingen av det nya LEGO Super Mario-konceptet har tagit nästan fem år. Resultat är en unik fusion mellan klassiskt LEGO-bygge och tv-spel där världens mest kände rörmokare har fått en något mer kantig framtoning. Men hur har processen gått till och vad kan vi vänta oss i framtiden?
Varvat fick lite exklusiv one on one-tid med hjärnan bakom de nya Mario-seten, holländaren Jonathan Bennink. Han har jobbat hos LEGO sedan 2014 och från starten har temat i hans arbete varit tv-spel. Efter ett par år med LEGO Dimensions fick han 2016 möjlighet att tillsammans med Nintendo konstruera ett helt nytt koncept baserat på Super Mario.
Hej Jonathan! Beskriv din roll hos LEGO.
– Jag är Design Manager på Creative Play Lab och vår uppgift är att ta fram ett helt nytt koncept för LEGO varje år. För fyra år sedan fick jag frågan om jag ville leda ett nytt samarbete med Nintendo. Det var inget jag behövde fundera speciellt länge över. Redan då började vi utveckla det nya Mario-konceptet vi ser idag.
Vems idé var det att göra LEGO av Mario?
– Ledningen för båda bolagen träffades för ungefär fem år sedan och de insåg ganska snart att det fanns en gemensam målgrupp; familjer, barn och vuxna barn. Det fanns helt enkelt mycket gemensamt redan från början.
LEGO Mario är ett ganska unikt koncept. Du kan ju till exempel spela med det. Vems idé var det?
– Hela konceptet är utvecklat i nära samarbete med Nintendo, men det är trots allt LEGO-produkter så det är vi som står för designen och teknologin. Nintendo har varit till stor hjälp under hela arbetet.
Själva Mario-figuren är resultatet av åtta olika prototyper. Vinnaren röstades fram av båda bolagets ledningar. Den interaktiva figuren var helt unik och något ingen hade sett tidigare. Hade teamet skapat ett traditionellt LEGO-set så hade de fått svårt att gifta ihop det med Nintendos önskemål om att få med spel-elementet i konceptet.
Vilka utmaningar har ni fått hantera när ni utvecklat LEGO Mario?
– Många leksaker med teknik inbyggt används någon dag, sedan glöms det bort. Den största utmaningen var helt enkelt att skapa en produkt som är intressant under en längre tid. Svaret blev att inkludera kreativitet i konceptet. Vi har helt enkelt skapat en verktygslåda, sedan är det upp till användaren att göra vad de vill med bitarna. Oavsett hur de bygger upp dina världar så kan Marios funktioner inkluderas i skapelserna., säger Jonathan Bennink.
Teknologin var också en stor utmaning. Jonathans team tittade på många olika lösningar. Bland annat tog de fram en Mario som kunde byggas upp från grunden, men till slut fastnade de för den här lösningen. Oavsett om du plockar isär honom så är han fortfarande Mario.
– Vi experimenterade tidigt med RFID, samma teknik som används av Amiibo, men det visade sig att det drog för mycket ström och det var relativt långsamt. Istället utvecklade vi en ny lösning där vi byggde in en streckkodsläsare i Mario. Sedan försågs alla element i banorna med unika streckkoder. Tekniken är supersnabb, relativt billig och väldigt enkel. Läsaren kan även känna igen färger, så ställer du Mario på en röd platta tror han att det är eld, grön är gräs och så vidare. På så sätt kan du bygga egna världar av klossar du redan har hemma.
Appen fick skrotas
Appen som tillhör Mario-seten har även den genomgått flera olika utvecklings-faser. Från början var tanken att få användaren att bygga världar enligt instruktioner och appen kontrollerade om de byggdes på rätt sätt. Det var enda sättet att komma vidare i byggprocessen. Det visade sig dock att försökspersonerna bara använde appen för att låsa upp nya världar och glömde bort kreativiteten med LEGO-bitarna. Då bestämde designteamet sig för att skrota appen och börja om från början. Nu presenterar appen istället olika möjligheter och låter användaren bestämma vad de vill skapa.
– En annan utmaning var att hitta ett sätt att stimulera korrekt användande men samtidigt inte straffa spelaren om den gör fel. Ett exempel är Piranha-gungan. Om Mario stöter på en Piranha-plant så förlorar han inte några mynt. Istället kan han inte plocka mynt under en kort period. Men gör du helt rätt får du istället en bonus. Om Mario är glad blir barnen som leker med honom glada helt enkelt, berättar Jonathan Bennink.
Lät ni Charles Martinet, rösten bakom Mario, spela in några nya repliker till LEGO Mario?
– Ja. Totalt spelade vi in fem nya repliker, men i slutänden använde vi bara startrepliken ”It’s LEGO Mario time”. Övriga repliker handlade mest om att bygga, men vi hittade ingen bra användning för dem.
Kommer vi få se samma teknik i andra LEGO-set i framtiden?
– I dagsläget är tekniken helt unik för Mario-seten, men det finns egentligen inga begräsningar. Jag kan tyvärr inte berätta om vilka planer som finns i framtiden, men vi tittar alltid på nya vägar att boosta kreativiteten hos våra fans. Detta är bara ett sätt att knyta samman TV-spel och leksaker och jag tror att vi kanske får se samma teknik i fler LEGO-koncept i framtiden.
Mario ser väldigt speciell ut. Berätta lite om honom.
– Mario är en ikonisk karaktär. Alla vet hur han ser ut, men vi frågade oss tidigt hur vi kunde få in LEGO:s DNA i figuren. Mario är som bekant en rätt rund herre, men vi ville ge intrycket av att han är byggd av LEGO. Till exempel är magen motorhuven på en LEGO-bil och håret är sammansvetsade 1×1-bitar. Det skall kännas som att alla karaktärer fallit ner i en LEGO-låda. Till och med King Boo är fyrkantig.
– Jag tror att vi tagit fram lite drygt 20 unika bitar till hela konceptet. Det är vanligtvis en relativt dyr process, men i det här fallet har det varit nödvändigt. Det finns så mycket som är unikt i Marios värld. Titta bara på Goombas fötter eller Koopa Troopas sköld.
LEGO Mario har interaktiva instruktioner via en app. Varför valde ni att gå den vägen?
– Det är inte den första serien som använder sig av digitala instruktioner, men jag tror att det är den första serien som inte har några tryckta instruktioner alls. Anledningen är helt enkelt att barn älskar att leka med appar, men också att vi ville ha med så mycket mer än bara byggritningar. Vi ville exempelvis visa hur du navigerar genom en bana och besegrar fiender. Det görs absolut bäst genom korta instruktionsfilmer.
Som LEGO-designer, vill man inte alltid bygga stora set, så som Peaches slott eller Bowsers luftskepp? Fick ni lägga band på er när ni utvecklade Mario-konceptet?
– Självklart vill man bygga stort, men detta är bara början. Vi ser det lite som värld 1-1 från det första Super Mario. Vi ville att alla skulle känna igen sig i vår Super Mario-tolkning. Med tiden kanske det tillkommer större byggsatser från senare spel i serien.
Finns det några easter-eggs gömda i spelet?
– Självklart finns det hemligheter, men jag kan inte avslöja allihop. Det blir upp till användaren att hitta dem. Men jag kan berätta att om Mario kliver på eld så mår han ganska bra av att direkt ta sig till ett blått block, vilken representerar vatten. Jag menar, vem vill inte ta ett dopp efter att man bränt sig?
Slutligen, vilket är ditt favoritspel genom alla tider.
– Om vi bortser från Super Mario 64 så älskar jag strategispel. Jag har säkert över 1000 timmar i Rome: Total War. Jag gillar strategi helt enkelt, avsluta Jonathan Bennink.
Salma alla
Utöver startsetet finns i dagsläget ytterligare cirka 15 olika set i LEGO Super Mario-serien. Du kan utöka sitt spelande med nya banor och kläder som alla ger Mario olika egenskaper. Dessutom kan köpa till ett antal fiender genom så kallade Karaktärspaket. Då får Mario möjlighet att hoppa på Paragoomba, Fuzzy, Spiny, Buzzy Beetle, Bullet Bill, Bob-omb eller någon annan ikonisk karaktär från spelserien.
Startpaketet kostar runt 600 kr och finder i Karaktärspaketen går loss på femtiolappen styck.