Jag vill börja med att jag inte kan ett jota om My Hero Academia, animeserien som My Hero One’s Justice 2 är baserat på. Även om mina animekunskaper är vida, förblir denna serie ett mysterium för mig trots att jag generellt älskar superhjältar. Därför har jag tagit mig tid att studera den populära serien lite grann.
Med det sagt vill jag även erkänna att jag blev positivt överraskad av hur roligt det är att slåss i My Hero One’s Justice 2. Karaktärerna fullständigt sprudlar av personlighet och deras krafter är både fantasifulla och häftiga att utöva på motståndaren.
Avgränsat testning av ett större spel
Provspelningen som Bandai Namco tillhandahöll i var bara av en begränsad sektion av spelet. Jag hade bara tillgång till 1 mot 1-läget. Det nya 2 mot 2-läget fanns inte tillgänglig men med tanke på att de vanliga striderna var underhållande kan jag bara föreställa mig kaoset fyra spelare kan orsaka!
Nyligen utannonserade Bandai Namco att My Hero One’s Justice 2 får ett storyläge som tar vid där det första spelet slutade. Berättelsen upplevs från två perspektiv, en från hjältens perspektiv, den andra ur skurkens. Dessutom kommer ett uppdragsläge i vilket du drivet en egen liten hjältebyrå och utför uppdrag och rekryterar hjältar. I arkadläget har varje karaktär specifika strider som ger unika dialoger.
Visuellt troget
Det första som slå mig är hur otroligt välgjorda karaktärerna är. Den grafiska kvaliteten är så nära animen att spelet är en fröjd för ögonen. Animationer och effekter tillsammans med käck gestaltning skapar en helhet som känns väldigt troget källmaterialet.
My Hero One’s Justice 2 är ett spektakulärt och underhållande actionspel i stunden. Mycket av nöjet, för min del iallafall, ligger i hur karaktärerna och deras krafter ger form åt spelets charm. Inget är lika tillfredsställande som när du kedjar en kombo av fräna moves, avslutar med en Plus Ultra-attack och sedan ser din kämpe posera som en sassy queen.
Miljöerna å andra sidan är avskalade och ganska livlösa. Helt ärligt ser de ut som något från föregående generations konsoler. Brist på detaljer och matta färger gör att bakgrunden smälter bort i periferin som tråkiga kulisser i kartong. Jag förstår att ingen har tid att stanna och beundra miljöer i HD när motståndaren försöker mosa dig, men det hade inte skadat.
Läs gärna vår recension på det första My Hero One’s Justice.
Känslan av polering
För att vara ett brawler-spel med superhjältar som besitter övernaturliga krafter upplevde jag spelet ändå som relativt balanserat. Den timmen jag spenderade med My Hero One’s Justice 2 hann jag testa flera av karaktärerna (Ochaco Uraraka blev fort en favorit) och inte någon kändes uppenbart starkare än de andra – bortsett från kanske All For One och All Might.
Självklart är det omöjligt att få ett mått på spelets övergripande balans på bara en timme – många av karaktärerna har väldigt olika spelstilar! Men My Hero One’s Justice 2 gav intrycket av att vara så pass polerat att det borde finnas balans i spelets mekanik. Vi får hålla tummarna för det!
Eldprovet som återstår
Även om My Hero One’s Justice 2 är underhållande i ögonblicket du krossar en motståndare, är det ändå oklart hur spelet är i sin helhet. Utan möjlighet att titta på story- eller uppdragsläget är det svårt att sia om berättandet är mer inkluderande den här gången.
Det återstår också att se hur nätkoden är i My Hero One’s Justice 2. Som jag förstått det var föregångaren inte särskilt stabil online och levde mest sitt egna liv. Onlineläget är särskilt viktigt för att hålla kollektivet av fans nöjda och spelet vid liv längre än en månad.
Överlag är My Hero One’s Justice 2 roligt och spektakulärt, med vackra animationer och superb gestaltning. Fans av både mangan och animen kommer uppskatta den höga kvaliteten på återgivningen, men det är upp till spelutvecklaren att berättiga inköpet av en uppföljare som till ytan ser ut som föregångaren.
My Hero One’s Justice 2 släpps den 13 mars till Playstation 4, Nintendo Switch, PC och Xbox one.