Förhandstitt Two Point Campus

Two Point Campus är en löjligt humoristisk simulator i vilket du bygger och sköter om universitet. Tokiga utbildningar som riddare och spioneri blandas med mer traditionella spår som fysik och gastronomi. En sak har de gemensamt: allt är stöpt i humor.

När jag drar linjerna för mina första klassrum känns Two Point Campus identiskt med Two Point Hospital. Inte konstigt med tanke på att Campus och Hospital delar namn och ser ut att bli en spelserie likt de spirituella föregångarna i Theme-serien. Den trallvänliga musiken, de fåniga filurerna som hasar runt i korridorerna och den snorkiga sekreteraren som gör utrop i högtalarsystemet är alla som plockade direkt ur Two Point Hospital. Vanligtvis är det en känslig punkt att återanvända så mycket gamla tillgångar i en uppföljare, fast i fallet för Two Point Campus är det snarare en trygghet.

Utvecklaren Two Point Studios består bland annat av industriveteranerna Mark Webley och Gary Carr, som tidigare arbetat på kultklassiker som Theme Hospital och Fable. Och det märks för mycket av stilen återses i Two Point-spelen – inte minst den skruvade humorn. Känner ni igen de namnen vet ni precis vad det handlar om.

Något som definitivt är intakt i Two Point Campus är humorn! Kluriga nickningar till populärkultur, dåliga (det vill säga bra) ordvitsar och allmänna farser är lovord om att Campus blir ett lika bra spel som Hospital. Av de fem, sex timmarna Varvat hade nöjet att plåga våra studenter med trasiga toaletter och tunga kurser ger Two Point Campus intrycket att leva upp till föregångaren. Utvecklaren själv säger att feedback från det första spelet hjälp till att förbättra Campus.

Two Point Campus, SEGA 2022.
Tänk om det fanns en riktig riddarskola och att man kunde söka CSN-bidrag?

Two Point Skola

Two Point Campus är ett simulatorspel i vilket du skall bygga och sköta om diverse akademiska institut. Du planerar layouten på byggnaderna, inredningen i lektionssalarna och ser till att personal och studenter trivs så bra som möjligt med dina begränsade tillgångar. Likt föregångaren Two Point Hospital har spelet macro- och microstyrning. Layout och studietillgångar som lärare, laboratorieutrustning och grundläggande faciliteter är kriterier som möjliggör skolan att fungera, medan inredning, nöjen och sällskapsytor skapar förutsättningarna för figurerna att lyckas med sina uppgifter.

Med bara några få timmar bakom skolbänken är det svårt att riktigt få grepp om, eller ens prova, spelets unika funktioner. Förutom chansen att uppfylla specifika studenters önskemål (en pellejöns önskade att skolan hade en arkadmaskin) för att öka deras studiemoral erbjuder Two Point Campus ett inkräktarsystem. Elever från rivaliserande skolor kan hälsa på för att störa och stöka och då är det bäst att du har en vaktmästare som kan jaga bort dem.

Funktioner vi inte hann testa var unika händelser som kan påverka skolan på negativa sätt, ungefär som Two Point Hospitals naturkatastrofer. En skola för magi och trolldom (med ett namn som hämtat ur Harry Potter) har till exempel en kuslig förbannelse över sig. Andra funktioner inkluderar möjligheten att blanda utbildningar så som riddarkurser med clownstudier. Men vilka effekter detta har är oklart.

Lovande för fans och lustigkurrar

2018 när Two Point Hospital var färskt gav vi det en stark nia i betyg då det levererade en solid spelupplevelse med charm och djup. Two Point Campus känns direkt från start som en värdig fortsättning på denna nya spelserie. Charmen finns onekligen där och det spelmekaniska djupet går att ana bland alla flikar och funktioner. Campus inger därför omedelbart en känsla av kvalitet trots allt flams. Därför är Two Point Campus troligtvis allra mest intressant för fans av Hospital och nyfikna hobbydirektörer som aldrig hann spela utvecklarens debutspel. Jag älskade Two Point Hospital och är oerhört exalterad inför denna universitetsflumsimulator!

Mina enda orosmoln (utöver att spelet skulle lanseras halvfärdigt) är att det kanske inte innehåller tillräckligt många mekaniska nyheter för att särskilja sig från Hospital. Att grunden är densamma spelar mig ingen roll. Den är stabil och enkel att komma igång med. Det jag tror att jag förväntar mig är att varje tematiska akademi erbjuder något litet unikt som förhindrar att spelet blir monotont i längden. Det är ju bara så kul att bygga och inreda toaletter på varje skola. Speciella utmaningar med varierande metoder att överkomma dem är nästan ett måste.

Den 9 augusti tar vi reda på hur Two Point Campus utvecklar serien när det släpps till PC, Playstation 5 och Xbox Series X|S, följt av Nintendo Switch vid ett senare datum. Läs mer om Two Point Campus på dess officiella hemsida och kom ihåg att slira in hos oss i augusti för en recension.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.