På Gamescom 2018 gick det att finna flera spel mer eller mindre inspirerade av skräckmästaren H.P. Lovecraft. Bland alla bidrag fanns det ett spel som lockade lite mer än de andra och det var det The Sinking City från ukrainska Frogwares Games. Mitt i bullret av Indie Game Arena 2018 gick det kliva in i 1920-talet och Oakmont, utvecklarens motsvarighet till Arkham, en stad förpestad av hemskheter och hemligheter.
Du axlar rollen som Charles W. Reed, en avdankad detektiv som är på gränsen till galenskap. Likt utvecklarens föregående Sherlock Holmes-spel, ska du utforska, ta vittnesmål och lösa pussel. Men till skillnad från London stöter du då och då på monster eller faller offer för din egna galenskap.
The Sinking City gav mig ett starkt intryck. Trots distraktionerna från omgivningen lyckades The Sinking City sluta sig om mig och ta mig till en annan, skrämmande plats. Med stämningsfull ljudmatta, dyster visuell stil och glimten av sinnessjuka i karaktärernas ögon kunde jag inte värja mig mot det Lovecraft-drypande spelet.
Galenskapsmekanik
Spelmässigt beter sig The Sinking City som de flesta spel i öppna världar. Du rör dig i ett tredjepersonsperspektiv, har en stor karta att navigera efter, en kompass som hjälper dig hitta och varierade miljöer att utforska. Utstakade i varje av de sju distrikten finns waypoints att snabbfärdas mellan. Charles Reed har inte några akrobatiska förmågor att nyttja under sina stadsvandringar, men när galenskapen greppar honom (indikeras genom en mätare) förändras världen till en mardröm. Tack vare kontakt med övernaturliga och kosmiska krafter kan Charles förnimma saker i sin närhet vilket underlättar hans detektivarbete.
En spelfunktion jag direkt uppskattade med Frogwares thrilleräventyr var att lösningarna till problemen inte var direkt uppenbara. Vid ett tillfälle i demonstrationen var jag tvungen att efterforska ledtrådar i det lokala biblioteket och pussla ihop texter baserat på nyckelord i min utredning – ord som inte var markerade. Detta krävde att jag faktiskt läste texterna för att hitta sammanhanget. I egenskap som engagerad spelare kändes det trevligt att belönas för min tid, men hur detta mottas av jäktande spelare blir svårt att sia. The Sinking City verkar vara ett spel där du behöver sätta dig in i berättelsen.
Jag gick från Frogwares Games med positiva förhoppningar om The Sinking City. Om utvecklaren lyckas balansera utforskande och allt vad det innebär i en öppen värld med spännande detektivarbete kantat av galenskap kan The Sinking City bli en hit bland alla Lovecraft-gamers. Men öppna världar är en svår konst att bemästra utan att förpesta det med buggar och bristande mekanik – för att inte tala om utmaningen att täcka det med meningsfullt innehåll.
The Sinking City släpps den 21 mars till Playstation 4, Xbox One och PC.