Bandai Namco Entertainment hade en hel del smaskigt på sin del av Comic Con Stockholm. Vid sidan av de större spelen Tekken 7 och Dragon Ball Xenoverse 2 hade de mindre stationer med några av deras större rollspel. En av de stationerna gav ett smakprov på nästa installation av Tales-serien: Tales of Berseria.
Av en lustig händelse hade Bandai Namco blandat ihop den japanska och den engelska demoversionen av Berseria, så till somligas förtret och andras lycka, fanns bara den japanska på mässgolvet. Utan att förstå ett minsta ord av vad figurerna sade gick det att förstå ansiktsuttryck och andra dramatiska signaler i scenerna. Demot gav å andra sidan en försmak av stridssystemet och grafiken.
Mystic artes, spelets nya specialattacker, lyckades jag inte aktivera men striderna var mjukare än vad jag minns från tidigare Tales-spel. Rörelserna kändes smidigare och mer responsiva och attackerna kedjades enkelt ihop med lagkamraternas magier och egenskaper. Jag kom på mig själv att aktivt söka fiender på kartan för att slåss, något som jag i vanliga fall inte brukar orka med i japanska rollspel. Om känslan blir den samma genom hela spelet går inte att svara på i dagsläget, men flytet i striderna gjorde dem roliga.
Grafiskt håller Berseria samma kvalitet som Zestiria och Xillia. Stundvis vackert med klara färger och tydliga texturer, andra gånger kantigt och fult. Även om grafik är sekundärt i min mening tycker jag att det är dags att uppgradera Tales-seriens motor och föra seriens stil ännu närmare animen den försöker emulera. På det positiva höll skärmuppdateringen hög frekvens på Playstation 4 där demot testades.
Tales of Berseria släpps den 27 januari till Playstation 4 och 3 samt till PC.