”Destiny 2 är för stort att uppdatera och underhålla effektivt.” Med de orden inleder Bungie ett långt blogginlägg på hemsidan som i detalj går in på framtiden i Destiny 2 och kommande strukturella förändringar. Kontentan av vad Bungie vill förmedla är att Destiny 2 som det är nu, och med alla konstanta utökningar av det, är ett komplext monster som medför fler buggar än önskat. Strukturen och metoden i vilket Bungie driver Destiny 2 förhindrar att utvecklaren inte kan lägga arbetskraft på att innovera spelet, då den kraften behövs för att underhålla spelet.
Bungies främsta plan för framtiden i Destiny 2 är att plocka bort innehåll från spelet och konservera det i vad det kallar Destiny Content Vault. Där kan de förvara innehållet och plocka fram det vid ett senare tillfälle om behovet finns. Detta inkluderar innehåll från Destiny 1.
Läs gärna vår summering av utannonseringen av Destiny 2: Beyond Light.
När Destiny 2: Beyond Light släpps 22 september kommer majoriteten av det gamla innehållet i Destiny 2 att förläggas i valvet. Destinationerna Io, Mercury, Mars, Titan och Leviathan, tillsammans med tillhörande aktiviteter (Strikes, Raider, uppdrag och äventyr) försvinner. Vapen och rustningar spelare fått från dessa aktiviteter och platser är kvar och kan användas, men de kan inte längre erhållas på nytt. Exotiska föremål knutna till platserna kommer kunna gå att få genom andra medel.
Gammalt blir nytt
Med att förvara innehåll i Destiny 2 och frigöra arbetskraft kommer Bungie kunna fokusera på områden av spelet som släpat efter de senaste året. Bungie säger själva att de med den här metoden kommer kunna agera utifrån feedback snabbare och innovera spelet oftare. Åter igen, att underhålla så mycket innehåll är en väsentlig börda på utvecklaren som påverkar framtiden i Destiny 2 negativt. Att låta mäktiga vapen bli irrelevanta med tiden (något Bungie kallar sunsetting) är också något som faller i linje med denna metod och som frigör arbetskraft.
Under avslöjandet av Beyond Light, expansionen som kommer till Destiny 2 i höst, meddelade Bungie att de redan i år börjar med att plocka fram gammalt innehåll från valvet, fräschar upp det och släpper det på nytt med relevant anknytning till det aktiva spelet. Under höstens gång kommer de gradvis utöka Cosmodrome, en väsentlig zon i Destiny 1, komplett med dess Striker. Vilken form kommer Spiks Prime att ha den här gången, månntro?
Detta fortsätter med Vault of Glass, den första raiden i Destinys historia. Känner du dig nostalgisk nu eller?
Oavsett vad man kan anse om återanvänt innehåll, så är den huvudsakliga aspekten av det här att Bungie frigör arbetskraft som kan användas för att förbättra framtiden i Destiny 2 och hålla spelet vid liv och intressant de kommande tre åren.