Nere i ”indiekällaren” på Gamescom 2018 hittade jag franska Goblinz Studio och deras early access-spel Robothorium. Studion har en passion för strategi- och rollspel och har därför inriktat sig på genren. Efter att ha gett ut noirdoftande Sigma Theory och fantasykomiska Dungeon Rushers kommer de nu med science fictionköraren Robothorium.
Robothorium är ett strategirollspel och dungeon crawler där du axlar rollen som en revolutionär A.I. med målet att frigöra alla förslavade robotar. Genom att rekrytera och uppgradera robotar, göra svåra förhandlingar med människor och bygga en fästning kan du bemöta människorna diplomatiskt eller våldsamt – även om väpnad konflikt är ett centralt spelelement i Robothorium.
Enligt utvecklarna ska valen du gör påverka storyns utfall och hur kartor slumpas fram – hur det exakt påverkar utkomsten av slumpgenereringen är inte riktigt tydligt men ingen genomspelning är den andra likt. Robothorium ska vila tungt på filosofin kring artificiella intelligenser och värdet i liv, men precis hur djup storyn är fick jag inte uppleva under min tio minuter långa testsession. Istället fick jag känna på det turordningsbaserade stridssystemet och pilla lite med robotuppgraderingar. Ingenting av det som erbjöds på plats var något som inte skådats i rollspel de senaste tio åren, men grunden i Robothorium känns lovande.
Robothorium har ännu inget releasedatum men du kan följa spelutvecklingen på den officiella hemsidan.