Förhandstitt – Tainted Grail: The Fall of Avalon

I allra högsta grad en produkt under utveckling är Tainted Grail: The Fall of Avalon ändå ett spel att lägga på minnet.

Den självständiga utvecklaren Questline har nyligen kommit ut med det mörka rollspel Tainted Grail: The Fall of Avalon i early access på Steam. Tainted Grail är baserat på brädspelet med samma namn och är utgiven av Awaken Realms som äger varumärket. Världen och bakgrundsberättelsen som ligger till grund för både brädspelet och PC-rollspelet är skriven av den polske fantasyförfattaren Krzysztof Piskorski.

Questlines tidigare spel gick också under namnet Tainted Grail, fast med suffixet Conquest. Det är ett kortbaserat roguelite med rollspelsfunktioner och har för tillfället ett väldigt positivt omdöme på Steam. vilket bådar gott för utvecklingen av The Fall of Avalon. Likt The Fall of Avalon utspelar sig också Conquest i Krzysztof Piskorski mörka värld, men The Fall of Avalon är däremot ett rollspel ur förstapersonsperspektivet i en öppen värld. Inte helt olikt The Elder Scrolls V: Skyrim.

I Tainted Grail: The Fall of Avalon har Kung Artur länge varit död. Avalon, som Artur erövrade för hundratals år sedan, har långsamt förfallit i kaos. De resta stenarna som höll landets inneboende övernaturliga kraft i schack har börjat vittra. Sjukdom och elända härjar fritt och nöter ner befolkningen som kallar Avalon sitt hem. Medan ledarna i landet greppar efter makten, blir du utbruten ur en mörk och möglig fängelsehåla. Utan förvarning kastas huvudstupa först in i händelserna på Avalon. Och vägen du sätts på kommer att avgöra Avalons öde.

Tainted Grail: The Fall of Avalon, Awaken Realms 2023.

En mörk, mörk värld

Beskrivningen av Tainted Grail: The Fall of Avalon låter som vilket annat rollspel som helst med fantasy-tema. Fast det som gör Tainted Grail så gripande är stämningen. Den dova färgpaletten, dystra ljudbilden och miljödesignen som fyller omgivningarna med död och förstörelse skapar en otrolig känsla av förtryck. Upplevelsen av utsatthet förstärks ytterligare av att du sällan går säker. Monster och laglösa rör sig ute i det vilda och skulle inte tveka på att ha ihjäl dig.

En annan aspekt som får Taited Grail att kännas fräscht är dess makabra visuella skildring av hednisk ikonografi. Ristningar, trädformationer och stenstatyer av besynnerliga varelser med bockhuvuden ramar in värden. Bildspråket sträcker sig även till användargränssnittet som har keltisk design med snirkliga mönster i knutar. Även om det finns en del kvar att önska när det gäller designen så har Tainted Grail: The Fall of Avalon en tydlig identitet som känns unik.

Questline skriver att spelare kommer fatta avgörande val under äventyrets gång som drastiskt påverkar berättelsen. I Tainted Grail: The Fall of Avalon möter spelare många karaktärer som antingen blir fiender eller vänner. Hittills i early access är det svårt att förutspå var mina val kommer bita mig i ändan, eller huruvida de ens är väsentliga. Detta är någon som förhoppningsvis blir mer tydligt desto närmare spelets fulla release vi kommer. Däremot träffar vi ett par spännande karaktärer i början som håller sina kort nära bröstet. Kanske behöver vi dra svärd mot någon av dem senare!

Bekant grund att bygga vidare på

Tainted Grail: The Fall of Avalon påminner direkt om Bethesdas populära fantasyrollspel. Du spelar en hjälte från förstapersonsperspektivet, utrustar dig med vapen, magier och rustningar i olika kategorier. Desto mer du använder en färdighet desto bättre blir du på den och varje level-upp kan du investera i attribut och talanger som gör dig bättre på att slåss, brygga drycker eller snacka dig genom situationer. Har du spelat någon mängd av Skyrim eller Oblivion kommer du att känna dig som hemma i Avalon.

Samtidigt som det är tydligt var mekaniken till spelet är hämtad upplever jag det inte som skamlöst plagiat. Förstapersonsperspektivet lämpar sig väl för den nivå av inlevelse Questline troligtvis vill att du upplever, och de kompletterande systemen passar rollspelsaspekten. Precis som med inlevelsen har Tainted Grail tillräckligt med egen identitet i kontroll, användargränssnitt och spelsystem för att kännas distinkt.

Vad jag däremot saknar och som jag tror skulle gynna Tainted Grail är en funktion som är mer unik. Karaktärsutveckling, utrustning och magi är alla bekanta system inom rollspel. Jag hoppas att Questline får möjlighet att utveckla något som känns eget i Tainted Grail och som passar världen. Till exempel förvandlingar, ritualistiska avrättningar som skapar magiska effekter, stridsarenor eller tornerspel.

Stor potential, stora utmaningar

Tainted Grail: The Fall of Avalon är ett spännande spel som jag vill utforska närmare. Den täta stämningen och mörka världen trollbinder mig. Karaktärsutvecklingen och spelsystemen som håller ihop spelmekaniken i varje moment duger i dagsläget. Tainted Grail är väldigt mycket ett spel under utveckling som är i stort behov av polering, vidareutveckling och expandering. Förflyttning och strid är styltigt, visuella buggar är närvarande och menyerna behöver stora kvalitetsförbättringar med till exempel flikar för sortering, undermenyer genom högerklick, med mera.

Fast jag är hoppfull. Trots att Tainted Grail: The Fall of Avalon är i ett tidigt skede av early access ser jag tydligt spelets potential och utvecklarens passion. Spelet har en berusande aura av engagemang som bara indieutvecklare kan ha. Jag ser väldigt mycket fram emot Tainted Grails fortsatta utveckling och att successivt följa utrotningen av buggar. Det ska bli kul att upptäcka världen som breder ut sig och uppleva hur berättelsen vecklar ut sig. Jag vill veta mer om Avalons mörka hemligheter och konflikterna mellan människorna. Jag vill se vilka makabra vidunder och övernaturliga väsen som väntar. Att längta är ett bra tecken.

Att utveckla rollspel i öppna världar med konsekvenser och narrativa förgreningar är däremot en påtaglig utmaning. Dels så riskerar storslagna och överambitiösa spel att genomsyras av buggar, men det är minst lika svårt att hålla spelaren intresserad ända fram till slutet. Questline har ett stort arbete framför sig om de vill producera ett någorlunda framgångsrikt spel. Grunden är lagd och ser stabil ut. Nu återstår det bara att kavla upp ärmarna och kötta på.

Tainted Grail: The Fall of Avalon finns ute nu i early access på Steam.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.