Förhandstitt: Park Beyond – lekfullhet möter företagande i nytt managementspel

Vi har testat Park Beyond och ser potentialen i Bandai Namcos muntra managementspel.

Medan klassiker som Sim City och Theme Hospital har ett sinne för humor, oftast av den torra typen, och moderna själsliga uppföljare som Two Point Hospital skruvar skämten till, max tar Bandai Namcos nya managementspel Park Beyond en annorlunda väg. Med en fot stadigt i chefsrollen doppar spelet den andra foten i fantasins förunderliga hav. Det är makalöst roligt att pendla mellan dualismen flödande kreativitet och detaljerad styrning. Park Beyond har potentialen att bli en mycket kompetent och rolig utmanare till Planet Coaster, den närmsta konkurrenten. Såtillvida spelets ojämnheter och buggar blir åtgärdade till premiären.

Park Beyond är utvecklat av Limbic Entertainment, en tysk studio i Langen som bland annat ligger bakom Tropico 6 från 2019. Utgivningen står Bandai Namco Entertainment för och Park Beyond ser sin release den 16 juni till Playstation 5, Xbox Series X|S samt till PC.

Varvat hade möjlighet att spela ett demo av Park Beyond via inbjudan från Bandai Namco Entertainment Nordic.

Förundran och företagsekonomi

Bara genom att kasta ett getöga på Park Beyond är det tydligt hur det vill särskilja sig från andra nöjesfältspel: magisk förundran. Pariserhjul som är ett dussin pariserhjul i ett! En bläckfisk-karusell som jonglerar med vagnarna! En berg- och dalbana med kanoner! Och många fler fantastiska och overkliga attraktioner som ser hysteriskt roliga ut. I Park Beyond lämnar vi den simulerade verkligheten och tar språng in i barnasinnets värld.

Park Beyond, Bandai Namco 2023.
Park Beyond, Bandai Namco 2023.

Naturligtvis är din park vid sin premiär lite mer jordnära, med traditionella åkattraktioner och enkel inredning. Men allteftersom du utvecklar och raffinerar din park har du möjlighet att uppgradera och bygga nya, fantastiska attraktioner. Och för att nå dit behöver du inte bara ha en genomtänkt infrastruktur, med tillgång till diverse faciliteter och tjänster runtom i parken. Du behöver dessutom utforma ett affärskoncept som utgångspunkt, och anpassa priser och utbud därefter.

Park Beyond har två verktyg som sticker ut mer jämfört med andra managementspel jag testat. Värmesensorn och byggläget för berg- och dalbanor (mer om det senare). Värmesensorn är som ett behovsfilter som känner av kundernas trivsel och färgkodar dem i en skala från röd till grön. Genom att växla mellan värmesensorns filter för bland annat hunger och toalettbehov ser du lätt vad din park saknar. Genom att sensorn också färgar relevanta faciliteter i blått ser du också var du behöver utöka med kiosker och toaletter.

Ekonomiverktygen i Park Beyond är väldigt robusta och gör det enkelt att få grepp om bland annat parkens utgifter, intäkter och anställda. Du kan styra över enskilda attraktioners biljettpriser, priset på varje dryck och matbit i dina kiosker och till och med styra över utbudet. Denna mikrostyrning av ekonomin känns dock mest till för att min-maxa vinsten. De spelare som inte mäktar med att räkna ören kan helt enkelt förlita sig på de olika faciliteternas grundutbud som redan är skräddarsydda för en viss typ av målgrupp.

Story och friform

Park Beyond har två spellägen: Campaign Mode och Sandbox Mode. Som namnen avslöjar är det ena ett styrt berättelseläge där du arbetar som visionären i företaget Cloudstormer. Du lär känna en svit av personligheter och måste överkomma utmaningar för att segra över konkurrenten Hemlock. Av de uppdragen jag hann spela var upplägget rakt fram, men erbjöd mig samtidigt möjligheter att anpassa parkens teman och målgrupper. Så friheten finns kvar i de styrda uppdragen under kampanjen, i allt från layout, design och priser.

Musik, grafisk stil och dialoger har en fin sammanhållning och ger Park Beyond en munter stämning. Något jag särskilt uppskattar är att ljudbilden anpassar sig till var du håller på med och hur nära du är en given attraktion. Ibland var det också bara kul att glo på besökarna och se dem köa till en attraktion för att sedan kliva av glada.

Sanbox Mode är vad det låter som. Här kan du själv styra över begränsande parametrar som tillgångar, uppgraderingar och mycket annat. Du kan skapa förutsättningar, begränsningar eller ohämmad frihet. För mig personligen är sandlådeläget platsen där jag testar konstruktioner, mäter markyta och effektiviserar rutter i parken, för att sedan prestera bättre i kampanjen. Men Sandbox Mode är perfekt utformad för de som bara vill skapa fritt.

Fantasins sandlåda

En viktig del av parkbygget och en stor funktion i Park Beyond är möjligheten att bygga fantastiska berg- och dalbanor. Tanken på att kunna dra rälsen nästan hur du vill (du måste ta hänsyn till andra attraktioner och byggnader i omgivningen) är hissnande och får min kreativitet att läcka ur öronen. Skruvar, loops, kanoner och mycket mer låter dig skapa fullkomligt galna banor. Om du kan få rätt på kontrollerna.

Park Beyond, Bandai Namco 2023.
Park Beyond, Bandai Namco 2023.

Att bygga berg- och dalbanor kan bli ett frustrerande projekt. När Varvat provspelade en demoversion av Park Beyond hade byggläget för barg- och dalbanor en nedrans massa buggar och kontrollproblem i rälsläggningen. Att pussla ihop räls och forma banan kunde ta evigheter då det ständigt spårade ut. Rälsen viker sig ständigt in i sig själv eller vill inte kopplar samman i start- och slutändarna. Med tanke på att det är en central del av spelet, och en sådan viktig del av en nöjespark, behöver byggläget fungera. Detta är något som måste åtgärdas innan Park Beyond har sin premiär om spelet ska ha en chans att bli framgångsrikt.

Park Beyond ser ut att bli ett riktigt underhållande managementspel som dessutom har robusta ekonomi- och planeringslägen. Detta kan bli det ultimata spelet att underhålla dig med en regnig dag, när tanken på Grönan eller Liseberg inte är särskilt lockande. Du kan läsa mer om Park Beyond hos Bandai Namco, men håll även utkik på recensioner framåt releasen den 16 juni.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.