Ett av de spel jag såg mest fram emot att lägga vantarna på under Gamescom 2018 var Pokémon: Let’s Go, Pikachu! och Pokémon: Let’s Go, Eevee!. Ända sedan jag spelade Röd och Blå på min smutsiga Game Boy har jag sökt efter samma äventyrliga känsla, där nyfikenhet och glädje genomsyrar upplevelsen. Pokémon Sun och Moon väckte den känslan efter åratal av förstumning och av demot på mässan att döma har Let’s Go potentialen att locka till förundran – trots att det är en remake av ett 20 år gammalt spel.
Ut i skogen
Precis som på E3 var demot begränsat till ett av spelets första områden: Viridian Forest. Där fick jag testa på spelets kontroll (med den nya Poké Ball Plus), fånga pokisar och generellt supa in spelets presentation. Även om jag hade en representant från Nintendo som ömsom vaktade mig (så jag inte gjorde något förbjudet så som att öppna spelets meny) ömsom assisterade mig rycktes jag med i stunden.
Att se Pokémon i hög upplösning på en platteve var lite som att återuppleva magin på nytt. Kanto såg fullständigt underbart ut. Från ett marknadsföringsperspektiv kändes det lite lurigt att traska runt i den ikoniska skogen, den första riktiga utmaningen man fick uppleva som barn i Pokémon Red/Blue. Det var nostalgiskt och jag accepterade . Det dröjde dock inte länge innan jag ville gå vidare till Petwer City, eller utforska spelets andra funktioner. Representanten sa dock vänligt men bestämt nej.
Tekniskt fungerar Let’s Go som sina föregångare. Striderna är turordningsbaserade och alla pokémon har styrkor och svagheter som måste ingå i strategiska beräkningar. En förändring är att du inte bara får pokédollar när du vinner mot en annan tränare, utan även några pokébollar.
Demot lämnade ett generellt positivt intryck. Kontrollen var responsiv och intuitiv, mekaniken bekant och lättbegriplig och presentationen strålande. Grafik och ljud var harmonisk samtidigt som det utan felsteg förmedlade varumärkets ikoniska kännetecken. Det ska bli ett sant nöje för mig att dela den här upplevelsen med min nioåring senare i höst.
Fånga bollen
Den stora nyheten i Pokémon: Let’s Go är hur man fångar pokémon. Till skillnad från alla tidigare spel i serien, där du gradvis nötter ner det vilda monstret för att lyckas fånga det, kastar du bara en boll på monstret och hoppas på det bästa – precis som i mobilspelet Pokémon GO. På den här punkten finns det många åsikter. Traditionella spelare skriker sig hesa över att spelet förändras, samtidigt som de skriker sig blåa över att spelen aldrig förändras – men den diskussionen hör hemma i en annan artikel.
Efter att ha spelat majoriteten av alla stora Pokémon-spel (och själv kalla mig en stor fan) kan jag med handen på hjärtat säga att det ska bli så jäkla skönt att slippa jiddra med monstren jag vill fånga. Det är ett förbannat gissel att paralysera, försvaga och misshandla pokémonen till underkastelse. Att istället bara kasta bollen direkt på en pokémon i det vilda är både snabbt, enkelt och intuitivt. Dessutom går det mer i linje med hur jag tolkar pokémonvärlden. Starkare pokémon kommer däremot inte att lägga sig på rygg så fort du ska fånga dem, utan försöker undvika bollarna och bryta sig loss.
Dessutom försvinner inte incitamentet att träna sina pokémon i det vilda. För varje fångad pokémon får alla dina aktiva pokémon erfarenhetspoäng. Monstren du fångar kan sedan skickas iväg till reservatet hos Professor Oak i utbyte mot godisar som du använder för att stärka dina pokémon. Vidare ser du de vilda monstren på skärmen och kan välja vilka du vill försöka fånga eller undvika. Färgade auror indikerar om monstret har särskilda egenskaper (röd betyder extra stor medan blå menas med extra liten) och representanten på mässgolvet berättade att detta även gäller pokémon med starkare attribut.
I samband med demot fick jag nöjet att använda den nya kontrollen Poké Ball Plus. Bollen har två knappar och en styrspak som kompletteras av ljud, ljus och rumble-funktioner. Bollen låg bra i min normalstora hand och spakar och knappar var ergonomiskt utplacerade för tumme och pekfinger. När man ger sig på att fånga en pokémon skakar bollen synkroniserat med bollen på skärmen i vilket den fångade monen gör motstånd. När du sedan framgångsrikt fångat din nya kompis lyser ringen runt spaken upp och du hör det lilla monstret ge ifrån sig ljud.
Enligt Nintendo ska det vara möjligt att spela hela Let’s Go med Poké Ball Plus, men troligtvis är inte kontrollen kompatibel med andra spel. Bollen har en bekväm vikt och materialet har en subtil struktur som minskar risken att den halkar i svettiga händer. Säkerhetsbandet rekommenderas för att inte ”råka” kasta bollen i teven – försäkringen täcker med största sannolikhet inte sådant förfarande.
Pokémon: Let’s Go, Pikachu! och Pokémon: Let’s Go, Eevee! släpps den 16 november exklusivt till Nintendo Switch.
Poké Ball Plus släpps samma dag.