Jag spelade aldrig det första Rage, då actionspelen från Id Software inte lockat mig. Efter att ha testat Rage 2 på Gamescom 2018 önskar jag dock att jag följt utvecklaren närmare, inte för att jag direkt blev en frälst fan, utan för att ha något att jämföra med. Inget förstapersonsactionspel jag tidigare kört har varit lika adrenalinpumpat som detta, men jag kan förstå om nivån är likvärdig Wolfenstein. Min känsla när jag satt där på mässan med kontrollen i handen var att Rage 2 hade dynamit i sina ådror.
Demot jag fick testa var den samma som gameplayvisningen från E3 tidigare i sommar. Efter en kort tutorial stod jag utanför rymdbasen Eden och skulle ta mig an de beväpnade fjantarna som slagit läger där. Med trailern färskt i minnet gav jag mig in för att rensa bort rövarna med målet att vara så jäkla cool som bara möjligt. Jag behövde inte anstränga mig särskilt mycket, då spelet gjorde ett bra jobb med att få mig att känna mig som en superhjälte. Ljud och ljuseffekterna gjorde att vapnen kändes starka och tillsammans med de tunga animationerna skapades en nästan fulländad maktfantasi.
Inspelat gameplay från Gamescom 2018 kommer i veckan på Varvats Youtubekanal.
Som de flesta actionspel i dag var jag utrustad med flera vapen, granater och andra föremål att använda i strid, samt tre egenskaper. Med hjälp av nanoteknologi har karaktären tillgång till superkrafter att leka med. Kontrollens layout var logisk och lätt att anpassa sig till så att fokus kunde läggas på det som var i vapnets sikte. Storyn uppfattade jag inte, men den kändes sekundär i stridens hetta.
När alla i basen förutom jag var reducerade till köttfärs avslutades demot och jag lämnades hungrande efter mer. Mer explosioner, mer vapen, mer fiender att meja ner till tung musik. Id Software har gjort ett fantastiskt jobb med spelkänslan i Rage 2. Det återstår dock och se hur stridandet i Rage 2 håller i längden och om Avalanche Studios arbete på den öppna världen berikar spelet.
Rage 2 släpps i mitten av 2019 till Playstation 4, Xbox One och PC.